رودلف دیزل
در سال 1858در فرانسه متولد شد وکار خودرا به عنوان یک کارشناس یخچال برقی آغاز کرد . برای مدت 10سال او روی موتورهـای حرارتـی مختلـف از
جمله موتورهوا با نیروی خورشیدی کارکرد . ایده های دیزل برای یک موتـور وقتی احتراق در سیلندر رخ میدهد در سال 1893منتشر شد ، یک سال بعـد از
آن که برای اولین حق امتیازش درخواست داده بود امتیاز 608845را بـرای موتور دیزلی دریافت کرد .
موتورهای دیزلی امروزی، نسخه های تصحیح شده و بهبـود یافتـه از مفـاهیم اصلی رودلف دیزل هستند . آنهـا اغلـب درزیردریـایی هـا ، کـشتی هـا ،
لوکوموتیوها و بارکش های بزرگ ودردسـتگاههای تولیـدی برقـی اسـتفاده میشوند .
اگر چه او بیشتر به خاطر موتور گرمایی اشتعالی با فشار که اسم او را بر خـود گرفته است ، مشهور بود ، در عین حال به عنوان یک کارشناس حرارتی و یـک متخصص علوم اجتماعی قابل احترام بوده است.
اختراعات دیزل سه نقطه مشترک دارند
آنها برمبنای قوانین یا فرایندهای طبیعی فیزیکـی بـه تبـدیلات گرمایی مربوطند .
- آنها مشخصاً درگیر طراحی مکانیکی هستند.
- انگیزه ایجاد آنها در اصل فکر مخترع درباره ی نیازهای جامعـه شناسی بوده است .
دیزل در واقع با انگیزه ی قادر ساختن صنعتگران مستقل برای رقابت در صنعت، به ایده ی موتوردیزلی رسیده است. در Augsburgدردهم آگوست ، 1983مدل اولیه دیزل ، یک سیلندر آهنی ده فوتی با یک چرخ طیار در پایه اش ، برای اولین بـار بـا نیـروی خـودش بـه کاردرآمد. دیزل دوسال دیگر را برای ایجاد اصلاحات گذارند و درسال 1896 مدل دیگری با کارایی تئوری %75درمقابل موتور بخار با کارایی %15معرفی کرد .
در سال ، 1898دیزل یک میلیونر بود . موتورهای او برای دادن نیرو به خطوط لوله کشی، دستگاه های الکتریکی وآبی ، اتومبیلها ، بارکش ها و کمی پس از
آن در معدن ها ، کارخانه ها ، عرصه های نفتی وحمـل و نقلهـای اقیانوسـی استفاده میشدند