پروژه بررسی تجدید ساختار سیستمهای قدرت

نوع فایل
word
تعداد صفحات
101 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
2709 بازدید
14,500 تومان

سیستم های قدرت

چکیده

با گسترش روز افزون سیستم های قدرت ، مسائل جدیدی در مورد نحوه  تامین توان مورد نیاز مشترکین مطرح شده است . یکی از مهمترین مسائل نحوه برنامه ریزی و قیمت گذاری انرژی الکتریکی و تاثیر آن بر کیفیت برق می باشد.
در سال های اخیر با توجه به گرایش به سمت خصوصی سازی صنعت برق ، مسائل مربوط به عرضه و تقاضای انرژی الکتریکی دچار دگرگونی شده و اصطلاحاً ساختار سیستم های قدرت به خصوص از لحاظ اقتصادی و به تبع آن مسائل فنی تغییر یافته است. در این پروژه به بیان دلایل گرایش به تجدید ساختار صنعت برق و اجزاء سیستم تجدید ساختار شده ومزایا و معایب سیستم تجدید ساختار شده پرداخته ایم .

ساختار سیستمهای قدرت
ساختار سیستمهای قدرت

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول : آشنایی با مفهوم تجدید ساختاردر صنعت برق

۱-۱  مقدمه          ۵
۲-۱  تاریخچه تجدید ساختار          ۶
۳-۱  تاریخچه تجدید ساختار در ایران          ۷
۴-۱  دلایل گرایش به تجدید ساختار          ۸
۵-۱  مزایای تولید رقابتی         ۹
۶-۱  نتیجه گیری         ۱۱

فصل دوم :  اجزاء سیستم تجدیدساختار شده ومدلهای مختلف بازار برق 

۱-۲  مقدمه        ۱۳
۲-۲  اجزای سیستم های تجدید ساختار شده       ۱۴
۱-۲-۲ شرکت های تولید (Gencos)        ۱۴
۲-۲-۲ شرکت های توزیع و فروشندگان جزء(Discos)        ۱۵
۳-۲-۲ مالکین شبکه انتقال (TOS)          ۱۵
۴-۲-۲  بهره بردار مستقل سیستم         ۱۶
۱-۴-۲-۲ وظایف ISO برای رسیدن به اهداف بهره بردار مستقل سیستم         ۱۷
۲-۴-۲-۲ طبقه بندی انواع ISO      ۱۹
۵-۲-۲ بورس برقی (PX)          ۲۰
۶-۲-۲  هماهنگ کننده های زمان بندی (SCS)         ۲۲
۳-۲ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺮﻕ‬       ۲۲
۱-۳-۲ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ‬     ۲۳

۴-۲ مدل های اجرایی ساختار صنعت برق        ۲۶
۱-۴-۲ انحصار یکپارچه عمودی VIM        ۲۷
۱-۱-۴-۲  مزایای مدل VIM       ۲۸
۲-۱-۴-۲  معایب مدل VIM        ۲۹
۲-۴-۲  مدل انحصار خریدار برق Monopsony      ۲۹
۱-۲-۴-۲ مزایای مدل Monopsony       ۳۰
۲-۲-۴-۲  معایب مدل Monopsony         ۳۰
۳-۴-۲  مدل رقابت در بازار عمده فروشی WCM      ۳۱
۱-۳-۴-۲  مزایای مدل WCM       ۳۲
۲-۳-۴-۲ معایب مدل WCM          ۳۳
۴-۴-۲  مدل انتخاب کامل مشتری FCC       ۳۳
۱-۴-۴-۲ مزایای مدل FCC        ۳۵
۲-۴-۴-۲ معایب مدل FCC        ۳۵
۵-۲  ‫ﻣﻠﺰﻭﻣﺎﺕ ﺷﻜﻞ ﮔﻴﺮﻱ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﺮﻕ        ۳۶‬
۶-۲ ساختار طراحی شده برای بازار برق ایران        ۳۶
۷-۲  ویژگیهای بازار برق ایران      ۳۷
۸-۲ ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪﻱ ﻭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮﻱ     ۳۷

فصل سوم : توسعه سیستم انتقال در محیط جدید

۱-۳  مقدمه       ۴۰
۲-۳  نقش تأمین کننده خدمات       ۴۳
۱-۲-۳ شرکت برق مبتنی بر ساختار عمودی       ۴۵
۲-۲-۳ سه مدل مختلف بازار برق        ۴۵
۳-۲-۳  تأمین کننده خدمات انتقال برای سود       ۵۰
۳-۳ سازمان بازار جدید      ۵۵
۱-۳-۳ طراحی نرخ تشویقی ـ تنظیم سقف قیمت       ۵۷
۲-۳-۳ طرح بیمه اولویت        ۶۴
۳-۳-۳  توسعه سیستم انتقال        ۶۸
۴-۳  برنامه ریزی توسعه شبکه انتقال با یک معیار بازار محور جدید     ۶۹
۱-۴-۳  معیار درصد خطای توان        ۷۰
۲-۴-۳  تعریف مسأله برنامه ریزی توسعه انتقال و روش حل آن       ۷۵
۵-۳  نتیجه گیری        ۷۶

