مقاله رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان مدیران

نوع فایل
pdf - word
تعداد صفحات
10 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1612 بازدید
8,000 تومان

رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان مدیران

مطالعه موردی (کارکنان بانک های خصوصی و دولتی در شهر خرم آباد)

چکیده:

این پژوهش به بررسی رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد سازمانی در کارکنان بانک های شهر خرم آباد انجام می گیرد. این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است؛ جامعه آماری ؟ نفر می باشد که از این تعداد به عنوان حجم نمونه کارکنان بانک های شهر خرم آباد در سال ۹۳ انتخاب شده است. در این پژوهش از پرسش نامه عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی استفاده شده که روایی و پایانی آن ها مورد تأیید قرار گرفت. هم-چنین نتایج پژوهش نیز نشان می دهد که رابطه مثبت و معناداری بین ابعاد عدالت سازمانی و اعتماد به مدیران وجود دارد.
واژگان کلیدی: عدالت رویه ای، عدالت توزیعی، عدالت مراوده ای، اعتماد سازمانی و اعتماد به سرپرست.

رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان مدیران

اثر بخشی و بهره­وری در هر مؤسسه مالی و بانک­داری به تربیت نیروی انسانی خوب و سالم وابسته است. هر قدر که این مؤسسات و شرکت­های مالی گسترده­تر می­گردند به دنبال آن موانع و مشکلات عدیده­ای در پی خواهد داشت. به دلیل رقابت و تأثیر اثر بخشی و هم­چنین سودآوری و تحقق اهداف در شرایط کنونی متضمن نسل قوی و استوار از نیروی انسانی می­باشد. مؤسسات و شرکت­های مالی برای رسیدن به هدف­های خود، به ناچار بایستی به عوامل متعددی (از جمله عوامل درونی و بیرونی) توجه نماید که در این حال نیروی انسانی تأثیر بسزایی دارد.

در رفتار سازمانی، اهمیت زیادی به موضوع عدالت سازمانی داده می­شود که در این بین عدالت سازمانی و ابعاد آن تأثیر بسیار زیادی در بین کارکنان دارد و می­تواند منشأ بسیاری از رفتارهای نیروی انسانی در محیط سازمان باشد. به طور کلی عدالت سازمانی شامل سه مؤلفه عدالت توزیعی- عدالت رویه­ای و عدالت تعاملی است (مک دووال و فلچر، ۲۰۰۴). تعداد زیادی از تحقیقات در مورد عدالت در زمینه­های سازمانی، به طور تاریخی بر توزیع پرداخت­ها و پاداش­های مرتبط بر کار تمرکز می­نماید که از نظریه برابری و مبادله اجتماعی آدامز منتج شده است.

اعتماد در سازمان

به طور وسیعی در پیشینه تجارت بین­المللی به کار می­رود (لی، ۲۰۰۵). اعتماد، تصمیم به اطمینان به دیگری است؛ با این انتظار که او بر اساس یک توافق مشترک، عمل خواهد کرد. در هر سطح از اعتماد یک میزان معیار از ریسک به عنوان این­که دیگری ممکن است بر اساس توافق عمل نکند، وجود دارد (کارال و اینکپن، ۲۰۰۲). هوسمر (۱۹۹۵) بیان می­کند اعتماد، اطمینان یک فرد، گروه یا مؤسسه بر یک وظیفه داوطلبانه پذیرفته شده برای فرد، گروه یا مؤسسه دیگر، برای شناسایی و حمایت از حقوق و منافع همه کسانی که در یک تلاش مشترک یا تبادل اقتصادی، درگیر شده­اند، است. اکثر محققان روی تعریف اعتماد به عنوان حالتی شامل اطمینان داشتن به انتظارات مثبت در مورد انگیزه­های دیگران در موقعیت­هائیکه ریسک در پی دارند، توافق دارند (پون و هولمس، ۱۹۹۱؛ گارویز، ۱۹۹۷).

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید