تاریخچه کارخانه شیر و محصولات لبنی پگاه مشهد – رایگان

نویسنده:

تاریخچه کارخانه شیر و محصولات لبنی پگاه مشهد

به منظور ارتقای سطح بهداشت عمومی شرکت سهامی ولبنیات پاستوریزه مشهد درسال 1345 با کادر 44 نفر وتولیداتی شامل : شیر کاکائو –شیر موز –شیر نارگیل –دوغ –انواع کره ساده وکشمشی ومغز پسته ای – انواع بستنی تخم مرغی – ساده ووانیلی ومالت تازه با سرمایه بخش خصوصی وظرفیت 5 تن شیر وفراورده های لبنی آغاز به کار کرد.

که درحال حاظر تعداد  نیروی انسانی کارخانه به 100 نفر تغییر یافته که این تعداد نیروی انسانی شامل 3  زن و97 مرد می باشد،  پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی وتاکید معظم له مبنی برخود کفایی ورسیدن به استقلال وتلاش بی وقفه ای آغاز گردید تا در سال 1366 به طور رسمی ازواردات پودر شیر خشک بی نیاز گشتیم .

به مرور زمان وبا توجه به نیاز عمومی جامعه به افزایش مصرف فراورده های لبنی به تدریج با خرید ونصب وراه اندازی دستگاههای بسته بندی پاکتی با ظرفیت 2500 پا کت در ساعت – دستگاه بسته بندی وشستشو – با ظرفیت 5000 بطری درساعت .

فعالیت های تولید ی این شرکت توسعه یافت درسال 1379 با ساخت کارخانه جدیدی در مساحتی معادل 12 هکتار و8472 متر زیر بنا واقع در جاده آسیایی به شهرک صنعتی توس انتهای بلوار صنعت ضلع غربی نیروگاه توس کارخانه یه این مکان انتقال یافته وبدون ایجاد وقفه در تولید محصولات با ظرفیت وزمان 120  تن شیر در روز وتبدیل آن به شیر پاستوریزه وفراورده های شیری تحت عنوان پگاه مشهد درخدمت عموم شهروندان محترم وزائرین گرامی می باشد

کارخانه لبنیات سازی لبنی پگاه مشهد :

شرایط ایجاد کارخانه : قبل از تاسیس کارخانه لبنیات سازی دریک محل باید امکان تامین آب مورد نیاز وبرطرف کردن فاضلاب آن موجود باشدهمچنین باید به موقعیت محل کارخانه از لحاظ تشکیلات وساختمان های اطراف آن که مبادا به کارخانه هایی ازقبیل کود سازی ، چرمسازی ، وغیره مجاورباشد – توجه داشت به علاوه محل کارخانه باید وطوری انتخاب شود که چه ازلحاظ پخش فراورده ها وچه از لحاظ ارتباطی ورساندن شیر از اطراف به کارخانه ، مناسب باشد . درضمن نباید کارخانه را در خیابانهای شلوغ بنا کرد . مساحت کارخانه باید به اندازه ای باشد که اولاً ورود وخروج خودروها بدون مزاحمت همدیگر انجام گیرد ثانیاً امکان هرگونه توسعه ساختمانی ، با درنظرگرفتن مقتضیات محل ، وجود داشته باشد.

مشخصات ساختمانی کارخانه لبنی پگاه مشهد :

درطرح کارخانه لبنیات سازی باید اصول وموازین ذیل مورد استفاده قرار گیرد :

1-  نوع ومحل قرارگرفتن ماشین ها ونیز مقدار انرژی که مورد مصرف قرارمی گیرد با توجه به میانگین روزانه ، نوع محصولات وظرفیت کارخانه

2-   رعایت تمام نکات بهداشتی ودرصورت امکان ایجاد سالن های غذا خوری کنفرانس  اتاق شستشو وتعویض لباس به صورت جداگانه

3-   ساختمان کارخانه بایستی هم سطح زمین باشد تااز احداث پله های زیاد جلوگیری شود

4-  اندازه سالن هاباید متناسب با احتیاجات باشد اتاق های کوچک ویا سالن های بزرگ موجب هزینه مصرفی بی مورد می باشد

5-  اتاقها باید نسبت به همدیگر طوری قرار گیرند که علاوه برجلوگیری از کارزیاد از لحاظ لوله کشی مناسب باشند مخصوصاً درمورد بخاروآب یخ در غیر این صورت باعث از دست رفتن واتلاف انرژی می شود .

6-   قسمت دریافت شیر باید از اتاق ها وماشین آلات ویا قسمت توزیع وفروش جدا باشد

7-   ارتفاع قسمت های کره سازی وماشین ها نباید از 4 متر وارتفاع زیر زمین از 5/2 متر کمتر باشد

8-  سقف کارخانه باید کاملاً صاف با شد سقف هایی که با تیر آهن ساخته شده اند بهتر ازهرنوع دیگری است .

9-  دیوارها تا ارتفاع 5/1 متر با ید قابل شستشو باشد ، بقیه قسمت دیوارها وسقف باید با آب آهک سفید شده با شد.

 

توضیح : برای این کار از آهک  حل شده در آب با اضافه کردن یک نوع ماده ضد عفونی مثل کلر آمین استفاده می شود .

شیب لازم درسطح کارخانه برای جریان آب اضافی به سمت مجاری فاضلاب وهمچنین پنجره به اندازه کافی برای ورود نور وهوا باید درنظر گرفته شود .

مصالح ساختمان کارخانه:مصالحی که درساختمان های لبنیات سازی وساخت ماشین آلات به کارگرفته می شوند باید دارای مرغوبیت ومزایای زیادی می باشند ، ساختمان وماشین آلات کارخانه لبنیات سازی از لحاظ مکانیکی درحین کارکردن هستند وبه همین دلیل درمعرض کاهش قرا ر دارند ، تاسیسات این نوع کارخانه ها درمقابل رطوبت ، ترکیبات شیر وموادی که باعث تجزیه آنها می شوند قرار دارند ، از این رو باید در مقابل مواد پاک کننده ( تنظیفی ) وضدعفونی که به دلایل بهداشتی در کارخانه ها به کاربرده می شوند – مقاوم باشند وحتی الا مکان تحت تاثیر قرار نگیرند .

تاسیسات باید ازموادی ساخته شود که درصورت تماس یا شیر تاثیر نامطلوبی از لحاظ بو ومزه نداشته باشند .

 

مصالحی که درکارخانه لبنیات مورد استفاده قرارمی گیرد به شرح زیر می باشد:

1- آهن   

2- مس

3- آلمنیوم  

4- فولاد وکرم نیکل ( زنگ نزن ) 

5- شیشه  

6- تروویدور 

توضیح : ترویدور یک ماده مصنوعی است که درآب سرد کن وسرد کنهای مستقیم وهمچنین برای جریان آب گرم تا 60 درجه سانتیگراد به کارمی رود .

ماشین آلات کارخانه پگاه :  ماشین آلات وکلیه دستگاهای صنعتی تولیدی کارخانه از ابتدا ی سال تاسیس سال 42 خریداری شده است ودرطی سالهای گذشته در هرزمان که مدیریت کارخانه لازم دانسته با توجه به نیاز کارخانه ماشین آلات جدیدی که دربازار عرضه می شده را خریداری نموده است . تعدادی از این ماشین آلات تولید داخل کشور بوده وتعدادی از آنها نیرومربوط به کشورهای  دانمارک و آلمان هستند .

تجهیزات کارخانه لبنی پگاه مشهد :

 کارخانه لبنیات سازی باید طوری مجهز باشد که علاوه بر محصول روزانه بتواند درموقع لزوم با حداکثر ظرفیت خود کارکند وهمیشه محصول خود را به بهترین نحو ممکن بدون عیب واشکال ودر دسترس عموم قرار گیرد ماشین های موجود باید با نوع محصول وشرایط قانونی محیط مطابقت کرده طوری انتخاب شوند که علاوه بر ساده بودن ومطمئن بودن بتوان آنها را به آسانی تمیز کرد اینک به ترتیب دستگاههایی که در مجهز کردن فنی کارخانه مهم وموثر هستند به شرح ذیل می باشند .

1-   دیگ بخار :

دیگ بخار در نوع عمودی وافقی وجود دارد که معمولاً ازنوع افقی در کارخانه های لبنیات سازی استفاده می شود که از قسمت هایی زیر تشکیل شده است :

1- سیلند ر بخار 

2- پیستون ها 

3- سوپاپ ها 

4- دستگاه تنظیم

5- لوله هدایت بخار 

2-  برق : با درنظر گرفتن رطوبت وبخار آب فراوان در محیط کارخانه وبا توجه به نظافت وشستشوی دایمی آن وکثرت موتورهای برقی وسیم کشیهای لازم ، سیم برق کارخانه تهیه می گردد .

3-  ماشین تولید سرما :

خواب شدن بستگی به وجود باکتری ها، مخمرها ،  قارچ ها در آن وارد که درمحیط مناسبی برای تکثیر ورشد آنهاست . مناسب ترین دما برای رشد بسیاری از انواع موجودات زنده بین 15 تا 42 درجه سانتیگراد است در دمای بیشتر رشد آنها متوقف می شود انواع ماشین ها با ساختمان های مختلف برای تولید سرما ساخته شده اند ولی در کارخانجات لبنیات سازی فقط آنهایی که دارای کمپرسور هستند مورد استفاده قرار می گیرند به طورکلی  ماشین ها از قسمتهای ذیل تشکیل شده است : 

1- سرمازا  

2- کمپرسور

3- کندانساتور ( مایع کن )

4- دریچه تنظیم    

توضیح : سرمایی که توسط دستگاهای فوق ایجاد می شوند

4-  آب :

تامین آب آشامیدنی کارخانه یکی از شرایط اصلی است . آب مصرفی کارخانه باید علاوه بر کافی بودن مقدار ، از لحاظ باکتریولوژی وشیمیایی نیز کاملا مورد اطمینان باشد .

تاسیسات لبنی پگاه مشهد :

درهرکارخانه تعدادی ماشین آلات ودستگاهای تولیدی وجود دارد که این دستگاها با توجه به نوع دستگاه نیاز به نوع خاصی سوخت دارند از طرف دیگر سوخت مورد استفاده درکارخانه باید برای کارخانه مقرون به صرفه باشد درغیر این صورت برای کارخانه زیان آور خواهد باشد . کارخانه شیر پگاه که انرژی مصرفی آن مازوت وگاز است واز لحاظ سوخت مصرفی ماشین آلات برقی است همچنین سیستم برقی کارخانه سه فاز وتک فاز می باشد.

همچنین سیستم برق صنعتی براساس ساعات کارماشین وهزینه سوخت وروشنایی براساس برآوردهای برقی ومساحت زیربنا بر آورده می شود از طر ف دیگر کارخانه برای از بین بردن هوای نامطبوع ناشی از تولید باید دارای سیستم تهویه باشد که سییتم تهویه کارخانه پگاه تهویه مطبوع حرارت مرکزی است واز نظر سییستم هواساز  مرکزی است وازنظر سیستم گرمازایی دارای تهویه مطبوع است .

 روش طراحی سیستم انبار لبنی پگاه مشهد:

درحال حاظر 23 کارخانه درصنایع شیر وجود دارد که زیر مجموعه نسبی مرکزی درتهران بوده ودارای سیستم یکپارچه می باشند . وزیر نظر وزارت کشاورزی می باشد . سیستم یکپارچه علاوه بر اینکه سیستمی است که تمامی قسمت ها در آن مرتبط بوده واگر هر اتفاقی درکارخانه رخ دهد به طور مستقیم وغیرمستقیم روی سایر قسمت ها تاثیر دارد ودارا ی کدهای یکسانی است که از طرفی برای مواد ملزومات ، ملزومات ، محصولات وغیره   به تمامی کارخانه های تحت این سیستم اعلام می گردد.

انواع روش های کد گذاری اقلام انبار : این روش هاعبارتند از : روش تمام حرفی ، روش آنها عددی ، روش عددی

که کارخانه شیر  پگاه از روش عددی یا کینگ استفاده می نماید .

سیستم مرکزی 2300 کدهایی را تعریف کرده است در حالیکه کارخانه شیر پگاه ازاین تعداد فقط دارای 1000 کالا می باشد . به عنوان مثال کدی که با عدد 12 شروع شود با تمامی زیرمجموعه های آن مربوط به اقلام فنی است .

انواع انبارها لبنی پگاه مشهد:

کارخانه شیر پگاه دارای 4 نوع انبار می باشدکه عبارتند از :

1-  انبار محصول : شامل محصولات تولیدی کارخانه از قبیل کره ، شیر ، خامه ، شیر کاکائو ، نوع کم چرب ، نوع پر چرب می باشد .

2-   انبار فنی : شامل لوازم وقطعات مربوط به ماشین آلات ولوازم جانبی آنها می باشد.

3-   انبار ملزومات : شامل کلیه لوازم ووسایلی است که درجریان فعالیت های روزمره کارخانه مورد استفاده می گیرد .

4- انبار ظروف : شامل ظروف ووسایل بسته بندی محصولات تولیدی از قبیل : لیوان و     – بطری – پاکت  –پلاستیک –می باشد 

تشخیص نیاز به خرید کالا : 

کارخانه درتشخیص نیاز به خرید کالا از 2 روش نقطه سفارش ( جاری ) واقلام غیر جاری می نماید .
روش نقطه سفار ش به این ترتیب است که برای هر کالایی مقتضی تعیین می شود به عنوان مثال وقتی موجودی پاکت شیر کاکائو به 10000 یا 20000 رسید انبار دار مجددا ً سفارش پاکت می دهد .

روش اقلام غیر جاری به این ترتیب است که بعضی کالاها مربوط به موجودی کالا نبوده است مانند استارتر ویا اسانس های جدید در بازار که از طرف تولید سفارش داد ه می شود . همچنین اگر شخصی نیاز به کالایی داشته با شد که در کدینگ انبار نباشد آنرا تهیه کرده وشروع به تعریف آن می کند به این ترتیب که سیستم مرکزی اعلام می نماید تا برای آن کالا کدی تعریف می کندتا برای تمام کارخانجات یکسان باشد .
 

ورود وخروج کالا درکارخانه لبنی پگاه مشهد:

در ابتداکالا ی خرید اری شده قرنطینه می شود پس از مطابقت وباز بینی وارد انبارمی شود سپس با سفارش درخواست کننده پس از تایید از انبار خارج می شود .

حمل کالا در کارخانه لبنی پگاه مشهد:

چون محصولات کارخانه  موادغذایی فاسد شدنی است لذااز طرف وزارت بهداشت موظف هستند برای جلوگیری از فاسد شدن وآلودگی مواد غذایی از وسائط نقلیه مجهز به سرد خانه ازجمله : خاور – کامیون – ووانت بار استفاده می نمایند .
سیستم های حفاظتی انبار : انبارهای کارخانه برای جلوگیری از حوادث آنی وناگهانی مجهز به سیستم های اطفای حریق وکپسول های اطفای حریق می باشد.

روش های اجرایی انبار : ( انبار گردانی )

انبارگردانی عبارتند از : شمارش موجودی انبار متعلق به یک کارخانه در پایان دوره مالی
انبارگردانی کارخانه توسط گروها حسابرسین انجام می شود . گروه حسابرسین انجام از طرف سازمان حسابرسی ویا ازطرف شرکتها می باشند .

حسابرسین از آخر سال تا آخر تیرماه شروع به انبارگردانی کرده وتا تاریخی معین ورود  وخروج محصول را متوقف می نمایند .
انبار دار از قبل از موجودی انبار پرینت هایی را تهیه کرده وبه حسابرسان تحویل می دهد . حسابرسین پس از شمارش موجودی انبار آنها را با پرینت های موجود تطبیق می دهند که دراین جا 2 وضعیت رخ می دهد .

1-  مغایرتی نداشته باشد که بیانگر آنست که انبار دار مسئولیت خود را به خوبی انجام داده ودر کنترل موجودی انبار کوتاهی نکرده است

2- دارای مغایرت باشد که این مغایرت ممکن است در اثر توجهی وکوتاهی وقصور انبار دار باشد .

امور نقلیه لبنی پگاه مشهد :

مسلماً هرشرکتی دارای سرمایه اولیه ای است که این سرمایه را تحت عناوین مختلف در اختیار شرکت قرار می دهد . این سرمایه می تواند شامل دارایی هایی از قبیل ساختمان ، زمین ، ماشین آلات – ملزومات – موجودی مواد و کالا – حسابهای دریافتی و … باشد که می دانیم ماشین آلات نوعی از دارایی های تحت تملک شرکت است .

معمولا کارخانجات به منظور سهولت انجام خدمات وجابه جایی وانتقال محصولات بر حسب نیاز دارای انواع مختلف ماشین آلات می باشند که همچنین شرکت سهامی شیرپگاه دارای ماشین آلاتی هستند که عبارتند از :

4 دستگاه وانت بار – 2 دستگاه خاور و1 دستگاه سواری و همچنین هر شرکتی دارای پرسنلی می باشد که به منظور سهولت ورفع مشکلات رفت وآمدی پرسنل از طرف مدیریت شرکت وسایل رفاهی در اختیار آنان قرار می گیرد .

حال بعضی از شرکتها وسایل حمل ونقل کارکنان متعلق به آنها بوده وجزو دارایی های شرکت است وگاهی از طریق انعقاد قرار داد با شرکت های خدماتی سرویس هایی را از آنان دریافت می نمایند . که شرکت شیر پگاه از نوع دوم است یعنی برای ایاب ذهاب کارکنان دارای قراردادهایی با شرکت های خدماتی است . که در هر تغییر شیفت سرویس ها اقدام به جابجایی وانتقال کارکنان می نمایند . همچنین تغییر شیفت کارکنان به این صورت است : 7 صبح تا 2 بعد از ظهر و 2 بعد از ظهر تا 11 شب

انتظامات :

از آنجایی که هرشرکت وکارخانه ای دارای اسناد ومدارکی است که حا ئز اهمیت هستند . باید از سیستم امنیتی خوبی برخوردار باشد برای این منظور درهر کارخانه ای قسمتی به نام انتظامات وجود دارد که مسئول برقراری امنیت درکارخانه است وحفاظت ا ز کارخانه به عهده دارد .
ازطرف  دیگر اگر هرگونه حادثه ای در کارخانه از قبیل سرقت وغیره رخ می دهد ودردرجه اول انتظامات کارخانه باید پاسخ گو باشد کارخانه شیر پگاه از لحاظ سیستم امنیتی دارای نگهبانی مستقر درشرکت وبازرسی وکنترل های زمان بندی شده واتفاقی می باشد که این نگهبانی دارای 12 نفر پرسنل بوده که تغییر شیفت آنها هر 12 ساعت یکبار انجام می شود .

امور مالی :امور مالی کارخانه دارای یک اداره حسابداری (شامل دوایر رسیدگی ، دریافت و پرداخت و صدور و اسناد دفتر داری ) و یک دایره هزینه یابی و گزارشات می باشد که مستقلا تحت نظارت مدیریت مالی فعالیت دارد ارتباط مالی بین دفتر مرکزی و سایر کارخانه جات از طریق صدور برگ اعلامیه حساب رابط و نهایتا ثبت آنها در جای تحت عنوان حساب رابط کارخانه جات انجام می گردد .

اداره حسابداری :

1-رسیدگی :

عملیات رسیدگی به طور متمرکز در دایره رسیدگی حسابدار  ی کارخانه بر روی کلیه اسناد قابل پرداخت و تعهدآور (قبل از عمل پرداخت ) و اسناد فروش قبل از صدور سند حسابداری انجام می شود یک نسخه از کلیه آئین نامه ها احکام و قرار دادها ، دستورالعمل ها و …در اختیار واحد رسیدگی حسابداری قرار گرفته تا بر مبنای آن این واحد اقدام به انجام عملیات نمایند . نسخه مذکور در محل دایره رسیدگی نگهداری و بایگانی می شود کلیه اسنادی که مورد رسیدگی قرار می گیرد پس از رسیدگی به مهر (رسیدگی شد)ممهور گردیده و بر حسب مورد به دایره ذی ربط ارسال می شود .

قیمت گذاری رسید انبار به صورت واقعی / بر آوری و برگ رسید و تحویل اقلام غیر انبار به صورت واقعی و همچنین قیمت گذاری رسید انبار ظروف براساس نرخ ودیعه هر ظرف توسط دایره رسیدگی حسابداری صورت می گیرد .

2-دریافت و پرداخت :

عملیات دریافت و پرداخت کارخانه شامل تنخواه گردان ، نگه داری و صدور چک و اسناد بهادار دریافت واگذاری وجوه و اساد بهادار و غیره به صورت متمرکز در دایره پرداخت و پرداخت کارخانه صورت می گیرد .

هر گونه رسیدگی اولیه کنترل و محاسبه اسناد و مدارکی که منجر به پرداخت و سا صدور اسناد تعهد آور می گردد نیز توسط این دایره انجام می گیرد . کارخانه دارای حسابهای جاری بانکی متعهد می باشد که کنترل و نگه داری موجودی کلیه حسابهای جاری فوق به عهده دایره دریافت و پرداخت مارخانه می باشد به منظور اطلاعت دایره دریافت و پرداخت مکارخانه از میزان موجودی کلیه حسابهای جاری فوق الذکر جهت هر یک از حسابهای جاری کارخانه یک کارت آماری بانک در دریافت و پرداخت نگهداری و ثبت می شود .

به همین منظور کلیه اسناد و مدارک مربوط به حساب های جاری بانکی کارخانه که به حساب بانکی واریز می گردد ابتدا به دایره دریافت و پرداخت کارخانه ارسال و پس از ثبت در کارت آماری بانک مربوط به دوایر ذی ربط در حسابداری ارسال می شود دسته چک های کلیه حساب جاری کارخانه به صورت متمرکز در دایهر دریافت و پرداخت کارخانه نگهداری می شود .

دریافت و پرداخت :

1-دریافت:

دریافت های کارخانه به صورت چک ، وجه نقد ، رسید واریز وجه و در مواردی سفته و حواله بانکی می باشد که جهت هر مورد دریافت فرم رسید وجه نقد و اسناد بهادار توسط مسئول مربوطه صادر می گردد در مواردی که وجه نقد دریافت می شود از محل ان پرداختی صورت گرفته و کل وجوه دریافتی در پایان روز یا ابتدای روز بعد به بانک واریز می گردد .

2-پرداخت :

پرداخت های کارخانه به 2 صورت پرداخت از محل حساب جاری های بانکی و پرداخت از محل تنخواه گردان انجام می گیرد . پرداخت از محل حساب جاری های بانکی بابت تامین تنخواه گردانها ، پرداخت حقوق و دستمزد و در موارد مشابهی صورت می گیرد که پس از عملیات رسیدگی با صدور چک و اسناد بهادار و از طریق صدور برگ پرداخت طی اسناد بهادار تامین می شود .

جهت پرداخت های جزئی و فوری از تنخواه گردان هایی که به همین منظور در واحدهای مختلف کارخانه ایجاد گردیده استفاده می شود . پرداخت از محل تنخواه گردانها با توجه به آئین نامه تنخواه گردان شرکت و حد مجاز پرداخت صورت می پذیرد و مسئول تنخواه گردان مسولیت بیش از یک تنخواه را به عهده ندارد .

کنترل و محاسبات مدارک و رسیدگی های اولیه مدارک پرداخت به عهده مسئولین تنخواه بوده و رسیدگی و رسیدگی نهایی آنها در هنگام تامین تنخواه توسط دایره رسیدگی انجام می شود . تامین تنخوه گردانها از طریق تهیه صورت خلاصه پرداخت های تنخواه گردان توسط مسئولین تنخواه گردان و ارائه آن به همراه اسناد و مدارک هزینه به دایره رسیدگی حسابداری و صدور چک از محل حساب جاری کارخانه صورت می گیرد .

پرداخت حقوق و مزایای پرسنل کارخانه :  با بهره گیری از کامپیوتر و از طریق حسابهای جاری و پس انداز آنان صورت می گیرد . بدین منظور چک حقوق و دستمزد پرسنل به همراه سیستم های کامپیوتری حساب جهت واریز حقوق و دستمزد پرسنل به بانک ارائه می گیرد اطلاعات مربوط به کارکرد هر ماه توسط واحد امور اداری کارخانه بر مبنای کارت های کارکرد کارکنان جمع آوری گردیده و پس از محاسبه کارکرد هر یک از کارکنان و تکمیل پست کارکرد به همراه سایر اطلاعات مربوط به کارکرد به واحد کامپیوتر ارسال می گردد .

پست کارکرد کامپیوتری حقوقو و دستمزد پرسنل پس از انجام مطابقت های لازم در واحد امور اداری همراه خلاصه کارکرد کامپیوتر ی پرسنل جهت رسیدگی به حسابداری ارسال می گردد

صدور اسناد دفتر داری : کلیه اسناد و ندارک مربوط به عملیات مختلف ک منتهی به صدور سند حسابداری می گردد به واحد صدور اسناد و دفتر داری ارسال می شوند بدین ترتیب عملیات صدور سند به طور متمرکز در دایره صدوراسناد و دفتر داری انجام می گیرد .

ثبت و نگهداری حسابهای کارخانه در سطوح مختلف کل ، یعنی ، تفصیلی و مراکر هزینه با بهره گیری از نظام مکانیزه حسابداری انجام می شود . ارائه اطلاعات به مکانیزه حسابداری مالی طرفا از طریق فرم برگ انتقال اطلاعات که اطلاعات تشخیص حساب و کد مربوط به هر یک از رویدادهای حسابی در سطوح تفضیلی و مراکز هزینه در ان درج می شود انجام می گیرد .

در مواردی که کارخانه از مکانیزه جانبی(زیر سیستم) استفاده می نماید اطلاعات تهیه شده نوسط این نظام ها از طریق صدور برگ انتقال اطلاعات به نظام مکانیزه حسابداری انتقال می یابد .

انتقال اطلاعات به سیستم های مکانیزه جانبی بر اساس مدارک اولیه (رسید انبار / برگ درخواست و تحویل و … )صورت می گیرد در پایان هر ماه خلاصه اسناد حسابداری که خلاصه اطلاعات اسناد صادره در سطح حسابهای کل می باشد از کامپیوتر اخذ و براساس آن دفاتر روزنامه کل مورد ثبت قرار می گیرد . انتقال اطلاعات از سیستم های مکانیزه جانبی براساس مدارک اولیه صورت می پذیرد .

اداره هزیه یابی و گزارشات :

کلیه عملیات مرتبط با محاسبه بهای تمام شده تولیدات کارخانه از قبلی جمع آوری و

 کنترل آماری تولید ، نظارت بر شمارش موجودی های پای کار ، تعیین روش های هزینه یابی ، تهیه هزینه ها، همکاری در تعیین استاندارهای مصرف مواد و سربار ، تهیه و تکمیل فرم های محاسباتی بهای تمام شده تولیدات ، تجزیه و تحلیل یغارت و … .ورود اطلاعات مربوط به بهای تمام شده و موجودی ها به سیستم های مکانیزه و همچنین برنامه ریزی در جهت تهیه و تنظیم بودجه سالانه و تهیه گزارشات دوره ای مدیریت با تعیین انحرافات از بودجه به عهده این اداره می باشد .

فعالیت خرید :مسئولیت خرید کلیه اقلام مورد نیاز کارخانه که در منطقه اشباع می شود به عهده واحد تدارکات کارخانه که زیر نظر بازرگانی کارخانه اداره می گردد باشد .

 اقلام خریداری به 2 گروه اقلام غیر انبار قبل تفکیک می باشند اقلایکه با توجه به میزان مصرف ارزش و اهمیت آنها کنترل و گردش موجودی آنها ضروری بوده و در انبار نگه داری می گردند جزء اقلام انبار محسوب گردیده و سایر اقلام که دارای مشخصات مذبور نمی باشند و بلافاصله پس از خرید تحویل متقاضی می گردند به عنوان اقلام غیرانبار طبقه بندی می شوند .

خرید اقلام مورد نیاز کارخانه همواره از طریق از طریق برگ درخواست خرید که توده انبار ذی ربط صادر می گردد صورت می پذیرد  برگ درخواست خرید در مورد اقلام انبار بر مبنای حد سفارش و اقلام غیر انبار براساس نیاز واحدها که طی فرم برگ درخواست و تحویل از انبار به اطلاع انبار رسیده است تنظیم می شود .

در مورد خریدهای خارجی و یا خریدهایی که توسط تدارکات صورت می گیرد یک نسخه از برگ درخواست خرید از طریق تدارکات کارخانه به تدارک دفتر مرکزی ارسال می شود می شود تا مانند سایر درخواست های جنس از انبار مبنای صدور برگ درخواست و تحویل از انبار قرار بگیرد توضیح آنکه برگ های درخواست خرید کالا در کارخانه به تفکیک کارخانه دفترمرکزی صادر می شود . علاوه بر خرید اقلام مسئولیت ارسال دریافت اقلام امانی به خارج شرکت و پیگیری های مربوط نیز به عهده واحد تدارکات کارخانه می باشد .

 ارسال و برگشت کالاهای امانی جهت تعمیر ، خرید ، ساخت قطعه و … دائم از اقلام انبار و غیر انبار و پی گیری های مربوط نیز به عهده واحد تدارکات کارخانه می باشد ارسال و برگشت اقلام امانی گاها از طریق انبار و براساس فدم های تنظیمی انبار مربوط صورت می گیرد .

در مواردی که خرید قرارداد صوت می گیرد اعم از خرید اقلام و یا خرید خدمات مسئولیت  تنظیم و کنترل قراردادها هب عهده امور بازرگانی می باشد لیکن پیگیری اجرای مفاد قرارداد توسط تدارکات صورت می گیرد در این رابطه امور مالی کارخانه واحد رسیدگی نظارت و کنترل را اعمال می نماید خریدهای شرکت با توجه به آئین نامه معاملات شرکت صورت گرفته و در موارد مقتضی جهت خرید استعلام صورت می گیرد کلیه اقلام خریداری شده توسط تدارکات به انبار ذی ربط صادر کننده و درخواست خرید تحویل می گردد .

 صورت حساب اقلام خریداری شده نیز صرفا به حسابداری واحد رسیدگی تحویل گردیده و از ارائه آن به سایر واحدها خودداری می گردد .

پرداخت های فوریو ضروری در رابطه با خریدهای شرکت از محل تنخواه گردان موجود نزد مسئولین تدارکات و پرداخت بابت خریدهای عده همواره از طریق اسناد بهادار توسط حسابداری کارخانه دایره دریافت و پرداخت صادر می شود انجام می پذیرد کلیه اسناد مربوط به خریدهای داخلی پرداخت شده از تنخواه توسط مسئول تنخواه در صورت خلاصه تنخواه گردان ثبت و پس از تایید سرپرست مربوط جهت رسیدگی و اقلام به دایره رسیدگی ارسال می گردد .    

فروش :

کلیه فروش های کارخانه شامل (محصولات شیرخام ، خامه و کره و …) توسط واحد فروش کارخانه صورت می گیرد . فروش های کارخانه به 2 نوع فروش به کارخانه های صنایع شیر و فروش به خارج شرکت قابل تفکیک می باشد .

فروش به خارج از شرکت های صنایع شیر فروش حقیقی و اصلی کارخانه بوده و اطلاق فروش به محصولات تحویلی به کارخانه های صنایع شیر و ثبت آنها در حسابهای مربوطه جهت محاسبه سود و زیان کارخانه می باشد .

 جهت فروش های اصلی کارخانه صورتحساب توسط واحد فروش تنظیم و یک نسخه از آن به وزارت امور اقتصاد و دارایی ارسال می شود لیکن جهت فروش به کارخانه های صنایع شیر برگ اعلامیه های فروش داخلی که فرم داخلی شرکت صنایع شیر می باشد صادر گردیده و نسخه ای از آن به وزارت دارایی ارسال می شود فروش های شرکت از طریق صدور حواله فروش صورت می گیرد حواله فروش  با توجه به سهمیه تعیین شده به تفکیک توسط واحد فروش تنظیم می شود .

مبنای خروج محصولات از انبار محصول و کارخانه نیز فرم مزبور می باشد . انبار محصول براساس میزان قید شده در حواله های فروش نسبت به تحویل اقلام فروش رفته اقدام و پس از تکمیل حواله های فروش یک نسخه از آن را جهت مطابقت با محصولاتی که از کارخانه خارج می شود به انتظامات و یک نسخه جهت صدور صورتحساب فروش کالا یا اعلامیه فروش داخلی به فروش و یک نسخه جهت ورود اطلاعات به سیستم مکانیزه کنترل موجودی به حسابداری ارسال می نماید .

همچنین یک نسخه از حواله های مزبور در انبار محصول مبنای ثبت کارت موجودی محصول قرار می گیرد .

حواله فروش : فرم دارای شماره ترتیب چاپی می باشد .

کاربرد :

1-مبنای صدور صورتحساب فروش اعلامیه فروش داخلی و خارجی

2-مجوز تحویل محصول به مشتری

3-مبنای خروج محصولات از کارخانه

4-مبنای ثبت در کارت اموال محصول

ماخذ تهیه : سهمیه های تعیین شده – قرار داد و توافق با مشتری

مسئول تهیه :واحد فروش –حواله فروش در 5 نسخه تهیه می شود که یک نسخه از آن به حسابداری –نسخه دوم به مشتری و یک نسخه از آن به قسمت فروش و نسخه دیگر به انبار محصول و نسخه دیگر به انتظامات تحویل داده می شود .

فاکتور فروش : فرم دارای شماره ترتیب چاپی می باشد .

کاربرد :

1-اعلام به مشتری جهت آگاهی از میزان و مبلغ کالای فروش دفته وزارت امور اقتصاد و دارایی

2-مبنای صدور سند حسابداری

زمان تنظیم :زمان تنظیم آن ثبت ده روزه می باشد و مسئول آن تهیه آن امور بازرگانی و فروش می باشد . فاکتور فروش در 4 نسخه تهیه می شود:

1-نسخه سفید به مشتری     

2-نسخه آبی به حسابداری

3-نسخه نارنجی و سبز به امور بازرگانی    

4-نسخه زرد به وزارت امور اقتصاد و دارایی

اعلامیه فروش داخلی : اعلامیه فروش داخلی فرم دارای شماره ترتیب چاپی می باشد

کاربرد :

1-اعلام به سایر کارخانه جات صنایع شیر جهت آگاهی از میزان و مبلغ کالای فروش رفته          

2-مبنای صدور سند حسابداری زمان ثبت و تنظیم اعلامیه فروش داخلی روزانه می باشد

ماخذ تهیه :

1-حواله فروش       

2-نرخ های فروش    

 3-برگ تحویل ظروف برگشتی

مسئول تهیه : امور بازرگانی واحد فروش ، اعلامیه فروش در سه برگ تهیه می شود :

1-مشتری       

2-حسابداری     

 3-فروش

فهرست مطالب:

مشخصات ساختمانی کارخانه 

تجهیزات کارخانه : تاسیسات

 روش طراحی سیستم انبار :

انواع انبارها : تشخیص نیاز به خرید کالا :

امور نقلیه : انتظامات : اداره حسابداری :

دریافت و پرداخت :

اداره هزیه یابی و گزارشات : کاربرد :

دانلود مقاله تاریخچه کارخانه شیر ومحصولات لبنی پگاه مشهد