فصل چهارم : قیمت گذاری سیستم انتقال در سیستم های دسترسی باز

۱-۴  مقدمه    ۸۱
۲-۴ روش های قیمت گذاری  Rolled-in    ۸۳
۳-۴ روش های قیمت گذاری افزایشی (مرزی)    ۸۴
۱-۳-۴ قیمت گذاری گره ای    ۸۴
۲-۳-۴  قیمت گذاری ناحیه ای    ۸۶
۴-۴  بازیافت هزینه جای گرفته    ۸۷
۱-۴-۴ تخصیص دهی تنها برای استفاده ظرفیتی    ۸۸
۲-۴-۴  تخصیص دهی تنها بر پایه سود قابلیت اطمینان    ۸۹
۳-۴-۴  ترکیب استفاده ظرفیتی و سود قابلیت اطمینان    ۹۰
۵-۴  روش قیمت گذاری انتقال در شرکت شبکه ملی (NGC) انگلستان    ۹۰
۶-۴  رقابتی کردن بازار برق با حل مسأله TEPدر محیط تجدید ساختار یافته    ۹۳
۱-۶-۴  روش های کلی TEP    ۹۴
۲-۶-۴  روش های حل TEP    ۹۶
۳-۶-۴ تعریف LMP و معیار بازار محور    ۹۸
۷-۴ نتیجه گیری    ۱۰۰
منابع    ۱۰۱

 تاریخچه تجدید ساختار در ایران:

ایده استفاده از سرمایه گذاری خصوصی در صنعت برق که در دهه ی هفتاد شمسی تغییر فضای عمومی کسب و کار در کشور در سال های آغازین دوره ی سازندگی و سپس روند استقراض از بخش عمومی و سیستم بانکی آن را مطرح کرده بود ما به تدریج شکل جدی و عملی به خود گرفت.

 این روند در سال های ۱۳۷۲ به بعد به دلیل مقاومت عمومی جامعه در برابر سیاست های اقتصادی دولت و مشخصاً سیاست های تحلیل اقتصادی و در پی فشارهای وارد آمده به بدنه ی جامعه و اقشار ضعیف و کم درآمد، تا حدودی کند شد و مهمتر از آن از شکل درست و منطقی خود خارج گردید.

در سال ۱۳۸۰ با توجه به نیازهای کشور به جذب سرمایه های بخش خصوصی و توسعه و گسترش صنعت برق، مطالعات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق مجدداً و با جمع بندی مطالعات و تجربیات گذشته و برای زمینه سازی تصمیمات اجرایی آغاز گردید. سال ۱۳۸۱، سال نهایی کردن تصمیمات اجرایی بود، سرانجام در این سال طرح کلی و مفهومی تجدید ساختار صنعت برق در مجمع عمومی شرکت توانیر به تصویب رسید.

اولین ویرایش آیین نامه خرید و فروش برق در مورخ ۳/۶/۱۳۸۲ توسط وزیر نیرو ابلاغ و بازار برق ایران به صورت رسمی از ابتدای آبان ماه سال ۱۳۸۲ به صورت اجرایی آغاز به کار نمود. بدین جهت در سال ۸۲ صنعت برق کشور با راه اندازی بازار برق به تکمیل زنجیره ساختار نوین خود پرداخت و مقدمات حضور و فعالیت گسترده بخش غیر دولتی در عرصه تولید، انتقال و توزیع نیروی برق را فراهم آورد.

زیرا بحث اصلی در تجدید ساختار این صنعت ایجاد رقابت و فراهم کردن بستر و شرایط لازم برای ورود بخش خصوصی به عرصه بازار برق است، که برای این منظور باید یک مسیر مالی اقتصادی به مسیر فیزیکی و فنی اضافه می گردید که با ایجاد بازار برق این امر محقق گشت. شرکت مدیریت شبکه به صورت رسمی در شهریورماه ۱۳۸۳ تشکیل گردید.

