تولید کارخانه آجرپذی

نویسنده:

فهرست

1- پروانه ساخت بهره برداری و محیط زیستتولید کارخانه آجر پذی
2- بودجه لازم :
3- زمین :
4- سهم آب :
5- سهم گاز :
6- معماری و ساخت کوره :
7- استخر نفت سیاه :
8- استخر آب :
9- تاًسیس خانه کارگری :
10- دستگاه های سوخته پاش روی کوره :
11- ساخت انبار :
12- بار گیری :

مراحل کار و ساخت :
1- پروانه ساخت بهره برداری و محیط زیست
برای ساخت یک کارخانه آجرپزی ابتدا داشتن یک پروانه بهره برداری ملزم می باشد ، که مراحل آن به صورت زیر می باشد :
1- محل احداث تا فاصله 1 کیلومتر خارج از مناطق مسکونی باشد .
2- فاصله کارخانه از خط راه آهن حداقل 500 متر باشد .
3- از دامداری ها حداقل 1 کیلومتر دور باشد و زمین برای تأسیس کارخانه 4 هکتار باشد .
که بعد از طی این مراحل پروانه بهره برداری و تأسیس صادر می شود .
2- بودجه لازم :
بودجه لازم برای ساخت این کارخانه بر مبنای 4 مرحله پروانه می باشد که بعد از این مراحل ، یعنی با دریافت پروانه می توان تا سقف 200 میلیون تومان برای تأسیس کارخانه وام گرفت
3- زمین :
زمین مورد نظر طبق پروانه بهره برداری و موارد گفته شده به مقدار 4 هکتار باید تهیه شود که می توان این زمین را با هکتاری حداقل 3 میلیون تومان درکل 12000000 میلیون تومان تهیه کرد .
4- سهم آب :
باز هم طبق پروانه که دستور داده شده است باید کارخانه 1 کیلومتر از خانه های مسکونی دور باشد اگر لوله کشی آب وجود داشت با پرداخت 30 میلیون و پانصد هزار تومان به اداره آب و فاضلاب منطقه سهم آب خریداری می شود .و اگر در ان منطقه لوله کشی آب وجود نداشت ، باید یک چاه آب حفاری شود که احداث و حفاری چاه احتیاج به مجوز عمیق یا نیم عمیق دارد که هر کدام از این دو نوع شرایط خاص خود را دارند که اداره صنایع و معادن با برآورد مصرفی آب دستور حفر چاه عمیق یانیم عمیق را صادر میکند .
اگر اجازه حفر چاه عمیق را دادند باید با یکی از شرکت ها ی حفاری استان یا شهرستان قرارداد بسته تا این کار را بر عهده بگیرند .
برای حفاری چاه هر متری 15 هزار تومان شرکت ها دریافت می کنند تا چاه راآماده بهره برداری کنند
بعد از بهره برداری لوله کشی آن آغاز می شود که تمام قسمت کارخانه را در بر می گیرد .
لوله کشی دور کوره :
با لوله کشی پلاستیکی پولیکای 14 انجام می کیرد که با بستن کمربند ها در تمام قسمت ها تبدیل به لوله هایی با شماره 2 می شود که هزینه این لوله کشی حداقل متری 3000 تومان می باشد.
سهم برق : برای خرید امتیاز برق 3 فاز در صورتی که فاصله محل احداث کوره تا اولین دکل فشار قوی برق 500 متر باشد باید مبلغ 6 میلیون تومان به اداره برق پرداخت گردد که اگر این فاصله بیشتر باشد به ازای احداث هر دکل از طرف شرکت برق مبلغ 700 هزار تومان اضافه می شود .
5- سهم گاز :
برای خرید سهم گاز باید مبلغ 25 میلیون تومان پرداخت گردد که بعد از تست کامل لوله های دور کوره توسط مهندسین شرکت گاز این لوله کشی وصل خواهد شد .

6- معماری و ساخت کوره :
در این مرحله ابتدا باید در وسط زمین مسافتی به مقدار 1200متر که به شکل بیزی است دور آن تا فاصله 5 متر به ارتفاع 6 متر خاک برداری شود .
برای انجام این کار احتیاج به یک لودر ، چهار دستگاه کمپرسی می باشد که لودر برای بار گیری هر دستگاه ماشین 700 تومان و دیگر ماشین برای تخلیه بار 450 تومان در یافت می کند که حدود تقریباً برداشت خاک 1200 سرویس می باشد که این خاک ها به فاصله 40 متر و به طول 50 متر خاکریزی می زنند که مابین هر خاکریز را میدان می نامند و دور تل دور کوره تقریباً 10 میدان خشت زنی می شود .
7- استخر نفت سیاه :
برای احداث استخر نفت سیاه کوره باید با فاصله 30 متر از کوره  استخری احداث شود که حداقل 150 هزار لیتر نفت سیاه گنجایش داشته باشد و برای انتقال نفت به کوره به جزء لوله کشی باید یک دستگاه پمپاز فشار قوی نصب شود که نفت سیاه را با فشار به داخل کوره هدایت کند و برای لوله کشی روی کوره باید به ازای هر سه متر لوله یک علمی نصب شود .
هزینه خاک برداری هر متر مربع استخر 700 تومان می باشد
هزینه لوله کشی هر متر مربع در جه یک 2300 تومان و نصب شیر آلات درجه یک 1700 تومان می باشد
8- استخر آب :
احداث استخر آب باید در مکانی جدا از تاًسیسات کوره باشد و این استخر برای ذخیره آب در موارد ضروری می باشد که هزینه حفر استخر هر متر مربع 7000 تومان می باشد

9- تاًسیس خانه کارگری :
به ازای هر دستگاه یک کارگر احداث می شود
ضمناً به ازای هر خانه کار گری به ابعاد 4*3 یک میلیون و هفتصد هزار تومان هزینه میشود
10- دستگاه های سوخته پاش روی کوره :
باید حداقل 50 دستگاه سوخت پاش برای تولید آجر روی کوره نصب شود که هر دستگاه سوخت پاش نفتی یک میلیون و هر دستگاه سوخته پاش گازی دو میلیون و دویست هزار تومان قیمت دارد که بر روی کوره یک عدد هوا کش قوی جهت کشیدن بخار و هوای داخل کوره که به قیمت چهار میلیون و هفتصد هزار تومان در روی کوره نصب می شود
سپس در کوره به فاصله هر 5 متر 1 تابلو یرق فشار قوی به قیمت هفتصد هزار تومان نصب می شود برای شارژ دستگاه های سوخت پاش ساختمانی کوره بعد از خاک برداری دور کوره توسط کارگرهای روز مزد داخل کوره مانند تونل خالی شود که هر کارگر روز مزد روزی 6000 تومان مزد  می گیرد که خالی کردن داخل کوره 2 ماه طول می کشد که روزی 15 کارگر باید کار کند .
11- ساخت انبار :
برای ساخت انبار محوطه ای به طول 30 متر و عرض 50 متر باشد که ساختمان درآن احداث شود که برای نگهداری ادوات خشته عالی از قبیل : بیل ، فرغون ، قالب های خشتی و لوازم یدکی دستگاه های سوخت پاش و … می باشد

12- بار گیری :
برای بار گیری آجر نوار نقاله ای به طول 7 متر و عرض نیم متر لازم است که قیمت آن سه میلیون و هفتصد هزار تومان می باشد برای بردن خشت به داخل کوره نیاز به 10 عدد چرخ خشت کشی
می باشد که قیمت آنها نیز هر کدام 40 هزار تومان است و همجنین برای تولید هر عدد آجر که توسط خشت مال زده می شود 4 تومان و هر عدد چرخ کشی 2 تومان و هر سرویس بار گیری آجر 2000 تومان با توجه به ماشین بار شده به کارگر پرداخت می شود .
نتیجه و بازار فروش :
امروزه جمعیت رو به افزایش است که با این افزایش جمعیت شهر ها رو به گسترش و بزرگی می یابد که این جمعیت و انسانها نیاز به مسکن دارند که آجر یکی از مهمترین مصالح در ساخت مسکن
می باشد و بازار فروش بالایی دارد.
که می توان با را ه اندازی یک دفتر فروش آجر رابا قیمت مناسب به بازار عرضه کرد .