دانلود زندگی نامه گالیلئوگالیله(رایگان)

نویسنده:

گالیلئو گالیله در سال 1564 در پیزا واقع در ایتالیا متولد شد . وی تا 19 سالگی تمام مطالعات خود رادرادبیات متمرکز نموده بود تا اینکه روزی در یکی از
مراسم مذهبی کلیسا مشاهده ی چهل چراغی که دربالای سرش نوسان میکرد توجه او را جلب کرد . اوهنگام مشاهده توجه کرد که هرچند دامنه ی نوسان هر بار کوتاهتر میشود لیکن زمان نوسان همواره ثابت باقی میماند . اغلب انسان ها شاید دراین مشاهده چیز خاصی را نمی یافتند ، ولی گالیله از روح کنجکاو و پژوهشگر دانشمندان برخوردار بود او از آ ن لحظه شروع به اجرای یک رشته آزمایشهای عملی کرد به این ترتیب که وزنه هایی را به یک ریسمان بست وازمحلی آویزان نمود و آن را به سو وآن سو به نوسان در آورد.

زندگی نامه گالیله

درآن دوران هنوز ساعتهای دقیق با عقربه ی ثانیه شمار نبود وبنابراین گالیله برای اندازه گیری زمان حرکت وزنه های آویزان ودرحال نوسان از ض ربات نبض خود سود می جست . او دریافت که مشاهداتش در کلیسای جامع پیزا صحت دارد . اگرچه دامنه نوسان هربار کوتاهتر می شد اما هر نوسان زمان مشابه نوسانهای قبلی را د ربر میگرفت به این ترتیب گالیله قانون آونگ را کشف کرده بود.

قانون آونگ گالیله امروزه همچنان در ا مور گوناگون به کار میرود مثلاً برای اندازه گیری حرکات ستارگان ویا مهار روند کار ساعتها از این قانون استفاده میکنند . آزمایشهای او درباره ی آونگ آغاز فیزیک دینامیک جدید بود . واکنشی که قوانین حرکت ونیروها یی را که باعث حرکت میشوند دربرمیگیرد. گالیله در سال 1588 در دانشگاه پیزا مدرک دکتری گرفت ودرهمانجا برای تدریس ریاضیات باقی ماند.

او در 25 سالگی دومین کشف بزرگ عل می خود را به انجام رسانید ، کشفی که باعث از بین رفتن یک نظریه ی به جامانده ی دوهزارساله شد و دشمنان زیادی برایش آفرید . دردوران گالیله بخش بسیاری ا ز علوم براساس فرضیه های ارسطو فیلسوف بزرگ یونانی که در قرن چهارم پیش از میلاد میزیست بنا شده بود اثر او به عنوان مرجع وسرچشمه مد. هر کس که به یکی از قانونها و قواعد ارسطو Ĥ ی تمامی علوم به شمار می آمد .

یکی از این قواع دی که Ĥ شک میکرد انسان کامل و عاقلی به شمار نمی ارسطو بیان کرده بود این ادعا بود که اجسام سنگین تند تر ا زاجسام سبک سقوط میکنند گالیله ادعا میکرد که این قاعده اشتباه است به طوریکه میگویند او برای اثبات این خطا ازاستادان هم دانشگاهی خود دعوت به عمل آورد تا به همراه او به بالاترین طبقه برج مایل پیزا بروند .
گالیله دو گلوله توپ یکی به وزن پنج کیلو ودیگری به وزن نیم کیلو با خود برداشت واز فراز برج پیزا هر دو گلوله را به طور همزمان به پایین رها کرد، درکمال شگفتی تمام حاضران درصحنه مشاهده کردند که هردو گلوله به طورهمزمان به زمین رسیدند . گالیله به این ترتیب قانون فیزیکی مهم را کشف کرد
(سقوط اجسام به وزن آن ها بستگی ندارد ) درهمین موقع که گالیله مشغول مطالعه بود ، ناگهان شایع شد که در سوئیس عدسی ها را با هم ترکیب کرده اند وتوانسته اند اجسام را از مسافات دور مشاهده نمایند.

ازاین موضوع اطلاع صحیحی دردست نیست ولی این طور که درمیدان میدلبورک عینک ساز بود ، « زاخاری یانسن » مشهور است که از اولین دوربین نزدیک کننده ی اشیاء را بین سالهای 1590 و 1609 ساخته بود اختراع او را با تردستی از او « هانس یپرشی » ولی عینک ساز دیگری به نام میربایند ودر اکتبر 1608 امتیاز آن ر ا به نام خود ثبت مینماید گالیله هم در این موقع موفق به ساختن دوربین مشابهی گردید ولی این دستگاه قدرت زیادی نداشت اما مطلب مهم این بود که اصل اختراع کشف شده بود وساختن دوربین قوی تر فقط کار فنی بود . این دوربین به رئیس حکومت و نیز تقدیم شد گذاشته شد.

سناتورها وتجار ثروتمند در پشت « سن مارک » ودرکنار ناقوس دوربین قرار گرفتند وهمگی دچار حیر ت وتعجب شدند چون آنها خروج مومنین را از کلیسای مجاور وکشتی هایی را که دردورترین نقاط افق در حرکت بودند مشاهده نمودند ، ولی گالیله فوراً دوربین را به طرف آسمان متوجه ساخت مشاهد ه ی مناظری که تا آن زمان هیچ چشمی قادر به تماشای آن نبود شور وشعفی فراوان در گالیله به وجود آورد . گالیله مشاهده نمود که ماه برخلاف گفته ی ارسطو که آن را کره ای صاف و صیقلی میدانست پوشیده از کوهها و دره هایی است که نور خورشید برجستگی های آن هارا مشخص تر میسازد . بعلاوه ملاحظه نمود که چهار قمر کوچک به دور سیاره ی مشتری در حرکت هستند و بالاخره لکه های خورشید را به چشم دید .

این دانشمند بزرگ در سال 1610 تمام این نتایج را در جزوه ای بنام انتشار داد که موجب تحسین وتمجید بسیار گشت ولی انتشار « قاصدآسمان » کتاب قاصد آسمان فقط تحسین وتمجد همراه نداشت بلکه جمعی از مردم بر او اعتراض کردند از او پرسیدند که چرا تعداد سیارات را هفت نمیداند و حال آنکه تعداد فلزات هفت است وشمعدان معبد هفت شاخه دارد ودر کله ی آدمی هفت سوراخ موجوداست ، گالیله در جواب تمام این سئوالات فقط گفت با چشم
خود در دوربین نگاه کنید تا از شما رفع اشتباه شود .

مشاهدات وپژوهشهای گالیله او را به این وادی رهنمون شدند که فرضیه ها ی علمی را که براساس آنها زمین د رمرکزیت عالم قرارداشت و خورشید وستارگان ب ه دور آن میگشتند مردود میشمرد . نزدیک به نیم قرن پیش از آن کوپرنیک اثر بزرگ خود را که طی آن ثابت کرد خورشید درمرکز دستگاه ستاره ای ما نیست وزمین و سیاره ها به دور آن میگردند ، در معرض اذهان عموم قرار داده بود . این فرضیه ی کوپرنیک مورد لعن و نفرین کلیسا قر ار گرفته بود و زمانی که گالیله آشکارا اعلام داشت که این فرضیه صحت دارد و او باآن موافق است ، نظریه ی کوپرنیک به دست فراموشی سپرده شده بود . اعلامیه ی گالیله اعتراضات شدیدی را برانگیخت . روحانیون عالی مقام کلیسای کاتولیک دوباره خشمگینانه فرضیه ی کوپرنیک رابه شدت محکوم کرده و آن را و « بلارین » مطرود شمردند .

گالیله با شخصیتهای بزرگی مانند کاردینال سابقه دوستی داشت که از او حمایت میکردند ولی این « بارینی » کاردینال شخصیتهای بزرگ نتوانستند مانع آن شوند که واتیکان در سال 1616 اصول و عقاید کوپرنیک را محکوم کند . گالیله نیمتوانست مخالفین خود را به وسیله ی تجربه و مشاهده محکوم کند زیرا هیچگونه استدلال غیر مذهبی برای ایشان کافی نبود . چون این کار ممکن نبود، طبعاً می بایست گالیله محکوم شود وحتی اگر خود پاپ هم از صمیم قلب معتقد به عقاید کوپرنیک بود محاکمه گالیله ومحکومی ت او اجتنا ب ناپذیر بود.

پاپ شده « اوربن هفتم » درسال 1632 که دوست او کاردینال باربرینی به نام بود از موقعیت استفاده کرد وضربت بزرگی را وارد نمود . وی کتابی به زبان ایتالیایی منتشر کرد که در آن سه نفر مشغول گفتگو هستند ، یکی از آنها از بطلمیوس ودونفر دیگر ا ز کوپرنیک دفاع میکنند . با انتشار این کتاب خشم و غضب روحانیون چند صد برابر گشت و بدتر از همه اینکه برای پاپ این سوءتفاهم ایجاد شد که شخص ابله و احمقی که درمکالمات از بطلمیوس دفاع میکند خود اوست .

گالیله را به رم احضار کردند و او رادر منزل یکی اعضای عالی رت به ی دیوان تفتیش عقاید جای دادند . درهمین اوقت دختر پدر مقدس مشغول تهیه نامه ی اوبود و درروز 20 ماه ژوئن 1633 محکوم را به آنجا احضار کردند ودر 22 ژوئن وادارش نمودندکه توبه نامه ی زیر را امضاءکند : من گالیله در 70 سال زندگی در مقابل شما به زانو در آمده ا م ودرحا لیکه » کتاب مقدس را پیش چشم دارم و با دستهای خود لمس میکنم توبه میکنم وادعای خالی از حقیقت حرکت زمین را انکار میکنم وآنرا منفور و مطرود « مینمایم گالیله بعد از محاکمه د رمنزل دوستش پیکولومینی اسقف شهر سن محبوس شد ولی بعد از مدتی به او اجازه داده شد تا درخ انه ی ییلاقی خود واقع درآرستری اقامت کند .

گالیله تا دم مرگ بر اعتقاد خویش پا برجا ماند او به طور پنهانی به ازمایشهای تجربی خود ادامه داد و پیش از آنکه در سال 1642 در آرستری د رحومه ی فلورانس دار فانی را وداع گوید دو کتاب ارزشمند دیگر را نیز به رشته ی تحریر در آورد . آثار او نخست در سال 1835 از سوی کلیسای کاتولیک از لیست سیاه (، لیست کتابهای ممنوعه ) خارج شد و اجازه ی انتشار یافت امروزه ما به گالیله به عنوان یک پژوهشگر سخت کوش که بشریت بسیار به او مدیون است احترام میگذاریم . او به جهان نشان داد که یک دانشمند باید این آزادی را داشته باشد که نظریه هایی را که اشتباه هستند نقد کند و نظریه های جدیدی را بنیان گذارد . او همچنین نشان داد که یک دانشمند نباید خود را گرفتار دستورها و یا روایات دینی تحریف شده کند.

نامش جاودان

نام محصول :زندگی نامه گالیلئوگالیله
 حجم : 51 کیلوبایت
 دسته بندی: مشاهیر و شخصیت ها
 فرمت : pdf
 صفحات :8

 قیمت : رایگان
 رمز فایل: bazar4h.ir
 منبع : بازارچه تحقیقاتی

دانلود فایل