پایان نامه زمینه‌ها و چگونگی جنگ‌های رده

نوع فایل
word
تعداد صفحات
135 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
3332 بازدید
59,000 تومان 19,900 تومان٪66 تخفیف

 زمینه‌ها و چگونگی جنگ‌های رده

منابع مورد استفاده ما در این رساله به چند گروه تقسیم می شوند . نخست منابع فقهی و کلامی که به معانی واژه ارتداد و احکام مربوط به آن پرداخته اند که شامل منابع شیعی و سنی می گردد . گفتنی است این گروه از منابع تنها جهت برداشتی مختصر از موضوع پایان نامه مورد استفاده قرار گرفته اند .

منابع تاریخی نیز به دو گروه تقسیم می شوند نخست منابعی که مخصوصا در خصوص بحث ارتداد نگاشته شده اند و منابع تاریخ های عمومی که در بررسی و سیر حوادث تاریخی صدر اسلام به بحث ارتداد نیز پرداخته اند. در اینجا به معرفی مختصر برخی از آنها می پردازیم:

ـ تاریخ طبری: تولد او به سال 224 هجری و مرگش به سال 310 هجری می باشد . کتاب طبری که نام عربی آن ” تاریخ الرسل و الامم و الملوک” نام دارد به شرح حوادث تاریخی تا سال 302 هجری قمری پرداخته است . طبری در شرح حوادث تاریخی که بر اساس رخداد اتفاقات به ترتیب سال وقوع آنها می پردازد.  در توضیح رویدادهای خلافت ابوبکر حوادث رده را نیز شرح می دهد . طبری کوشیده است تا رویدادها را از منظر روایت های مختلفی که به او رسیده است نقل نماید. کتاب او در خصوص جنگهای رده دارای ارزشی فراوان است که ما در جابجای حوادث از او نقل کرده ایم.

ـ تاریخ یعقوبی ( 284 هـ ) . تاریخ یعقوبی از زندگی آدم آغاز می شود و تا ایام خلافت ” معتمد علی الله” عباسی ادامه می یابد . یعقوبی که تمایلات شیعی دارد در کتاب خود از رسوم و عادات و آداب عرب جاهلی فراوان نام می برد . در شرح حوادث تاریخی او نیز حوادث را به ترتیب توالی تاریخی می آورد. در خصوص جنگهای رده هر چند او به اختصار از آنها می گذرد، اما در خصوص برخی حوادث گزارشهای جالبی ارائه می نماید.

فتوح البلدان، احمدبن یحیی بن جابر بلاذری (م 279 هجری) کتاب بلاذری از هجرت پیامبر از مکه به مدینه آغاز می شود و تا ” فتحهای سند” ادامه می یابد. او از جنگهای رده تحت عنوان ” داستان مرتد شدن اعراب در خلافت ابوبکر ” یاد می نماید، اما روایات آن را به تفضیل بیان نمی کند، ما در رساله خود برخی روایات متفاوت او را آورده ایم.

الفتوح، محمدبن علی ابن اعثم کوفی (314هجری) این کتاب از به خلافت رسیدن ابوبکر آغاز و به ” ذکر روایات در شهادت حسین بن علی(ع) پایان می یابد. کتاب الفتوح که برخی جنگهای داخلی مسلمین را تحت عنوان فتوح یاد می کند . وی در آغاز کتاب به بحث ارتداد به طور مختصر می پردازد ذکر نوع تقابل و دعوی اشعث بن قیس کندی با ابوبکر موجب ایجاد ایده شیعی بودن ماهیت ارتداد یمن در نزد برخی مورخان متاخر شیعی گردیده است.

محمد بن عمر واقدی، مغازی، کتاب اصلی واقدی در خصوص جنگ های رده “کتاب الرده” می باشد اما در این کتاب سه جلدی نیز که تا شرح اعزام سپاه اسامه به موته می پردازد، ما در خصوص وفود اعراب و نیز برخی خبرهای مربوط به حضرت علی(ع) و ابوبکر استفاده برده ایم .

العبر( تاریخ ابن خلدون) : ابن خلدون در تاریخ مفصل خود گزارش های از جنگهای رده در جلد اول کتاب خود ذکر می کند که برگرفته از منابع دیگر می باشد.

تاریخ کامل، عزالدین ابن اثیر: این کتاب که بیشتر برگرفته از تاریخ طبری است به طور مفصل به ذکر حوادث جنگ های رده می پردازد که تفاوت هایی نیز با تاریخ طبری دارد و به ویژه در خصوص مسیلمه و سجاح اخبار جالبی را نقل می کند.

تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط العصفری( م 240 هجری) : این کتاب به شرح حوادث تاریخ اسلام تا سال 232 هجری پرداخته در خصوص جنگ های ارتداد مطالب جالبی دارد . وی در خصوص پیامبران دروغین به ” اسود” و ” سجاح” اشاره ای نکرده است.

طبقات الکبری، ابوعبدالله محمد بن سعد (م230هـ): این کتاب در شرح حال صحابه پیامبر که در جنگ های رده شرکت داشته اند به ذکر حوادث تاریخی آن نیز می پردازد.

البدء و التاریخ، مطهربن علی المقدسی ( م 507 هـ) : مقدسی در کتاب خویش ضمن پرداختن به سقیفه و چگونگی به خلافت رسیدن ابوبکر به توضیح جنگ های رده می پردازد. ما در رساله خود چند جا از این منبع استفاده برده ایم.

کتاب الرده، محمدبن عمر و اقدی: همچنین کتاب هایی بوده اند که به طور ویژه به شرح جنگ رده پرداخته بودند اما اکنون نشانی از آنها نیست . در این میان تنها کتاب الرده واقدی از دستخوش باد حوادث ایمن مانده است.

واقدی در کتاب الرده به شرح مفصل جنگ های رده پرداخته چنانکه به نظر می رسد بسیاری از مورخان بعدی مطالب خودشان را در خصوص جنگ های رده از واقدی گرفته باشند . یکی از ویژگیهای کتاب واقدی نقل اشعاری است که طرفین خطاب به هم خوانده اند.

و کتاب دیگری در خصوص جنگهای رده نگاشته شده اقتباسی است که خورشید احمد فاروق از کتاب ” کلاعی بلنسی” به نام ” الاکتفاء فی مغازی المصطفی و الثلاثه الخلفا” که شرح دوران سه خلیفه اول کرده و بخش رده آن را استخراج و به نام ” کتاب الرده” چاپ کرده است.

دسته :

فهرست مطالب:

سپاس‌نامه

مقدمه ۱

معرفی منابع ۵

بخش یکم: مبحث فقهی ارتداد ۹

ـ بررسی مفاهیم و انواع ارتداد و احکام مربوط به آنها ۹

ـ تعریف ارتداد ۹

ـ انواع ارتداد ۱۰

ـ شرایط احراز ارتداد ۱۳

ـ سیر تاریخی ارتداد در اسلام ۱۴

ـ ارتداد در قرآن ۱۷

ـ ارتداد در حدیث ۱۹

ـ راههای اثبات ارتداد ۲۱

ـ موجبات ارتداد ۲۲

ـ مجازاتهای ارتداد ۲۴

بخش دوم: تحولات جامعه عربستان از پیش از اسلام تا مرگ پیامبر

ـ موقعیت جغرافیایی مناطق درگیر در نبرد … ۳۰

ـ وضعیت سیاسی جامعه عربستان در آستانه ظهور اسلام     ۳۱

ـ وضعیت اقتصادی جامعه عربستان در آستانه ظهور اسلام   ۳۴

ـ بافت فرهنگی و دینی جامعه عربستان در آستانه ظهور اسلام   ۳۶

ـ نتیجه تحلیلی تحولات جامعه عربستان در آستانه‌ی ظهور پیامبر(ص) ۴۲

جامعه عربستان در آستانه مرگ پیامبر

ـ وضعیت جامعه عربستان در آستانه مرگ پیامبر ۴۵

ـ چگونگی ایمان اعراب و گسترش اسلام در شبه‌جزیره عربی ۴۷

ـ اشرافیت قریش و آیین اسلام …………… ۴۹

بخش سوم: مساله جانشینی و وضعیت دولت اسلامی پس از مرگ پیامبر

ـ بررسی و نقد دیدگاههای مختلف درباره جانشینی پیامبر ۵۴

ـ زمینه‌های ذهنی به قدرت رسیدن ابوبکر ….. ۵۹

زمینه‌های عینی به قدرت رسیدن ابوبکر ……. ۶۰

ـ تدبیرها و ترفندهای ابوبکر در کسب و تحکیم قدرت     ۶۵

ـ نتیجه‌گیری

بخش چهارم: ایده‌های انگیزه های ایجاد جنگ های ارتداد

ـ بررسی و نقد ایده‌های موجود در باب  دلیل جنگ های رده ۶۸

ـ ماهیت جنگ‌های ارتداد در پرتو الگوی نظری . ۷۲

بخش پنجم : جنگ‌های رده در نجد ، بحرین و عمان

ـ هجوم قبایل پیرامون مدینه ۸۴

ـ طلیحه ۸۶

ـ عقاید و تعالیم طلیحه ۸۹

ـ شورش‌های پراکنده پس از سرکوب طلیحه۹۲

ـ سرکوب قبایل بنی عامر ۹۲

ـ نبرد جواء و سرکوب بنی سلیم ۹۳

ـ نبرد ظفر ۹۴

ـ مسیلمه ۹۵

ـ عقاید و تعالیم مسیلمه ۱۰۰

ـ سجاح ۱۰۳

ـ جدایی مالک بن نویر از سجاع و کشته‌شدنش به دستور خالد    ۱۰۸

ـ نبرد دباء و سرکوب ارتداد عمان ……… ۱۱۲

ـ ارتداد بحرین ۱۱۳

بخش ششم: جنگ‌های رده در یمن

ـ چگونگی قیام اسود عنسی و فرجام کار او .. ۱۱۷

ـ تعالیم و آموزه‌های دینی اسود عنسی۱۲۰

ـ شورش قبس بن عبدیغوث بر سر امارت ۱۲۲

ـ برگشت مردم حضر موت و کنده از آیین اسلام ۱۲۴

نتیجه نهایی ۱۳۱

فهرست منابع ۱۳۴

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید