کارآفرینی سنگهای قیمتی

طرح توجیهی کارآفرینی سنگهای قیمتی سنگ قیمتی(رایگان)

دانلود به صورت رایگان روی اسم  زیر کلیک کنید

[download id=”27″]

بخشی از کارآفرینی
فهرست مطالب
مقدمه ۵
تاریخچه سنگ‌های قیمتی در ایران۶
موضوع فعالیت طرح۱۳
سرمایه گذاری طرح
هزینه های سالیانه طرح ۱۵
تسهیلات سرمایه ثابت۲۱
منابع و ماخذ ۲۹

مقدمه:
گردش نقدینگی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در جهان سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار می باشد و در این میان بخش عمده ای از آن سهم اشغالگر قدس است.
رؤیم اشغال گر قدس علیرغم وسعت کم و نداشتن منابع سنگ های قیمتی با ارزش از نظر تجارت جهانی نقش عمده ای را ایفا می نماید و این امر صرفاً با فعالیت این کشور بر روی فرآوری سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی محقق گشته است.
فرآوری صحیح و به روش های مکانیزه و جدید بر روی اینگونه سنگ های باعث ارزش افزوده بسیاری می گردد و علاوه بر آن می تواند نقش اساسی در ایجاد اشتغال نیز ایفا نماید.
نرخ سرمایه گذاری سرانه اشتغال در این بخش بسیار کمتر از بخش های دیگر صنعتی و حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آنها می باشد و از سوی دیگر در فضای برای ایجاد اشتغال ۴ تا ۵ متر مربع برای هر نفر می باشد.
همه ساله مقادیر متنابهی ارز جهت خرید سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به صورت تراش خورده از کشور خارج می گردد و سنگ های مذکور از طرق مختلف که اغلب قانونی نیستند وارد کشور می شوند.
کشور ایران از دیرباز در امر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعال بوده و بخصوص در تراش اینگونه سنگها فعالیت نموده است لیکن به مرور زمان نقش این بخش در اقتصاد کمرنگ شده بگونه ایکه در حال حاضر نقش ناچیزی را دارا می باشد.
تنها تراش متداول در کشور در حال حاضر تراش معمولی معروف به دامله (Cabochon) است که آنهم نه تنها ارزش افزوده زیادی را به دنبال ندارد بلکه در نابسامانی شدید بسر می برد و تنها گاهاً افرادی در تراش صفحه ای Faceted فعال می شوند. که آنهم در سطح کشور انگشت شمار بوده و اغلب تولیدات آنها دارای اشکالاتی می باشد. که از ارزش اقتصادی آن می کاهد و از نظر حجم نیز بسیار محدود است لذا پروژه اخیر با انگیزه ایجاد یک واحد تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به روشهای روز و پیشرفته دنیا به عنوان نمونه پیشنهاد گردیده است. امید است با همکاریهای مسئولین و ایجاد این واحد راهی گشوده شود که در آینده بتواند نقش اساسی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را در اقتصاد، اشتغال، تولید ناخالص ملی و … نشان دهد.
تاریخچه سنگ‌های قیمتی در ایران
ما در تاریخچه با دو مسئله جداگانه روبه‌رو هستیم:
الف) به‌کارگیری گوهر به‌طور سنتی در کشور که تاریخی چند هزارساله دارد که خود یک زیربنا است. در ایران نیز از همان آغاز تاریخ، استفاده از گوهرها و زیورها معمول بوده است. آبادانی کشور، ثروتمند بودن و علاقه‌مندی مردم این سرزمین به زندگانی پر تجمل و باشکوه، توأم با زیبایی‌پسندی، همواره گوهرها و زیورها را مورد توجه مردم ایران قرار داده است.
کتاب‌ها و دیوان‌های ادبی ما، همانند شاهنامه فردوسی و دیوان حافظ، پر از نام گوهرها و زیورهای گوناگونی است که نیاکان ما آنها را شناخته بودند و به‌کار می‌بردند. پیدایش شاهنشاهی‌های بزرگ و نیرومند و تشکیل دربارهای باشکوه و ثروتمند در طول تاریخ ایران، باعث گرد آمدن گوهرهای گرانبها و نایاب در گنجینه‌های ایران گردیده و گوهرشناسی و گوهرتراشی و گوهریابی همواره در این سرزمین رواج داشته و مورد توجه خاص مردم بوده است. نگاهی به فراوانی جواهرنامه‌هایی که در سده‌های گوناگون به نام شاهان و نامداران ایران نگاشته شده است و نشانه‌های فراوان از گوهرها و گوهر سنگ‌های قیمتی (gemstone) که در موزه‌ها نگاهداری می‌شود، بهترین گواه این توجه و علاقه است.
ب) تاریخ نوین گوهرشناسی و گوهرتراشی و اکتشاف آنها که این تاریخ بسیار نوپا و در ابتدای مسیر است.
نگاه نوین به سنگ‌های قیمتی در ایران از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به بعد آغاز شده که ابتدا با یک سمینار و نمایشگاه توسط وزارت معادن و فلزات وقت آغاز و در پی آن یک برنامه اکتشاف خیلی مقدماتی برای ۵ استان انجام گرفت که این اکتشافات بعداً در غالب اکتشافات استانی ادامه پیدا کرد و تاکنون در ۲۰ استان شناسایی و پی‌جویی نه اکتشاف به مفهوم آن انجام شده است.
در سال ۱۳۸۰ سازمان صنایع دستی ایران از سوی وزارت صنایع و معادن مسئولیت پیگیری و ساماندهی صنعت سنگ‌های قیمتی را به‌عهده گرفت با بررسی‌های کارشناسی، مقرر شد اولین گام با تشکیل همایش تخصصی برای بررسی مسائل عمده این صنعت و آشنایی و تبادل نظر اساتید و محققان و صنعتگران این رشته برداشته شود. نخستین همایش سنگ‌های قیمتی در شانزدهم دی‌ماه ۱۳۸۱ برگزار گردید و از آن تاریخ تاکنون تقریباً هر ساله یک همایش برگزار شده است. پس از همایش آبان ۱۳۸۱ و ارزیابی کمیته‌های تخصصی فعالیت‌های اکتشافی همگام با اکتشاف کلاس‌های آموزشی گوهرشناسی و تعدادی گوهرتراشی نیز آغاز گردید و هم‌اکنون نیز ادامه دارند. تعداد آنها به بیش از مؤسسه می‌رسد که پاره‌ای دولتی و پاره‌ای خصوصی می‌باشند
تعریف کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی
نام گوهر و گوهرها یا کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی معمولا برای دسته‌ای از کانی‌ها به‌کاربرده می‌شود که با داشتن برخی ویژگی‌ها از سایر مواد معدنی‌ و سنگ‌ها متمایزند، از آن جمله می‌توان برخی مواد آلی را نیز که پایداری و زیبایی ویژه دارند و در زینت به‌کار می‌روند نام برد. به غیر از مروارید، مرجان، کهربا، شبق و چند ماده دیگر که جزء گوهرها و سنگ‌های بهادار آلی به شمار می‌روند، بیشتر گوهرها از جمله مواد متبلور یا آمورف معدنی‌اند.
ویژگی‌هایی که باعث می‌شود یک سنگ یا کانی و یا به طور کلی یک ماده معدنی یا غیر معدنی، در رده کانی‌ها و سنگ‌های گرانبها جای گیرد عبارتند از:
۱٫ سرشت زیبایی و درخشش و جلای دلپسند
۲٫ استحکام
۳٫ کمیاب بودن
۴٫ رنگ و شفافیت و نمود
۵٫ ساخت و بافت
۶٫ قابلیت تراش و پردازش
۷٫ قابلیت حمل و نقل
کانی‌ها و سنگهای قیمتی و نیمه‌قیمتی به‌طور واقعی ارزش دارند و از چند قیراط تا بیشتر قابل عرضه به بازار هستند. همچنین این دسته از مواد معدنی با اندکی فرآوری مانند پردازش، تراش، رنگ‌آمیزی و غیره در آنها بیش از ده برابر ارزش افزوده ایجاد می‌شود.
کانی‌ها و سنگ‌های نیمه‌قیمتی عموماً به‌صورت سنگ‌جوری و محصولات جانبی معادن وارد بازار می‌شوند. سهولت در جابجایی و حمل و نقل از مزیت بالای این کانی‌ها است.
از دیگر مواردی که باعث ارزشمندی این مواد معدنی است هزینه پایین در ایجاد کارگاه‌های تراش و فرآوری آنها است. همچنین در مورد این نوع از مواد معدنی مشکلات زیست‌محیطی در هنگام استخراج و فرآوری آنها وجود ندارد.
معمولاً کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی را به دو بخش تقسیم می‌کنند: قیمتی و نیمه‌قیمتی.
کانی‌های قیمتی: سنگ‌ها و کانی‌هایی که دارای خصوصیاتی از جمله زیبایی رنگ، شفافیت، کمیاب بودن و دوام و سختی بالا بوده و شامل الماس، زمرد، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، توپاز و بریل هستند. به این گروه اصطلاحاً احجار کریمه می‌گویند.
کانی‌های نیمه‌قیمتی: آن قسم از کانی‌ها و سنگ‌هایی که فاقد تمام و یا قسمتی از خصوصیات سنگ‌های قیمتی بوده لیکن اغلب به دلیل زیبایی رنگ مورد توجه هستند.
این گروه‌بندی بر پایه‌ای نااستوار قرار دارد زیرا اولا اگر ارزش اقتصادی پایه باشد، برای این کار مرزی نمی‌توان مشخص کرد و دوم آنکه چه بسا یک سنگ قیمتی یا نیمه‌قیمتی با کاری که یک هنرمند روی آن انجام می‌دهد، بتواند بهایی بیش از الماس پیدا کند. بنابراین علاوه بر نوع کانی و ذات آن، نوع تراش و پردازش و هنرنمایی هم در بهایی شدن و ارزش کانی مهم است. اما ذاتاً یک جور رده‌بندی پلکانی در این زمینه وجود دارد.
انواع کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی
گونه‌های فراوانی از کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در دنیا وجود دارند که در دسته‌های مختلف رده‌بندی می‌شوند. در اینجا به انواع کانی‌ها و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی اشاره می‌‌شود سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی در این گونه‌ فقط چهار کانی قرار می‌گیرد که در گروه قیمتی‌ها قرار می‌گیرند:
۱٫ الماس
۲٫ یاقوت
• یاقوت سرخ
• یاقوت کبود (سافیر)
۳٫ توپاز
۴٫ بریل
رنگ و منشأ آن در سنگ‌ و کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی
برجسته‌ترین ویژگی اغلب سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی که به‌چشم می‌آید، رنگ آنها است.
در کانی‌شناسی، رنگ اغلب به‌صورت طبقه‌بندی شده در یکی از سه گروه زیر جای می‌گیرد. ایدئولوژیک (خودرنگ) ناشی از اجزای اصلی سنگ مانند مس در مالاکیت با فرمول Cu2(OH)2CO3، آلئوکروماتیک (غیرخودرنگ) ناشی از یک ناخالصی مانند کروم در یاقوت با فرمول Al2O3+Cr و پسودوکروماتیک (رنگ کاذب) ناشی از عوامل فیزیکی مانند اثر شبکه پراش در اپال با فرمول SiO2.xH2O.
دانش سنتی که سعی می‌کند رنگ سبزآبی را به مس، آبی پررنگ را به کبالت، قرمز را به کروم و … نسبت دهد اغلب گمراه‌کننده است. برای مثال ترکیبات کروم، می‌توانند به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و یا حتی بنفش یاسی ظاهر شوند. همچنین، عامل ایجاد رنگ آبی تیره می‌تواند کبالت (مانند اسپینل)، آهن همراه تیتانیوم (مانند یاقوت کبود) و یا مراکز رنگی باشد که فاقد هر تحول ایجادشده توسط ناخالصی فلزی است (مانند بریل نوع ماکسیک).
چهار تئوری متمایز وجود دارد که تمام رنگ‌ها در جواهرات و کانی‌ها را شامل می‌شود. این چهار تئوری عبارت‌‌‌اند از:
۱٫ تئوری میدان کریستال: این تئوری شامل هر دو تئوری تحول ایدئوکروماتیک و آلئوکروماتیک رنگ به‌وسیله فلز می‌شود. همچنین شامل تئوری مراکز رنگ نیز است مانند رودوکروزیت، زمرد و آمتیست.
۲٫ تئوری مدار مولکولی: این تئوری رنگ‌های انتقال ظرفیت را تشریح می‌کند، مانند یاقوت کبود،‌ مگنتیت و پیریت، رنگ‌های آلی (رنگ‌های آلی در کهربا و مرجان و … ظاهر می‌شوند) و رنگ گرافیت.
۳٫ تئوری باند: این تئوری رنگ فلزات (مانند طلا و مس)، نیمه‌هادی‌ها (مانند گالن و پروستیت) و نیمه‌هادی‌های ناخالص شده (مانند الماس آبی‌رنگ) را در بر می‌گیرد.
۴٫ تئوری نوری فیزیکی: این تئوری رنگ را در پسودوکروماتیک‌ها مانند لابرادوریت و سنگ ماه را در بر می‌گیرد.
در همه گروه‌ها به‌غیر از گروه چهارم رفتار الکترون‌های جفت‌نشده در مقابل نور که به‌وسیله تئوری کوانتوم کنترل می‌شود کلید فهمیدن عامل ایجاد رنگ است

برای دریافت روی اسم زیر کلیک کنید

[download id=”27″]