 دلایل گرایش به تجدید ساختار:

ـ جبران کمبودهای سرمایه گذاری توسط بخش دولتی

ـ شفافیت هزینه ها با هدف فراهم کردن شرایط منطقی تر برای برنامه ریزی و گسترش شبکه و تأسیسات برقی

ـ ایجاد محیط رقابتی و جلوگیری از انحصار

ـ کاهش تصدی گری دولتی و تفکیک فعالیت های حاکمیتی

ـ کاهش هزینه ها و نتیجتاً کاهش قیمت برق مصرفی در دو بخش عمده فروشی و خرده فروشی

ـ معرفی بیشتر تکنولوژی های جدید

ـ توسعه خدمات برق

ـ کاهش فرصت های فساد مالی

ـ بهبود آموزش نیروی کار

ـ افزایش نقدینگی خزانه دولتی از طریق فروش تأسیسات موجود برق

ـ امکان سرمایه گذاری دولت در بخش های مهمتر

ـ افزایش قابلیت اطمینان و کارایی صنعت در اثر بهبود مدیریت

ـ امکان انتخاب تعداد بیشتر تولیدکنندگان به صورت آزاد از سوی مشتریان

حال به عنوان نمونه، تولید رقابتی را به عنوان یکی از دلایل گرایش به تجدید ساختار انتخاب کرده و مزایای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

 مزایای تولید رقابتی :

تولید رقابتی بازاری را ایجاد خواهد کرد که در آن شرکت های مستقل براساس قیمت فروش برق به مصرف کنندگان صنعتی بزرگ رقابت خواهند کرد. این شرکت ها از طریق خطوط انتقال مشترک، انرژی را به توزیع کنندگان که آنان نیز به نوبه ی خود انرژی را به مصرف کنندگان نهایی می فروشند خواهند داد. تولیدکنندگان برق از نظر سقف بار تقسیم بندی می شوند. برای نمونه، بعضی ها در قراردادهای طولانی مدت برای تأمین بار پایه رقابت می کنند. این شرکت ها به احتمال صاحبان نیروگاه های آبی و هسته ای هستند.

از سوی دیگر شرکت ها یا نیروگاه های سوخت فسیلی می توانند به تأمین نیاز بار پایه و دوره ای بپردازند. قیمت برق را می توان برای هر نوع تأمین باری مانند (پیک، غیرپیک، روزانه تا فصلی) از طریق قراردادهایی تعیین نمود. نیاز به انرژی با اعلام ۲۴ ساعتی و در بازارهای عملی امکان پذیر خواهد بود. قیمت واحد، با مقدار برق خریداری شده در هر دوره زمانی، می تواند تغییر یابد. در نتیجه، مشترکین با سرویس های بیشتر و روش های قیمت گذاری های پچیده تری روبه رو شوند. در این حالت که تولیدکنندگان بسیار به شبکه انتقال متصل هستند، مزایای بسیار بوجود می آید.

اصلی ترین مزیت، صرفه جویی در هزینه هاست. در هر لحظه توان الکتریکی توسط شرکتی که کمترین قیمت را پیشنهاد می کند. به شبکه انتقال تزریق می شود توزیع و تقسیم میان شرکت ها براساس شایستگی در صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه تولید برقی صورت می پذیرد.

چون نیروگاه های مختلف دارای منحنی مشخصه بار مختلفی در هنگام پیک و تأمین بار هستند، از ظرفیت تولید می توان به طور کامل استفاده نمود و صرفه جویی اضافی نیز در منابع مالی بوجود آورد.

مزیت دوم تولید رقابتی این است که بازار محلی تولید برق گسترش می یابد. توانایی فروش برق در بازارهای محلی، قابلیت تولیدکنندگان را در تولید برنامه ریزی شده افزایش خواهد داد. وجود بازار محلی به آن معناست که ظرفیت کمتری برای سطح معینی از قابلیت اطمینان لازم خواهد بود. کمبودها و نیز نیاز در شرایط اضطراری را می توان از طریق بازارهای محلی تأمین نمود. تقاضا و تأمین را می توان با قیمت های محلی قابل انعطاف تأمین بخشید.

مزیت سوم تولید رقابتی این است که بازار می تواند استانداردهای مناسب در سرویس دهی را آماده سازد. بطوری که با تقاضاهای مصرف کنندگان تطابق بیشتر می یابد.

مشترکین می توانند سرویس بهتر با نرخ برنامه ریزی شده همراه با قابلیت اطمینان دریافت کنند. بازار رقابتی تولید برق  می تواند سرویس های گسترده تر از آنچه در حال حاضر انحصارات دولتی یا تولیدکنندگان قائده مند عرضه می کنند، ارائه دهند.

مزیت چهارم تولید رقابتی نوآوریست. رقابت نه فقط شرکت ها را مجبور به پاسخ دهی به بازار تقاضا، نظارت نزدیک تر بر قیمت ها و رقابت براساس قیمت می کند، بلکه همچنین نوآوری را نیز لازم می شمارد. گسترش سرویس تازه به مشترکین، روش های بهتر کاهش هزینه ها، راه سریعتر برخورد با دشواری ها از رقابت را برای نوآوران ناگزیر می سازد.

Recent search terms:

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *