بررسی زیبایی‌شناسی معماری مدرن

نوع فایل
word
تعداد صفحات
130 صفحه
تعداد بازدید
2181 بازدید
4,900 تومان

معماری مدرن و معیارهای زیبایی‌شناسی

زیبایی‌شناسی معماری مدرن

چکیده : رساله حاضر با عنوان «بررسی زیبایی‌شناسی معماری مدرن»، تلاشی است برای شناخت بیشتر معماری مدرن در زمینه اصول زیبایی‌شناسی آن. این که آیا معماری مدرن یک سبک با قوانین زیبایی‌شناسی خاص و معین است یا یک سبک با قوانین زیبایی‌شناسی منعطف و متغیر برخاسته از زمان و مکان؟ و این که آیا فرهنگ و سنت در معماری و زیبایی‌شناسی آن موثر بوده است یا خیر؟

نظریه و فرض رساله بر این است که معماری مدرن و به طور خاص زیبایی‌شناسی آن، علی‌رغم اظهار رهایی و جدایی از فرهنگ وسنت، از آنها تأثیرپذیر بوده است؛ و در هر زمان و در هر مکان که به این دو توجه داشته، نتیجه آثار موفق‌تری بوده است. این رساله، زیبایی‌شناسی معماری مدرن را به وسیله نقد و تحلیل آثاری منتخب از آن، در چهارچوب نظریه زیبایی‌شناسی گشتالت مورد بررسی قرار داده است. با توجه به اهداف رساله سعی بر آن بوده که آثار و بناهای منتخب از دوره‌های مختلف معماری مدرن و از نقاط مختلف باشند، تا بتوان با مقایسه و تحلیل آنها به وسیله اصول و مبناهای نظریه زیبایی‌شناسی گشتالت به نتایج مورد نظر رسید.

از لحاظ روش‌شناسی تحقیق، می‌توان این رساله را تحقیقی مقایسه‌ای، بنیادی و توصیفی دانست. رساله برای رسیدن به اهداف و نتایج از بررسی نمونه‌های موردی استفاده می‌کند؛ هدف از رساله بررسی و تحلیل اهداف و نظریه‌هاست و گرد‌آوری اطلاعات به کمک منابع نوشتاری صورت گرفته است. چهارچوب نظری رساله نیز بر پایه نظریه گشتالت استوار می‌باشد و از اصول این نظریه برای مقایسه و تحلیل آثار منتخب استفاده شده است. در پایان و پس از بررسی نتایج بدست آمده، خواهیم دید که معماری مدرن و معیارهای زیبایی‌شناسی آن، علی‌رغم گفته‌های منتقدین، وابسته به فرهنگ و سنت و متاثر از آنهاست.

معماری مدرن با توجه به همزمانی آن با انقلاب صنعتی، با دگرگونی و تغییرات عمده فرهنگ اروپای غرب همزمان بود. ظهور یک فرهنگ نوگرا که دلیل اصلی آن صنعت بود، اجتماع و معماری را تحت تاثیر خود قرار داد. سنت فرهنگ جدید کهنه‌زدایی بود. معماری مدرن بر اساس این فرهنگ و سنت نو شکل گرفت و شرایط آن دوره ایجاب می‌کرد که چنین سبک معماری به وجود آید.

اگر معماری مدرن و استفاده از آن، در فرهنگهای دیگر مشکلاتی را به وجود ‌آورده، علت عدم تلفیق و یا تناسب اصول معماری مدرن و پارامترهای آن فرهنگ و سنت است. فرهنگی که در آن انقلاب صنعتی به معنای واقعی صورت نگرفته باشد، چگونه می‌تواند به معنای واقعی معماری مدرن را درک نماید؛ مطمئناً در استفاده از این معماری دچار مشکل خواهد شد.

معماری مدرن هنگامی به وجود آمد که تفکر «انسان آزاد» به تازگی شکل گرفته بود. این معماری نیز تحت تاثیر این تفکر قرار گرفت؛ اصول و معیارهای معماری مدرن ثابت نیستند بلکه بسته به فرهنگ و تفکر طراح متفاوت هستند. به عنوان مثال رایت، لوکوربوزیه و آندو هر سه معمارانی مدرن و طبیعت‌گرا هستند ولی این خصایص نه تنها باعث نشده معماری آنها مشابه باشد بلکه می‌توان گفت که معماری آنها در تقابل با یکدیگر است.

در ایران نیز معماری مدرن بدین دلیل مقبولیت نیافت که هیچ کدام از شرایط اولیه ظهور آن وجود نداشت؛ صنعت، مصالح اولیه، نحوه تفکر آزاد، هیچ کدام به آن صورت که در اروپای غرب وجود داشت در ایران وجود نداشت. از سوی دیگر هیچ تلاشی برای تحلیل اصول معماری مدرن و تطبیق آنها با فرهنگ و باورهای اجتماع ایران صورت نگرفت، و نتیجه آن شد که معماری مدرن جایگاهی در معماری ایران نیافت.

زیبایی‌شناسی معماری مدرن

 

فهرست مطالب::زیبایی‌شناسی معماری مدرن

مقدمه    ۱۰
۱- طرح موضوع    ۱۲
۱-۱- اهداف    ۱۳
۱-۲- فرضیه    ۱۳
۱-۳- روش تحقیق    ۱۴
۱-۴- متدولوژی تحقیق    ۱۶
۲- مبانی نظری    ۱۷
۲-۱- نظریه زیبایی‌شناسی گشتالت    ۱۷
۲-۱-۱- اصول ترکیب    ۱۸
۲-۱-۲- نظم و بی‌نظمی    ۱۹
۲-۱-۳- تناسبات و طرحواره‌ها    ۱۹
۲ -۱-۴- گشتالت بیان    ۲۰
۲ -۱-۵- اصول و معیارهای نظریه گشتالت    ۲۱
۳- بررسی نمونه‌های موردی    ۲۲
۳-۱- ویلاساوا    ۲۲
۳-۱-۱-اصول ترکیب    ۲۳
۳-۱-۲- نظم و بی‌نظمی    ۲۶
۳-۱-۳- تناسبات و طرحواره‌ها    ۲۷
۳-۱-۴- گشتالت بیان    ۳۰
۳-۲- کلیسای رونشان    ۳۲
۳-۲-۱-اصول ترکیب    ۳۳
۳-۲-۲- نظم و بی‌نظمی    ۳۶
۳-۲-۳- تناسبات و طرحواره‌ها    ۳۷

۳-۲-۴- گشتالت بیان    ۳۸
۳-۳- ویلا فارنزورث    ۴۱
۳-۳-۱-اصول ترکیب    ۴۲
۳-۳-۲- نظم و بی‌نظمی    ۴۵
۳-۳-۳- تناسبات و طرحواره‌ها    ۴۵
۳-۳-۴- گشتالت بیان    ۴۷
۳-۴- خانه آبشار    ۴۹
۳-۴-۱-اصول ترکیب    ۵۱
۳-۴-۲- نظم و بی‌نظمی    ۵۳
۳-۴-۳- تناسبات و طرحواره‌ها    ۵۴
۳-۴-۴- گشتالت بیان    ۵۷
۳-۵- کلیسای نور    ۵۹
۳-۵-۱-اصول ترکیب    ۶۰
۳-۵-۲- نظم و بی‌نظمی    ۶۳
۳-۵-۳- تناسبات و طرحواره‌ها    ۶۵
۳-۵-۴- گشتالت بیان    ۶۶
۴- بررسی نتایج    ۷۰

فهرست منابع    ۷۷

پیوست۱ ۸۰
پیوست۲ ۸۲
پیوست۳ ۸۴
پیوست۴ ۸۶
پیوست۵ ۹۱٫

فهرست تصاویر زیبایی‌شناسی معماری مدرن

تصویر ۳- ۱- ویلا ساوا – جبهه شمالی۲۱

تصویر ۳- ۲- ویلا ساوا – ساختار فضایی۲۳

تصویر ۳- ۳ – ویلا ساوا – ترکیب فضایی طبقه همکف ۲۳

تصویر ۳- ۴ – ویلا ساوا – رامپ۲۴

تصویر ۳- ۵ – ویلا ساوا – پله گرد۲۴

تصویر ۳- ۶ – ویلا ساوا – بازشوها و دست انداز بام۲۵

تصویر ۳- ۷ – ویلا ساوا – بام۲۶

تصویر ۳- ۸ – ویلا ساوا – جبهه ورود۲۸

تصویر ۳- ۹ – کلیسای رونشان –  فرم پلاستیک بنا۳۱

تصویر ۳- ۱۰ – کلیسای رونشان – موقع۳۲

تصویر ۳- ۱۱ – کلیسای رونشان- ورودی و جبهه شمالی۳۳

تصویر ۳- ۱۲ – کلیسای رونشان – پلان مجموعه۳۴

تصویر ۳- ۱۳ – کلیسای رونشان – دید داخلی از بازشوهای دیوار جنوبی۳۶

تصویر  ۳-۱۴ – کلیسای رونشان – حجم بیرونی تداعی گر قلعه است۳۸

تصویر ۳- ۱۵ – ویلا فارنزورث – پلان۴۰

تصویر ۳- ۱۶ – ویلا فارنزورث – فضای زندگی ساده بین دو ورقه آویزان بتونی۴۱

تصویر ۳- ۱۷  – ویلا فارنز ورث – سادگی و زیبایی آبستره۴۳

تصویر ۳- ۱۸ – ویلا فارنزورث – تداخل فضایی محیط بیرونی و درونی۴۵

تصویر ۳- ۱۹ – ویلا فارنزورث – فضای داخلی و انعطاف پذیری آن۴۷

تصویر ۳- ۲۰ – خانه آبشار – معبدی در دامن طبیعت۴۹

تصویر ۳- ۲۱ – خانه آبشار – پلان۴۹

تصویر ۳- ۲۲ – خانه آبشار – مقاطع و نماها۵۱

تصویر ۳- ۲۳ – خانه آبشار – ترکیب افقی حجم۵۳

تصویر ۳- ۲۴ – خانه آبشار – استفاده از دیوارهای روستایی۵۵

تصویر ۳- ۲۵ – خانه آبشار – ترکیب معنایی عناصر اولیه۵۷

تصویر ۳- ۲۶ – کلیسای نور – پلان و مقاطع۵۸

تصویر ۳- ۲۷ – کلیسای نور – هندسه فضا و ترکیب نور۶۰

تصویر ۳- ۲۸ – کلیسای نور – ترکیب دو فضای برآمده از شبکه۶۲

تصویر ۳- ۲۹ – کلیسای نور – کیفیت معنایی فضای داخلی۶۳

تصویر ۳- ۳۰ – کلیسای نور –  تجربه فضایی فرهنگ ذن : نسبت میان معماری و نور….    ۶۴

تصویر ۳- ۳۱ – کلیسای نور – تقابل تجرید هندسی و طبیعت۶۶

تصویر ۳- ۳۲ – کلسیای نور – طرحواره۶۸

تصویر ۴- ۳۳ – آثار منتخب معماری مدرن۶۹

فهرست جداول و نمودارها زیبایی‌شناسی معماری مدرن

نمودار۱-۱-  مدل مفهومی ۱۵

جدول ۴-۱- مقایسه آثار معماری مدرن بر اساس اصول نظریه گشتالت

 


همچنین میتوانید جهت دسترسی به جزوات سایر اساتید از پکیج کارشناسی ارشد ما استفاده کنید

جزوات کنکور کارشناسی ارشد معماری

جزوات کنکور کارشناسی ارشد معماری

 

 

دانلود پکیج کارشناسی ارشد معماری 1399

موفق باشد .

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 پاسخ به “بررسی زیبایی‌شناسی معماری مدرن”

  1. لطفا در مورد رشته حقوق هم راهنمایی فرمایید . برای پسرم که دانشجو رشته حقوق است میخواهم ..رشته معماری برای خودم ..

  2. سیار عالیست ولی نمیدانم از طرفی مبلغی پرداخت و بعد هزینه دانلود ووو خواهشمند است محبت کنید چطور میشود بطور کامل تهیه کرد ….

    1. سلام اگه منظور خرید آنلاین هستش ما به صورت عکس تو ضیحات لازم برای خرید دادیم شما می تونید در این جا راهنمای خرید را مشاهده کنید

  3. سلام
    مطالبتون خیلییییییییییییییی جالبه
    چندتایی هم رایگان بذارید
    تا همه استفاده کنن
    مرسی