بررسی زلزله بم و رفتار سازه های مختلف موجود در بم “رایگان “

چکیده بررسی زلزله بم و رفتار سازه های مختلف موجود در بم

مقاله رشته عمران

با توجه به زلزله بم و اثرات آن بر روی ساخت و ساز ، منابع انسانی ومالی ،نوشتن وتحقیق درباره زلزله ضرورت بیشتری م ییابد تامگرپس از توصیه های مداوم وتحمل رنجهای عمیق به خود بیاییم ودر جهت ساخت وساز چه به عنوان کارفرما وچه به عنوان مهندس طراح جد یتر به مسله زلزله بنگریم.

در این مقاله با توجه به مسله ژئوتکتونیکی ایران به بررسی مسائل متعاقب زلزله ورفتارسازه ها وبه طور اخص زلزله بم پرداخته شده است.

تحلیل وضعیت سازه های کشور ،بررسی انواع شکست وروشهای پیشنهادی مثل طراحی لرزه ای روشهای مقاوم سازی وایمن سازی خانه های سنتی وبناهای تاریخی قسمت اصلی مقاله را در بر می گیرد. وبه عنوان تجربه وتجربه پذیری زلزله بم مورد بررسی قرار گرفته ،معرفی شهرستان بم، توز یع خسارات ناشی از زلزله ،اثر زلزله بر ساختمانهای موجود در شهر بم، اثر زلزله بر ارگ تاریخی بم ودر نهایت درس های یکه از زلزله بم گرفتیم، موضوعاتی است که در این بخش گنجانده شده است به امید این که گامی کوچک در جهت آبادانی ایرانم بردارم.

مقدمه

می دانیم که کشور پهناور و کهنسال ایران در طول تاریخ ، چندین بار شاهد نابودی تمدن ها و بسیاری از شهرهایش در اثر زلزله بوده و بارها اثرات زیانبار یک زلزله ی کوتاه مدت چند ثانیه ای از نظر اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بر جامعه اثر گذاشته و سرنوشت چندین نسل از جامعه را دستخوش تغییرات عمده و اساسی نموده است .

کشور ما بر روی کمربند زلزله خیز آلپ – هیمالیا واقع شده است ) به ویژه امتداد سلسله جبال البرز ، زاگرس و کوههای کپه داغ ( علاوه بر وضعیت ژئوتکتونیکی ناشی از چین خوردگی آلپی ، باز شدن دریای احمر ) سرخ( و حرکت تدریجی عربستان به سمت ایران و گسترش اقیانوس هند و فرورانش پیوسته اقیانوسی عمان به زیرمکران نیز فشارهایی به کشورمان وارد می کند.

فعالیت ایران زمین ، یک پهنه در حال دگر شکلی فشاری است ایران زمین در واقع فلات سستی می باشد که دستخوش جنبشهای کوهزایی برخوردی چندی شده و دست کم از حدود 20میلیون سال پیش تا کنون در یک رژیم یازدهمین کنفرانس دانشجویان عمرانسراسرکشور، CESC 2004
1تا 4دیماه -1383دانشگاه هرمزگانیازدهمین کنفرانس دانشجویی عمران سراسر کشور 198 زمین ساختی فشاری بین دو بلوک سخت عربستان و اوراسیا ) آسیا – اروپا ( قرار گرفته است . جنبشهای فشاری پی آمد حرکت این بلوکها ، سبب ستبر شدگی ، کوتاه شدگی پوسته ایران زمین در راستای گسلهای معکوس و چین خوردگی در راستای شمال غرب – جنوب شرقی شده است.

گرفتار شدن فلات ایران زمین بین لبه های مهاجم عربستان و هندوستان ، ناحیه همگرای در بند بی همتایی را در راستای نوار آلپ – هیمالیا تشکیل داده که پوسته جامد زمین ناگزیر دستخوش کوتاه شدگی و ستبر شدگی در راستای گسلهای بی شماری است . با توجه به این وضعیت متوجه می شویم که ایران گسلهای فراوانی در همه مناطق خود چه نواحی کوهستانی و چه نواحی مرکزی
دارد . )(1 بحث زلزله ، پیامدهای آن ، پیشگیری و مقابله با آن یک بحث جدی و همیشگی برای ایران زمین و ایرانیان می باشد . بنابراین مقاوم سازی بناها و ایمن نگه داشتن جان انسانها وظیفه خطیری است که بر عهده هر طراح و محاسب ساختمان می باشد .

-1بررسی تحلیل وضعیت سازه های کش

ساختمانهای قدیمی کشور به طور عمده متشکل از عناصر باربر ) دیوارهای حمال( و طاقهای ضربی و ساختمانهای به دنسبت جدیدتر ) 20سال گذشته دارای اسکلت فلزی یا بتنی با سقفهای ضربی و تیرچه بلوک هستند .

ساختمانهای تمام بتنی نیز گهگاه برای مجموعه های تجاری و اداری کشور ساخته شده اند . به طوری که آمار نشان می دهد قریب به %80ساختمانهای موجود در کشور را ساختمانهای آجری تشکیل می دهند . این ساختمانها را می توان به سه نوع آجری تمام ، نیمه اسکلت و اسکلت با دیوارهای آجری و سیستم مخلوط دسته بندی کرد . به طوری کلی، ساختمانهای کشور از ساختمانهای خشتی ، آجری ، فلزی ، بتنی ، چوبی و در برخی موارد سیستم نامشخص یا مخلوط تشکیل یافته است . لذا در این قسمت ، ساز و کار آسیب پذیری هر یک از انواع سازه ها به گونه ای مختصر ارایه می
شود

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *