پایان نامه ::بررسی و مقایسه نشست زمین در پروژه توسعه شمالی خط یک متروی تهران با استفاده از تحلیل عددی و نتایج عملی بدست آمده در زمان اجرا
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.S.c)
دانشکده فنی، گروه مهندسی معدن
فهرست مطالب:
چکیده ۱
مقدمه ۲
موقعیت جغرافیایی ۳
فصل اول بررسی پروژه ارائه شده به همراه روند مراحل ۵
۱ـ مقدمه ۶
۱ـ۱ـ مطالعات ژئوتکنیک در شمال ایستگاهX1 پروژه توسعه شمالی خط یک متروی تهران ۶
۱ـ۲ـ ویژگیهای نشست زمین در اثر حفر تونل ۶
۱ـ۳ـ بررسی نشست حاصل ازحفر تونل با استفاده ازتحلیل نرمافزار FLCA ۷
۱ـ۴ـ آنالیز حساسیت ۷
۱ـ۵ـ بررسی نشست حاصل از حفر تونل با استفاده از دانش نقشهبرداری ۷
۱ـ۶ـ مقایسه و نتیجهگیری ۷
فصل دوم مطالعات ژئوتکنیک در شمال ایستگاهX1 پروژه توسعه شمالی خط یک متروی تهران ۸
۲ـ شروع پروژه ۹
۲ـ۱ـ اهداف مطالعات ۹
۲ـ۲- بررسیهای محلی و مطالعات کارگاهی ۹
۲-۲-۱-عملیات گمانهزنی و نمونهبرداری ۹
۲-۲-۲- آزمایشهای برجا ۱۸
۲-۲-۲-۱- آزمایش نفوذ استاندارد (Standard Penetration Test) ۱۸
۲-۳- بررسیهای آزمایشگاهی ۲۹
۲-۳-۱- آزمایشهای شناسایی فیزیکی ۲۹
۲-۳-۱-۱- آزمایش تعیین درصد رطوبت و وزن مخصوص ASTM (D2216-98, D854-02) ۲۹
۲-۳-۱-۲-آزمایش دانهبندی و هیدرومتریASTM (D4216-85(02) & D422-63(02) ۲۹
۲-۳-۱-۳- آزمایش تعیین وزن مخصوص با جیوه(BS 1377-2-1990) ۴۰
۲-۳-۲- آزمایشهای شناسایی مکانیکی ۴۰
۲-۳-۲-۱- آزمایش برش مستقیم ۴۰
۲-۴- مطالعات زمینشناسی مهندسی ۴۷
۲-۴-۱- ویژگیها و تقسیمات سنگشناسی دامنه جنوبی البرز و رسوبات آبرفتی گستره تهران ۴۷
۲-۴-۱-۱- مشخصات سنگشناسی ارتفاعات شمال شهر تهران ۴۷
۲-۵- وضعیت ژئوتکنیکی ساختگاه ۴۸
۲-۵-۱- تشریع لایههای شناسایی شده ۴۸
۲-۵-۲- وضعیت آب زیرزمینی ۴۹
۲-۵-۳- خصوصیات فیزیکی لایههای خاک ۵۰
۲-۵-۴- خصوصیات مکانیکی لایههای خاک ۵۱
۲-۶- تعیین ظرفیت باربری و نشست خاک ۵۲
۲-۶-۱-ضریب واکنش بستر (Ks) برای پیهای سطحی ۵۳
۲-۶-۲- رانش جانبی خاک ۵۳
فصل سوم ویژگیهای نشست زمین در اثر حفر مراحل ۵۵
۳-۱- نشست سطحی در اثر حفر تونل ۵۶
۳-۲- روشهای پیشبینی نشستهای زمین بر اثر حفر تونل ۵۷
۳-۳- بررسی نشست مجاز حاصل از حفر تونل توسعه شمالی خط یک متروی تهران ۵۸
۳-۴- بررسی تأثیر پارامترهای مختلف فیزیکی و هندسی بر روی نشستهای سطحی ۵۸
فصل چهارم بررسی نشست حاصل از حفر تونل با استفاده از تحلیل نرم افزار ۶۲
۴ـ دلایل کاربرد روشهای عددی در پیشبینی نشست سطحی ناشی از تونلسازی ۶۳
۴-۱- ناشی از تونل سازی ۶۳
۴-۲- معرفی نرم افزار FLAC ۶۳
۴-۲-۱- پیشگفتار ۶۳
۴-۲-۲- مقدمه ۶۴
۴-۲-۳- ساختار GIIC ۶۴
۴-۲-۴- محیط متن در FLAC ۶۵
۴-۲-۵- پنجره MODEL OPTIONS ۶۶
۴-۲-۶- تغییر ذخیره قسمتهای اولیهGIIC ۶۶
۴-۲-۷- کلیدهای ساخت مدل ۶۷
۴-۳- محاسبات میزان نشست تونل X1 پروژه توسعه شمالی با استفاده از FLAC ۶۹
۴-۳-۱-شبکه بندی ۶۹
۴-۳-۲- شکل هندسی ۶۹
۴-۳-۳- انتخاب مدل ۶۹
۴-۳-۴- تغییرات مدل ۷۰
۴-۳-۵- مقدار نیروی گرانش ۷۰
فصل پنجم آنالیز حساسیت ۸۰
۵-۱- آنالیز حساسیت ۸۱
فصل ششم بررسی نشست حاصل از حفر تونل با استفاده از دانش نقشه برداری ۹۲
۶-۱- روش اندازهگیری نشست ۹۳
فصل هفتم مقایسه و نتیجه گیری ۱۰۳
۷-۱- مقایسه ۱۰۴
۷-۲- نتیجهگیری ۱۰۵
فهرست منابع ۱۰۷
فهرست اشکال
شکل۱ – پروفیل و موقعیت ساختگاه مورد بررسی ۴
شکل۲-۱- عملیات حفاری در محل گمانهBH1 ۱۱
شکل۲-۲-نمایی دیگر از عملیات حفاری در محل گمانهBH1 ۱۱
شکل۲-۳- عملیات حفاری در محل گمانهBH2 ۱۲
شکل۲-۴- نمایی دیگر از عملیات حفاری در محل گمانهBH2 ۱۲
شکل۱-۵- مقطع شماتیک از کوههای البرز در گذر از گستره تهران ۱۳
شکل۲-۶-آبرفتهای گستره تهران (جایکا، ۱۳۷۹) ۱۴
شکل ۲-۷-مقطع طولی خاکزیر سطحی ساختگاه ۱۵
شکل ۲-۸-مقادیر سرعت موج برشی بر اساس روابط همبستگی با NsptدرگمانهBH1 ۱۶
شکل ۲-۹-مقادیر سرعت موج برشی بر اساس روابط همبستگی با NsptدرگمانهBH2 ۱۷
شکل ۲-۱۰-مقطع گمانه شناسی ۱ ۱۹
شکل ۲-۱۱-مقطع گمانه شناسی ۲ ۲۰
شکل ۲-۱۲-مقطع گمانه شناسی ۳ ۲۱
شکل ۲-۱۳-مقطع گمانه شناسی ۴ ۲۲
شکل ۲-۱۴-مقطع گمانه شناسی ۵ ۲۳
شکل ۲-۱۵-مقطع گمانه شناسی ۶ ۲۴
شکل ۲-۱۶-مقطع گمانه شناسی ۷ ۲۵
شکل ۲-۱۷-مقطع گمانه شناسی ۸ ۲۶
شکل ۲-۱۸-مقطع گمانه شناسی ۹ ۲۷
شکل ۲-۱۹-مقطع گمانه شناسی ۱۰ ۲۸
شکل ۲-۲۰-منحنی دانه بندی خاک ۱ ۳۰
شکل ۲-۲۱-منحنی دانه بندی خاک ۲ ۳۱
شکل ۲-۲۲-منحنی دانه بندی خاک ۳ ۳۲
شکل ۲-۲۳-منحنی دانه بندی خاک ۴ ۳۳
شکل ۲-۲۴-منحنی دانه بندی خاک ۵ ۳۴
شکل ۲-۲۵-منحنی دانه بندی خاک ۶ ۳۵
شکل ۲-۲۶-منحنی دانه بندی خاک ۷ ۳۶
شکل ۲-۲۷-منحنی دانه بندی خاک ۸ ۳۷
شکل ۲-۲۸-منحنی دانه بندی خاک ۹ ۳۸
شکل ۲-۲۹-منحنی دانه بندی خاک ۱۰ ۳۹
شکل ۲-۳۰-آزمایش برش مستقیم(UU) 1 ۴۱
شکل ۲-۳۱-آزمایش برش مستقیم(UU) 2 ۴۲
شکل ۲-۳۲-آزمایش برش مستقیم (UU) 3 ۴۳
شکل ۲-۳۳-آزمایش برش مستقیم (UU) 4 ۴۴
شکل ۲-۳۴-آزمایش برش مستقیم (UU) 5 ۴۵
شکل ۲-۳۵-آزمایش برش مستقیم (UU) 6 ۴۶
شکل ۳-۱-منحنی نشست سطح زمین در اثر حفر تونل ۵۷
شکل ۳-۲-نشست سطح زمین در قطرهای مختلف در حفاری تونل تک ۵۹
شکل ۳-۳-نشست سطح زمین در عمقهای مختلف در حفاری تونل تک ۵۹
شکل ۳-۴-نشست سطح زمین در ضخامت پوششهای مختلف درحفاری تونل تک ۵۹
شکل ۳-۵-نشست سطح زمین درK0های مختلف تونل درحفاری تونل تک ۶۰
شکل ۳-۶-نشست سطح زمین در فاصلههای مختلف تونل از ساختمان درحفاری تونل ۶۰
شکل ۳-۷-تاثیر افت حجمهای مختلف بر نشستهای سطح زمین ۶۰
شکل ۳-۸-نشست سطح زمین در لایه بندی مختلف در گمانههای مختلف ۶۱
شکل ۳-۹-تـآثیر فاصله های مختلف بین دو تونل بر نشست های سطحی زمین ۶۱
شکل ۴-۱-مدل تونلX1پروژه توسعه شمالی متروی تهران در نرمافزارFLAC ۷۳
شکل ۴-۲- بردار جابجایی تونل X1پروژه توسعه شمالی متروی تهران در نرم افزارFLAC ۷۴
شکل ۴-۳- میزان نشست حاصل از حفاری تونلX1متروی تهران در نرم افزارFLAC ۷۵
شکل ۴-۴- میزان تنش ماکزیمم د رراستای محور X ۷۶
شکل ۴-۵- میزان تنش ماکزیمم در راستای محورY ۷۷
شکل ۴-۶- میزان جابجایی اطراف تونل در راستای محورX ۷۸
شکل ۴-۷- میزان جابجایی اطراف تونل در راستای محورY ۷۹
شکل ۵-۱-میزان نشست جدید حاصل از افزایش پارامترC ۸۲
شکل ۵-۲- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترC ۸۲
شکل ۵-۳- میزان نشست جدید حاصل از افزایش پارامترC ۸۳
شکل ۵-۴- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترC ۸۳
شکل ۵-۵- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترC ۸۴
شکل ۵-۶- میزان نشست جدید حاصل از افزایش پارامترE ۸۴
شکل ۵-۷- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترE ۸۵
شکل ۵-۸- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترE ۸۵
شکل ۵-۹- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترE ۸۶
شکل ۵-۱۰- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامترE ۸۶
شکل ۵-۱۱- میزان نشست جدید حاصل از افزایش پارامتر ۸۷
شکل ۵-۱۲- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامتر ۸۷
شکل ۵-۱۳- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامتر ۸۸
شکل ۵-۱۴- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامتر ۸۸
شکل ۵-۱۵- میزان نشست جدید حاصل از افزایش مجدد پارامتر ۸۹
شکل ۵-۱۶-نمایش میزان افت نشست با افزایش پارامتر c ۹۰
شکل ۵-۱۷-نمایش میزان افت نشست با افزایش پارامتر E ۹۰
شکل ۵-۱۸- نمایش میزان افت نشست با افزایش پارامتر ۹۱
شکل ۷-۱- مقایسه میزان نشست حاصل از برداشت توسط دوربین و نرم افزار ۱۰۴
فهرست جداول
جدول ۲-۱- موقعیت و مشخصات گمانههای حفاری شده ۹
جدول ۲-۲- نتایج آزمایش تعیین وزن مخصوص ۴۰
جدول ۲-۳- تراز آب زیرزمینی در گمانههای مختلف برحسب متر ۴۹
جدول ۲-۴- خصوصیات مکانیکی لایه L2 خاک در ساختگاه ۵۲
جدول۳-۵- مقادیر ضریب واکنش بستر برای پیهای سطحی ۵۳
جدول۴-۶-ضرایب رانش جانبی خاک برای لایه L 2 ۵۴
جدول ۶-۱-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران ۹۴
جدول ۶-۲-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران…. ۹۵
جدول ۶-۳-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۹۶
جدول ۶-۴-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۹۷
جدول ۶-۵-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۹۸
جدول ۶-۶- برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۹۹
جدول ۶-۷-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۱۰۰
جدول ۶-۸- برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۱۰۱
جدول ۶-۹-برداشت نقاط نشست سنجی تونل قطعه ۴ توسعه شمالی خط ۱ متروی تهران… ۱۰۲
چکیده
در پروژه حاضر نشست سطح زمین در اثر حفر تونل در بخشی از مسیر توسعه شمالی خط یک متوی تهران و تأثیر احتمالی آن در سطح خیابان و سازههای مجاور مورد بررسی قرار گرفته است.
