تحقیق اهداف آموزش و پرورش

نام پروژه ::اهداف آموزش و پرورشاهداف آموزش و پرورش
حجم فایل :: ۳۲۸ کیلو بایت
دسته بندی:: رشته علوم تربیتی و آموزشی
فرمت :: pdf
صفحات ::۳۰

قیمت : رایگان
منبع : بازارچه تحقیقاتی

برای دانلود روی اسم زیر کلیک کنید

[download id=”26″]
 

فهرست:
چکیده    ۱
مقدمه    ۲
اهداف آموزش و پرورش    ۳
اهداف عالى آموزش و پرورش    ۳
دستاورد آموزشى    ۸
اهداف‌ کلی‌ آموزش‌ وپرورش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌    ۹
الف‌ – اهداف‌ اعتقادی‌ :    ۹
ب‌ ـ اهداف‌ اخلاقی‌ :    ۹
پ‌ – اهداف‌ علمی‌آموزشی‌ :    ۱۰
ت‌ – اهداف‌ فرهنگی‌ هنری‌ :    ۱۰
ث‌ – اهداف‌ اجتماعی‌ :    ۱۱
ج‌ – اهداف‌ زیستی‌ :    ۱۲
چ‌ – اهداف‌ سیاسی‌:    ۱۲
ح‌ – اهداف‌ اقتصادی‌ :    ۱۲
اهداف‌ دوره‌ ابتدایی‌    ۱۳
اعتقادی‌ :    ۱۳
اخلاقی‌:    ۱۴
علمی‌ و آموزشی‌ :    ۱۵
فرهنگی‌ هنری‌ :    ۱۶
اجتماعی‌:    ۱۶
زیستی‌ :    ۱۷
سیاسی‌ :    ۱۸
اقتصادی‌ :    ۱۸
اهداف‌ دوره‌ راهنمایى‌ تحصیلى    ۱۹
اعتقادی‌ :    ۱۹
اخلاقی‌ :    ۲۰
علمی‌ و آموزشی‌ :    ۲۱
فرهنگی‌ هنری‌:    ۲۲
اجتماعی‌ :    ۲۳
: زیستی‌    ۲۳
سیاسی‌:    ۲۴
اقتصادی‌ :    ۲۴
اهداف دوره متوسطه    ۲۵
فهرست منابع:    ۳۱

بخشی از تحقیق:
چکیده
آموزش و پرورش در هر کشورى با اهدافى خاص و متفاوت، انجام مى‏گیرد. اما آنچه در همه این آموزشها مورد توجه است، اهداف کلى و غایى‏اند که در چگونگى شکل‏گیرى و تعیین آنها، اختلاف نظر وجود دارد. نویسنده مقاله معتقد است که اهداف ما در آموزش و پرورش، باید به تحصیل کیفیات خاص ذهنى، نگرشها و احساسات خاصى مربوط باشند تا آموخته‏هاى مدرسه، در جامعه سودمند افتد و دانش‏آموزان را براى زندگى در آن جامعه آماده سازد
معلمان درباره آنچه که در مدرسه باید انجام دهند، آنچه باید بیاموزند و چگونگى آموختن آن، درباره آنچه باید منتقل کنند و آنچه که باید نادیده بگیرند، تصمیم مى‏گیرند. دلایل آنان براى این تصمیمات ممکن است متفاوت باشد. در واقع، هر تصمیم واحدى ممکن است نه به یک دلیل، بلکه به دلایل متعددى بستگى داشته باشد. با وجود این، این دلایل طبعا متضمن نوعى عقیده – کم و بیش صریح – راجع به اهداف آموزش و پرورش به طور کلى و نیز راجع به درس یا دوره خاص هستند; فى المثل یک کلاس که افراد آن یازده ساله‏اند و مثلا مشغول نوشتن یک انشاى انگلیسى‏اند، ممکن است فقط به این دلیل به این کار اشتغال یافته‏اند که این اشتغال شیوه‏اى است که از طریق آن، معلم مى‏تواند آن افراد را به کار وا دارد; نیز ممکن است هدف معلم از این کار، این باشد که آنان مهارتهاى لازم ادبى را براى اخذ گواهینامه آموزش دوره عمومى در سالهاى بعد کسب کنند، در این مورد والدین و دولت هر دو گمان مى‏کنند که این امر ضرورت دارد; در عین حال چنین آموزشى را ممکن است معلم به عنوان وسیله‏اى برگزیده باشد.

مقدمه
براى وارد ساختن دانش‏آموزان در تجربه‏هاى ارزشمند و کمک به آنان در کسب مهارتهاى ارزشمند، این دلایل، مصالح، خواسته‏هاى والدین و جامعه، ارزش نهفته در خودکار یا نتیجه آن، باید به نحوى در شیوه پرداختن معلم به کار خود مؤثر باشند و تا اندازه‏اى، معیارهایى هستند که معلم با آنها آنچه را که انجام مى‏دهد و آنچه که امیدوار است‏به دست آورد، انتخاب مى‏کنند; به علاوه، وسایلى هستند که موفقیت‏یا شکست کار را مى‏توان با آنها ارزیابى کرد. به این معنا اهداف عالى [دور]، یا دانى [نزدیک] فعالیتند، فعالیتى که بخشى از فرایند آموزش و پرورش است. همین طور، سخن گفتن از اینکه هدف درس ریاضى، قبول شدن و کسب نمره قبول سطح A در ریاضیات محض است، یعنى دادن هدف خاصى به این درس، آن هم هدفى که مى‏توان آن را ارزیابى کرد.
در همه این نمونه‏ها تلویحا به این امر اشاره مى‏کنیم که ممکن است پیش از انجام کارى «هدفى دانى‏» که به وضوح طراحى شده است، اشته باشیم; هدفى دانى که معمولا به عنوان معیارى به کار مى‏رود و از طریق آن ارزیابى مى‏کنیم که تا چه اندازه در کار موفق بوده‏ایم. کاربرد اصطلاح «هدف دانى‏» در اینجا براى تفکیک بین تصور یک هدف سریع الحصول براى بخشى از فرایند آموزش و پرورش، و اهداف بلند مدت آموزش و پرورش مفید است. از این رو «هدف دانى‏» معمولا با غایت‏یا فرایندى که در کار یا در سن خاصى منظور شده است، ربط دارد.