دانلود زندگی نامه ابونصر فارابی (رایگان)

نویسنده:

خلاصه ی زندگی نامه ی فارابی

محمدبن محمد ، درسال 259 هجری درفاراب ماوراءالنهر متولد شد ، پدرش از سرداران ترک سپاه سامانیان بود . فارابی از ماوراءالنهر به قصدتحصیل علوم به استاد بزرگ منطق و « ابوبشر متی بن یونس القنائی » بغداد رفت و در محضر منسوب به شهر حران ، که از « یوحنا نام » حکمت حاضر شد وسپس از استادی تربیت شدگان حوزه ی علمی مرو بود ، قسمتی از منطق وعلوم فلسفی را فرا گرفت, اوهمه ی کتب ارسطو را مطالعه کرد و برمعانی انها واقف شد ، پس از بغداد به مصر وازآنجا به شام رفت.

اهمیت فارابی بیشتر درشرحهای او بر آثار ارسطو خاصه بر منطقیات معلم اول است ، چون با کارهای او منطق ارسطو به بهترین وجه به مسلمین شناسانده شد لقب داده اند اما « المعلم الثانی » . اورا تالی معلم اول یعنی ارسطو دانسته و فعالیت علمی او دراین حد نماند بلکه خود نیز آثار مهم ابداع کرد که بخش بزرگی از آن دردست وبسیار ی تاکنون طبع و به زبانهای مختلف ترجمه شده که که حاوی « فی مبادی آرا اهل المدینه الفاضله » ازآن جمله میتوان به رساله ی الجمع بین رایی الحکیمین افلاطون الالهی » نظریات فارابی در اخلاق است و را نام برد که فارابی درآن کوشیده است تا اصول عقاید افلاطون « وارسطو که شرح وتحریر « اغراض مابعدالطبیعه » وارسطو را باهم وفق دهد . فارابی

کتاب، « فصوص الحکم » ، ارسطو در مابعدالطبیعه « الحروف » روشنی است از کتاب و چندین کتاب و رساله ی دیگر . « احصاءالعلوم » ، « عیون المسائل » اشعاری نیز به فارابی نسبت داده اند که این رباعی از جمله آنهاست :

اسرار وجود خام وناپخته بماند
وآن گوهر بس شریف ناسفته بماند
هرکس به دلیل عقل چیزی گفتست
آن نکته که اصل بود ناگفته بماند

کتاب فارابی در علم موسیقی همواره به عنوان مهم ترین کتاب این هنر محسوب میشود ، این کتاب چندبار به طبع رسیده وترجمه ای ازآن نی ز به زبان فرانسوی منتشر شده است.

فارابی مانند همه دانشمندانی که درتمدن اسلامی عنوان فیلسوف داشته اند دراغلب ع لوم زمان خود صاحب اثاری بوده است . اطلاعات وی درریاضیات وموسیقی خوب ولی در طب و طبیعیات متوسط بوده است . روش فلسفی او را باید د رحقیقت یک روش نوافلاطونی اسلامی نامید .

اثر فارابی در حکمای بعداز او بسیار بوده است ، چنانکه هرگاه سخن از حکمت مشاء یا به طور ا عم فلسفه درتمدن اسلامی به میان آمده است او

و ابن سینا بعنوان دو فرد شاخص از میان مسلمین ودرکنار هم وهمراه افلاطون و ارسطو ذکرشده اند .

 فرمت : pdf
صفحات :3

 رمز فایل: bazar4h.ir
منبع : بازارچه تحقیقاتی

دانلود فایل