نشست سطحی یکی از مهمترین پدیدههای ناشی از حفاری مترو میباشد که تقریباً در تمامی پروژههای مشابه دنیا مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و توسعههای عملی جهت کنترل و محدود نمودن آن با توجه به روشهای اجرایی مختلف ارائه گردیده است.
در این پروژه ضمن بیان بخشی از مطالعات ژئوتکنیک به بررسی نرمافزار FLAC و نتایج بدست آمده نشست سطح با استفاده از تحلیل این نرمافزار پرداخته است.
سپس نحوه اندازهگیری نشست زمین در بخشی از مسیر توسعه شمالی خط یک متروی تهران و نتایج عملی بدست آمده از این بررسیها بیان گردید.
نتایج بدست آمده نشان میدهد که میانگین حداکثر نشست ناشی از حفر تونل مترو در منطقه برداشت ۶ میلیمتر بوده که این مقدار کمتر از نشست مجاز میباشد.
مقدمه
از اوایل قرن نوزدهم با توجه به سیر صعودی افزایش جمعیت کره زمین و تراکم جمعیت در شهرها از یکسو و پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینههای علمی و بالا رفتن سطح استاندارد زندگی از سوی دیگر، لزوم تحول و گسترش امکانات جهت تأمین نیازهای عمومی مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
در طول چند دهه اخیر به منظور کنترل ترافیک در شهرهای بزرگ و همچنین کوتاه نمودن مسیر، اجرای حفاریهای زیرزمینی سرعت فزایندهای به خود گرفته است. اکتشاف، طراحی و برقراری ایمنی تونلها و به طور کلی فضاهای زیرزمینی در حین ساخت و در صورت لزوم پایداری درازمدت آن، از جمله مسایلی است که بایستی توسط طراحان مدنظر قرار گیرد.
رابطههای تحلیلی متعددی در مورد محاسبه یا تخمین نشست زمین در اثر حفر تونل و چگونگی توزیع این نشست، تاکنون پیشنهاد شده است که برخی از آنها مبتنی بر اصول محاسباتی و براساس خواص خاک است و تعدادی مبتنی بر مشاهدات تجربی است. به علاوه بعضی از این رابطهها فقط برای سطح خاک درنظر گرفته شده است در صورتی که در رابطههای پیشرفتهتر و جدیدتر، دگرشکلیهای عمق خاک و نیز جابهجاییهای افقی خاک نیز مورد ارزیابی واقع شده است.
همچنین مقدار، جهتگیری و موقعیت حرکات زمین به شرایط ژئوتکنیکی موجود از قبیل، تنشهای ژئواستاتیک، بارهای سطحی و همچنین شرایط آب در زیرزمین وابسته است.
موقعیت جغرافیایی
شهر تهران که بزرگترین منطقۀ مسکونی کشور را تشکیل میدهد بین ۳۵ تا ۵/۳۶ درجه شمالی و ۵۰ تا ۵۳ درجه طول شرقی نصفالنهار گرینویچ قرار دارد و در دامنه جنوبی البرز مرکزی و شمالیترین فرونشست ایران مرکزی واقع میباشد.
در شمال این شهر بخشی از رشته کوه البرز قرار دارد که قله توچال با ۳۹۵۷ متر ارتفاع از سطح دریا بلندترین نقطه این منطقه میباشد و شهر تهران بر روی نهشتههای آبرفتی کواترنر در دامنه این ارتفاعات قرار گرفته است.
محدوده اجرای تونل متروی تهران در پروژه توسعه شمالی خط یک متروی تهران از خیابان دربند، روبهروی دانشگاه آزاد، واحد تهران شمال شروع و تا ایستگاه میرداماد واقع در اتوبان حقانی ادامه مییابد و ساختگاه مورد مطالعه از بالای دانشگاه شروع و در میدان قدس خاتمه مییابد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید