راهنمایی جهت کاشت نهال

نویسنده:

کاشت نهال : دین مقدس اسلام کشت درخت را تشویق و ترغیب کرده است.

بزرگان دین ما اغلب به این امر اشتغال داشته اند. آنان به ما سفارش کرده اند که ما نیز به این کار بپردازیم. امام علی (ع) به دست مبارکشان هسته های خرما را می کاشتند و نخلستان ها را در راه خدا وقف می کردند. امام صادق (ع) فرموده است:

(( درخت برای انسان آفریده شده است پس او مکلف به کاشتن درخت، آب دادن و مواظبت کردن از آن است.)) بنابراین ما هم به پیروی از این بزرگواران باید به درختکاری توجه بیشتری داشته باشیم و ما باید همه ساله درخت بکاریم و از درخت به خوبی نگهداری کنیم و دیگران را به این کار خداپسندانه تشویق کنیم. درخت برای انسان فایده های زیادی دارد به طوریکه اگر بخواهیم فایده درختان را ذکر کنیم باید دهها کتاب بنویسیم. همان طور که می دانید انسان از همه قسمت های درخت سود می برد. یکی از دانشمندان می گوید: (( 25 متر مربع برگ می تواند اکسیژن مورد مصرف یک انسان را در مدت 24 ساعت تامین کند. ))

کاشت نهال

اگه برای کاشت نهال احتیاج به راهنمایی داشته باشید شاید این مطلب بتونه کمکتون کنه

مراحل کاشت درخت نهال:

1-  انتخاب نهال:

به ظاهر و شکل گیاه و سالم بودن آن دقت شود و نهال را به طور کامل بررسی کنید. همیشه این سوال را از خود بپرسید که آیا این گلدانی که من انتخاب کرده ام دارای شاخه و برگ سالم و ریشه کافی است؟ اصولا مشخص کردن وضع ریشه های نهال قبل از اینکه آن را از گلدان بیرون بیاورید کار مشکلی است، ولی می توان ظاهر ریشه را بررسی کنید و اگر ریشه ها از سطح گلدان بیرون زده باشد از انتخاب این نهال ها جددا خودداری کنید. باید بدانید گلدانی که تنه اصلی نهال آن نازک و استقامت کافی را ندارد و یا اینکه میزان شاخ و برگ آن نسبت به مقدار ریشه متناسب نیست و یا شاخه های شکسته و خشک شده دارد، گلدان خوبی نخواهد بود.

2- گودال:

دهانه گودال درختکاری باید دو برابر قطر دهانه گلدان حفر شود. لازم است که به خاک کنده شده اطراف گودال مقداری کوداضافه کنیم، زیرا نهال های گلدانی را در نهالستان ها و یا گلخانه ها برای آنکه زودتر رشد کنند و به بازار عرضه شوند، در شرایط مناسبی پرورش می دهند بنابراین اگر در هنگام کشت نهال در محل اصلی، شرایط داخل گودال، مناسب نباشد نهال خوب رشد نخواهد کرد.

به طور مثال اگر خاک اطراف گودال سفت باشد و یا گودال تنگ تر از حد معمول حفر شده باشد ریشه های گیاه در محیط فشرده و تنگی قرار می گیرند و به جای رشد رشد طبیعی به ناچار در اطراف ریشه اصلی به طرف بالا یا دور تنه گیاه می پیچند. در این شرایط گیاه دارای ریشه سطحی می شود و نمی تواند آب و مواد غذایی را به حد کافی از زمین اطراف خود بدست آورد و به گیاه برساند. به علاوه بار رشد کم و ناکافی ریشه ها،احتمال دارد پس از گذشت مدتی گیاه خشک شود و یا مقاومت خود را در برابر با و طوفان از دست بدهد.

3- هرس:

دقت کنید وقتی نهال را از گلدان بیرون می آورید، ریشه های اضافی، پیچ خورده و صدمه دیده راقیچی کنید و اگر امکان دارد ریشه هایی را که درهم شده اند از یکدیگر جدا کنید و انها را به حالت طبیعی برگردانید.

4- خاک و کود:

سعی کنید گیاه را اندکی بالاتر از آنچه در گلدان بوده است در گودال قرار دهید و اگر گودال را عمیق تر حفر کرده اید، مقدار خاک و کود کف آن بریزید و خوب آن را با پا سفت و محکم کنید، سپس نهال را روی آن قرار دهید.

5-  آبیاری:

برای آنکه کار شما نتیجه بهتر دهد، گودال را از قبل آبیاری کنید و بگذارید آب ان زهکشی شود و به اطراف و پائین گودال نفوذ کند. پس از آنکه نهال را در گودال گذاشتید، اطراف آن را با خاک مخلوط با کود پر کنید. حوضچه آبگیر اطراف نهال تازه کاشته شده را طوری بسازید که به اندازه کافی آب در آن جمع شود در عین حال این آبگیر باید به صورتی باشد که آب در اطراف تنه نهال به مدت زیادی باقی نماند زیرا راکد ماندن آب سبب بروز بعضی امراض می شود که برای ریشه نهال مناسب نخواهد بود.همیشه از محکم شدن خاک اطراف نهال اطمینان پیدا کنید.

6- کاشت:

بهترین زمان برای بیرون آوردن نهال از گلدان هنگامی خواهد بود که گودال را برای کاشت درخت حفر و کاملا آماده کرده باشید. حتما قبل از کاشت نهال را از گلدان در آورید و از کاشت نهال به همراه گلدان پلاستیکی خودداری کنید. دقت شود که به هنگام بیرون آوردن نهال از گلدان به ریشه ها آسیبی وارد نشود.

7-  مراقبت های لازم:

حال که موفق شده اید درخت یا درختانی را بکارید، علاوه بر آبیاری و قیم گذاری، مراقبت از درخت هم لازم است. به همین منظور اگر درخت در محوطه چمن کاشته شده باید تا فاصله زیادی چمن یا هر نوع گیاه دیگری را از اطراف نهال دور کرد. اگر در محلی که درختکاری شده خرگوش و یا حیوانات موذی دیگری وجود دارد می توان در اطراف محل درختکاری تور یا سیم جهت حفاظت نصب کرد.

در آخر سعی کنید برای درختان خود شناسنامه ای تهیه کنید و بعضی نکات لازم مانند تاریخ کشت، نام علمی گیاه و نام کسی که آن گیاه را کاشته است را در آن شناسنامه بنویسید.



مقالات مرتبط :

مقاله رایگان نظریه های انقلاب و انقلاب نظریه ها

تحقیق در مورد کژدم یا عقرب