مقاله بررسی تأثیر وسایل کمک آموزشی در یادگیری

وسايل كمك آموزشي
نوع فایل
word
تعداد صفحات
27 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
4937 بازدید
14,000 تومان

وسایل کمک آموزشی در یادگیری

تاثیر مواد و وسایل کمک آموزشی بر یادگیری دانش آموزان
تاثیر مواد و وسایل کمک آموزشی بر یادگیری دانش آموزان

مقاله تاثیر مواد و وسایل کمک آموزشی بر یادگیری دانش آموزان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر وسایل کمک آموزشی در یادگیری بر روی ۶۴ نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی انجام شد و جهت گردآوری داده ها یک پرسشنامه ۱۸ سئوالی محقق یافته ویژه معلمان و یک پرسشنامه ۱۶ سئوالی ویژه دانش آموزان دوره راهنمایی تهیه شده و پس از اجرا نتایج نشان داد که ۷۷% دانش آموزان استفاده از وسایل کمک آموزشی را بر پیشرفت تحصیلی خود موثر دانسته اند و همچنین ۹۴% معلمین استفاده از وسایل کمک آموزشی را در افزایش یادگیری دانش آموزان  موثر دانسته اند.

بیان مسئله:

پیشرفت سریع و توأم با جهش های بلند در علوم و تکنولوژی در نیمه دوم سده اخیر وظیفه سنگینی در مقایسه با دوره های گذشته بر دوش همه مسئولان اجتماعی در سطح تصمیم گیری به ویژه به عهده مسئولان آموزش و پرورش کشور قرار داده است.

بنابراین برنامه ریزی در زمینه آموزش و پرورش از نظر زمانی به روز، ماه و سال محدود نمی شود، بلکه علاوه بر چاره اندیشی برای مسائل روز همیشه باید آینده را مورد توجه قرار داد و از آنجا که تحولات جنبه های مختلف زندگی جوامع بشری با سرعتی شگفت انگیز در حال توسعه و تغییرند و این تحولات دانشهای جدیدی را مطرح می سازد که نیازهای جدیدی را نیز برای انسانها در بر می گیرد، بنابراین آموزش باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود.

به همین دلیل بسیاری از روانشناسان برای ایجاد پیشرفت علوم و فنون دانش های جدید تکنولوژی آموزشی و استفاده از وسایل و مواد کمک آموزشی را توصیه می کنند چرا که تکنولوژی آموزشی در مباحث تربیتی به بهره گیری از سرعت، دقّت و سهولت در امر آموزش و یادگیری می گردد. آموزش مستلزم تمرین و یادگیری است و تکنولوژی، کاربرد موثر وسایل کمک آموزشی است و تکنیک های مختلف زمانی به مدارس ما راه خواهند یافت که معلمان به آن آشنا و معتقد شوند و به اعتقاد خود عمل کنند.

زیرا استفاده بهینه و کسب مهارت در هر کاری مستلزم استفاده و به اجرا گذاشتن آن امر می باشد. استفاده از وسایل کمک آموزشی موجب می شود که دانش آموزان از همه حواسّ خود جهت یادگیری مطالب استفاده کنند چرا که وسایل کمک آموزشی اساس قابل لمس را برای تفکّر و ساختن مفاهیم فراهم می سازد و در نتیجه از میزان عکس العمل گفتاری دانش آموزان می کاهد.

امروزه مسئولان آموزش و پرورش و معلّمان باتجربه در کنار هم ضرورت شناخت و استفاده وسایل و مواد کمک آموزشی را بیش از هر زمان دیگر درک و احساس کرده اند. تا جامعه فردا به سعادت بیشتر دست یابد. بنا به اهمیّت وسایل و مواد کمک آموزشی و مقایسه آن با انتظاراتی که از به کارگیری این وسایل در جریان تدریس می رود، این تحقیق در پی آن است که دریابد وضعیت موجود کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی در دانش آموزان راهنمایی چگونه است؟

 

هدف کلّی: بررسی مقایسه وضع موجود و وضع مطلوب کاربرد مواد و وسایل کمک آموزشی در مقاطع راهنمایی

اهداف جزئی:

۱- بررسی میزان استفاده از وسایل آموزشی در تدریس توسط معلّمان

۲- بررسی میزان آشنایی معلمان با روش های فعال آموزشی

۳- بررسی تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

۴- بررسی میزان تأثیر وسایل کمک آموزشی بر ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان

۵- بررسی تأثیر آگاهی معلمان در کاربرد وسایل کمک آموزشی

۶- بررسی میزان همکاری مدیران و عوامل اجرایی مدرسه با معلّمان در استفاده از وسایل کمک آموزشی

۷- بررسی میزان ابزارهای موجود آموزشی در مدرسه

دسته :

فهرست مطالب

چکیده ۱

فصل اول : بیان مسئله

 بیان مسئله  ۲

اهداف تحقیق ۴

اهمیت و ضرورت۵

سوالات پژوهشی ۷

فصل دوم : پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق ۸

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق۱۳

فصل چهارم : یافته های تحقیق

تجزیه و تحلیل داده ها  ۱۵

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

نتیجه گیری و بحث ۲۰

پیشنهادات ۲۳

یادداشت ها ۲۴

منابع مورد استفاده ۲۵

پیوست ۲۶

فهرست جداول

جدول ۱-۴۱۷

جدول ۲-۴ ۱۸

جدول ۳-۴۱۹

جدول ۴-۴ ۱۹

جدول وسایل کمک آموزشی
جدول وسایل کمک آموزشی

سئوالات پژوهش:

۱- میزان سهولت انتقال مطالب درسی به دانش آموزان با استفاده از وسایل کمک آموزشی تا چه اندازه است؟

۲- میزان آشنایی معلمان با روش های فعال آموزشی تا چه اندازه است؟

۳- میزان استفاده معلمین از وسایل کمک آموزشی در تدریس تا چه اندازه است؟

۴- تأثیر میزان آگاهی معلمین در کاربرد وسایل کمک آموزشی چگونه است؟

۵- تأثیر استفاده از وسایل کمک آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چگونه است؟

۶- میزان تأثیر وسایل کمک آموزشی بر ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان تا چه اندازه است؟

۷- بین استفاده یا عدم استفاده از مواد و وسایل کمک آموزشی در امر تدریس از نظر میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه تفاوتی وجود دارد؟

۸- بین روش های ارزشیابی و استفاده از وسایل و ابزار کمک آموزشی چه رابطه ای وجود دارد؟

۹- بین میزان همکاری مدیران و عوامل اجرایی مدرسه در استفاده معلمان از وسایل کمک آموزشی چه رابطه ای وجود دارد؟

۱۰- میزان امکانات و ابزارهای موجود کمک آموزشی در مدارس تا چه اندازه ای است؟

۱۱- تأثیر استفاده معلمین از وسایل کمک آموزشی بر روابط بین معلم  و دانش آموزان چگونه است؟


زیر دسته محصولات

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *