مقاله راههای تشویق دانش آموزان در درس زبان

مقاله رایگان راههای تشویق دانش آموزان در درس زبان انگلیسی

 

 فهرست مطالب

مقدمه

تعریف و طرح مسئله

جمع آوری اطلاعات

انتخاب راه حل موقتی

اجرای عمل انجام شده

نتیجه گیری

توصیه های تقویت عزت نفس

منابع

متن کامل :

مقدمه:

با نگاهی گذرا به تاریخ زندگی انسان در خواهیم یافت که انسان ها با توانایی ها و قابلیت های مختلفی خلق شده اند و این استعدادها می تواند بروز کند زمانی که زمینه ی رشد آن فراهم شده باشد.

به عنوان مثال: یادگیری زبانی غیر از زبان مادری و آن هم یادگیری زبان انگلیسی که به عنوان زبان بین المللی است می تواند زمینه ی پیشرفت در مسایل گوناگون را میسر ساخته و راه رسیدن به اهداف را هموارتر سازد.

حال جای سؤال است که آیا این زمینه ی رشد در کشور ما که یکی از کشورهای مدعی پیشرفت در قرن اخیر است فراهم شده است یا خیر؟ و اگر فراهم شده است به چه اندازه؟

در پاسخ به سؤالات فوق می توان گفت که زمینه ی یادگیری زبان انگلیسی در ایران فراهم شده است ولی هنوز کافی نیست. چرا که با گنجاندن چند ساعت درس و یک کتاب ان هم در مقاطع راهنمایی و بالاتر نمی توان دانش آموزان و حتی اولیاء آنها را با اهمیت یادگیری این زبان آشنا ساخت و چه بسا باعث فراهم آمدن مشکلات زیادی برای آنها نیز شده است، چرا که اکثر دانش آموزان آن را فقط به عنوان یک درس مثل سایر دروس در نظر گرفته و فقط به کسب نمره ی قبولی یعنی نمره 10 اکتفا می کنند.

که این امر نیز در حال حاضر در مدارس به راحتی اتفاق می افتد و با چندین مرتبه امتحان در سال و در صورت عدم کسب نمره 10 استفاده از ماده 18 دانش آموز قبول و به پایه و مقطع بالاتر صعود می کند و مشکلات جدید و بیشتر برای خود، اولیا و معلمین مقاطع بالاتر فراهم می آورد.

حال این سؤال پیش می آید که آیا با توجه به مؤثر بودن این درس در زندگی آیا همین شیوه و به همین اندازه کافی است یا خیر؟ که جواب را به کارشناسان و دست اندرکاران واگذار می کنیم.

 

تعریف و طرح مسئله:

مهمترین مسئله ای که اینجانب تاکنون با آن برخورد داشته ام این است که چه تمهیدات و کارهایی می توان انجام داد تا دانش آموزان را بتوان به یادگیری درس زبان انگلیسی حداقل در حد خواندن و نوشتن علاقه مند کرد.

چگونه است که دانش آموزان مقاطع بالاتر و حتی کارکنان و خیلی از اقشار جامعه که چند ساعتی در هفته درس زبان انگلیسی خوانده اند ولی هم اکنون حتی از خواندن و یا نوشتن یک عبارت خیلی ساده و پیش پا افتاده عاجز می باشند. این در حالی است که از همان درس نمره ی قبولی گرفته و به مقاطع بالاتر راه پیدا کرده اند.

 

جمع آوری اطلاعات: برای جبران نواقص ناشی از این مشکل

علاوه بر سابقه تحصیلی و شیوه تدریس معلمانم در دوران تحصیل برای حل این مسئله از نظرات همکاران، دوستان و بخصوص دانش آموزان و حداکثر افرادی که با آنها سر و کار دارم استفاده کرده، و نظرات آنها را جویا شدم، هر یک از آنها ایده و نظر خاص خود را ارائه می داد.

بسیاری از دانش آموزان دلیل خود را عدم کاربرد این زبان در زندگی خود عنوان می کنند و از آن فــقط به عنوان یک درس مثــل سایر دروس نام می برند و فــقط برای کسب نمره درس می خوانند ولی تعداد معدودی، حداکثر 5 تا 10 درصد ان را مفید دانسته و از آن به عنوان ابزاری برای بهتر کار کردن با کامـپیوتر و تکنولوژی یاد می کنند و این هم نیز می تواند ناشی از توانایی عده ای از دانش آموزان در امر خرید وسایل مرفه و پیشرفته در زندگی ایشان عنوان کرد.

بسیاری از همکاران و اولیا نیز همان نظر دانش آموزان را تأیید می کنند و علاوه بر آن به نبود امکانات سمعی و بصری مناسب حتی برای خواندن و نوشتن نام می برند. عده ای نیز علت عدم یادگیری را این گونه بیان می کنند که یادگیری زبانی غیر از زبان مادری بدون امکانات و وسایل مفید و سودمند مفید نیست و نخواهد بود.

انتخاب راه حل موقتی

برای حل این مشکل راه های مختلف به نظر می رسد که یکی از مهمترین این راهها ایجاد انگیزه و تقویت نفس در دانش آموزان می باشد، البته اجرای این راه به تنهایی نمی تواند تأثیر زیادی داشته باشد بلکه اگر از طرف بقیه همکاران و والدین نیز تقویت شود مؤثرتر خواهد بود. چرا که انگیزش یکی از عوامل اصلی رفتار است و در تمام رفتارها از جمله یادگیری، عملکرد، ادراک، دقتع یادآوری، فراموشی، تفکر، خلاقیت و هیجان اثر دارد. (روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ص 34)

پژوهشهای انجام شده نیز نشان داده اند که افراد دارای «انگیزه ی پیشرفت زیاد» در انجام دادن کارها و از جمله یادگیری، بر افرادی که از این انگیزه بی بهره اند پیش می گیرند. (روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت ص 34)

بنابراین در جلسات اولیه کلاس در مورد اهمیت و خصوصیات این درس مهم صحبت می کنم و تا حدودی دانش آموزان را برای یادگیری این درس آماده کرده و آنها را به داشتن اراده ی قوی و عزت نفس بالا تشویق می کنم چرا که اعتقاد خواستن، توانستن است. به یکباره سعی در گفتن مطالب طولانی و گرامری ندارم و سعی می کنم موجبات دلگرمی دانش آموزان را با گفتن عبارات روزمره و مورد علاقه ی آنها فراهم آورم، ابتدا آنها را به خوب گوش کردن، سپس خواندن و در نهایت نوشتن هدایت می کنم.

اجرای عمل انتخاب شده

عزت نفس در خلاقیت مؤثر است. بچه های با عزت نفس پایین تر کمتر از بچه هایی که دارای عزت نفس مناسب اند، برای انجام کارهای خلاقانه ریسک می کنند. (مجله پیوند شماره 297 ص 59)

اینجابن با علم به اینکه عزت نفس و ایجاد انگیزه بر موفقیت های مدرسه ای مؤثر است سعی کردم در حد توان آن را در کلاس به اجرا بگذارم بنابراین از همان بدو شروع سال تحصیلی تا پایان سال هیچگاه از لفظ «نمی توانی» استفاده نمی کنم بلکه برعکس همیشه به دانش آموزان می گویم «می توانی» و آنها را به این باور می رسانم که اگر خودشان بخواهند می توانند کاری را حتی مشکل انجام داده و مطلبی را هر چند سخت یاد بگیرند. بنابراین ما باید از هر فردی در حد توان خودش بخواهیم چرا که نباید انتظار داشت که بچه ها کامل باشند چون کسی کامل نیست و لذا والدین و معلمین نباید چنین انتظاری از فرزندان داشته باشند. (مجله پیوند شماره 297 ص 61)

در اجرای این مهم لازم می دانم که یکی از خاطرات خود را در کلاس شرح دهم:

در سال تحصیلی 76-75 در یکی از کلاس های سوم راهنمایی متوجه شدم که دانش آموزی نسبت به یادگیری درس زبان بی علاقه است به حدی که هیچگاه کتاب زبان را همراه خود نداشت و یا تکلیفی را انجام نمی داد بعد از یکی دو هفته متوجه شدم که حروف زبان را در کلاس دوم یاد نگرفته و می توان گفت که نسبت به زبان انگلیسی بیگانه است.

دانش آموز مورد نظر را صدا زده و درباره ی زبان و اهمیت آن صحبت کردم و هیچگاه در پی سرزنش او در کلاس و در جمع دانش آموزان بر نیامدم (چرا که سفارش شده است که همیشه در خفا نصیحت کنید). به دانش آموز بها داده و گفتم اگر بخواهی از همین حالا می توانی و او را تشویق به یادگیری کردم، با دادن تکالیف کم او را وادار به انجام آن کردم، جلسه بعدی ضمن بررسی تکالیف پایین دفترش نوشتم جناب آقای …. همانطور که قبلاً گفتم شما می توانید البته به شرطی که بخواهید.

جلسات بعدی به همین منوال گذشت تا اینکه در جلسات بعدی با جملات نظیر «آفرین خیلی بهتر شده است» (بیشتر از حد انتظار ظاهر شده اید) «توانایی و استعداد شما بیشتر از این نیز می تواند باشد»، برای او انگیزه ایجاد نمودم و او نیز به تواناییش پی برد تا اینکه این ایجاد انگیزه در بقیه دروس او نیز تأثیر گذاشت و او بنده حقیر را به عنوان یکی از بهترین دبیرانش پذیرفته بود، تا اینکه در امتحانات نهایی نیز به او عزت نفس داده و گفتم تو می توانی قبول بشوی اگر بخواهی، در نهایت با معدلی که خودش انتظارش را نداشت در خرداد ماه قبول شد و هنوز در هر کجا مرا می بیند با انجام حرکات و رفتارش تشکر می کند.

 

نتیجه:

در طول دوران خدمتم در هر سال از این شیوه استفاده کرده و به این نتیجه رسیدم که خیلی از دانش آموزان می توانند موفق باشند و استعداد کافی برای یادگیری مفاهیم و مطالب را دارند اگر تقویت کننده مثبت داشته باشند و معلمین آنها را به این باور برسانند که می توانند.

در پایان نکاتی چند برای تقویت نفس که در مجلات پیوند شماره های ۹۷۵-۲۹۶-۲۹۵ آمده است به ذکر آنها می پردازم و امیدوارم مورد توجه افراد خواننده واقع شود.

 

مواردی که والدین می توانند با انجام آنها به افزایش عزت نفس مناسب فرزندان خود کمک کنند:

  1. فرزندان خود را تحسین کنید.
  2. محبت و عشق زیادی نسبت به فرزندان نشان دهید.
  3. با بچه های خود با احترام رفتار کنید.
  4. انتظار نداشته باشید بچه هایتان کامل باشند.
  5. به رفتار و نگرش های خود اهمیت دهید.
  6. به سخنان فرزندان خود گوش کرده به آنها پاسخ دهید.
  7. به قول هایی که به فرزندان خود داده اید عمل کنید.
  8. برای فرزندان خود وقت بگذارید.
  9. به فرزندان مثبت گویی درباره ی خود را افزایش دهید.
  10. – بچه ها را تشویق کنید که تصمیم در مورد خود بگیرند.
  11. – به بچه ها مسئولیت بدهید.
  12. – بچه ها را آزاد بگذارید تا بعضی مواقع خطر کنند.
  13. – دوستی های فرزندان خود را تشویق کنید.
  14. – به توانایی ها و علایق فرزندان خود اهمیت دهید.
  15. – کارهای هنری، مدرسه ای و پروژه های فرزندان خود را در معرض نمایش قرار دهید.

حال با توجه به اینکه معلمین و مربیان اولیاء دانش آموزان نیز می باشند می توان تمام موارد فوق را در کلاس اجرا کرد و به جای واژه ی فرزندان از لفظ دانش آموزان استفاده نمود.

 

منابع

گنجی- حمزه و رمضان حسن زاده- روان شناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت- تهران- مهارت 1379

مجله پیوند شماره  295

مجله پیوند شماره  296

مجله پیوند شماره  297

 

 

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *