مقاله رایگان بررسی نگرش والدین و مربیان در مورد اموزش پیش دبستانی

ضرورت آموزش پیش ازدبستان

مقاله رایگان بررسی نگرش والدین، مربیان و دانشجویان در مورد ضرورت آموزش پیش ازدبستان

 

 آموزش پیش از دبستان
“ خودپنداری ” یا مفهوم ازخود هنگام تولد آغازمی شود و در دوران رشد ومراحل آن شکل می گیرد. اینکه کودک سرانجام چگونه احساسی درباره خود پیدامی کند، نتیجه تماس ها و تجربه های مختلف او با دیگر محیط است . اگر بیشتر این تماس ها وتجربه ها مطلوب باشند ، کودک احساس خوبی دربره خود پیدا می کند .

اگر کودک مورد محبت قرار گیرد واز او مراقبت به عمل آید ومحیطی محرک وبرانگیزاننده برایش تدارک دیده شود ونیز اگر مورد غفلت قرارنگیرد ویا بیش از حد تنها گذاشته نشود، سرزنش نشود وبا خشونت وسختی محدود نگردد،   بی تردید شروع به رشد می کند اگر چنانچه ، مجموعه ا ی از پاسخ های منفی را از دیگران ومحیطش در خود ذخیره نماید ، به این باور خواهد رسید که اشکالی در او وجود دارد وممکن است تصویری نادرست وناپایدار از خود پیداکند وبه قابلیت ها واستعداد های خود به دیده تردید بنگرد.

با این مقدمه می توان نگرش ها و باورهایی درست و نادرست را درمورد یک نظام ، یک ویژگی ویک عملکرد به وجود آورد. واقعیتی مستند است که آموزش وپرورش پیش از دبستان در جامعه ما از زمان رویش ودر طول دوره حیاتش تصویری مخدوش ومظلوم از خود پیداکرده است ومتأسفانه هنوزبه جایگاه ومنزلت واقعی خود- به رغم کارآیی بسیار خوب این دوره ازآموزش ها – دست نیافته است . اولویت ندادن به آموزش های پایه واستفاده نکردن از عملکرد و قابلیت های این سطح از آموزش ها به عنوان درون دادی حساس در پردازش اطلاعات ونتایج عملکرد دوره دبستانی وسطوح بالاتر، تصویری مبهم و ناپایدار از موقعیت وجایگاه آن درجامعه آموزشی و نیز خانواده ها پدید آورده است .

پیش از دبستان

امروزبر بسیاری از صاحبنظران روشن است که آموزش وپرورش پیش از دبستان ، با توجه به جذابیت و پذیرش ونیز ضرورت واهمیت آن دوره طولانی طفولیت ، دوره کودکی و دوره کوتاه نوجوانی را دربسیاری از کشورها پشت سر گذاشته است . این دوره از آموزش ها – با نگاه تطبیقی و مقایسه ای در بسیاری از کشورها – اکنون به مرحله بلوغ و پختگی رسیده است . (مل هویش ، ادوارد وپیترماس ، 1991)

ماهرگز تا قبل از این دوره در تاریخ آموزش وپرورش ، به اندازه زمان حال، درباره فرآیند یادگیری وچگونگی رشد وتحول واکتساب دانش درباره کودکان اطلاع کسب نکرده ایم .اکنون آموزش وپرورش در دوره پیش از دبستان نه لزوماً‌ به دلیل یک واقعه یا رویدادی خاص ، بلکه به علت واقع گرایی، بینش وبصیرت وتلاش وکار بسیاری از افراد در آستانه پختگی است.

اگربا توجه به منابع معتبر، از افلاطون (347-427 قبل از میلادمسیح ) وارسطو (322-394 قبل از میلاد مسیح ) که آغاز و نقطه شکفتن آموزش های اولیه را از هنگام تولد دانسته اند غافل نمانیم ( سیفلد وباربور،1986 ) ، باید بپذیریم که جان آموس کمنیوس، ژان ژاک روسو، پستالوزی ، فروبل‌ ، ماریامونته سوری ، پیاژه و محققان کنونی جوامع مختلف و نیز جامعه علمی وفرهنگی ما به برکت اندیشه ها وا عتقادهای خردمندانه خود و از همه مهم تر بدون شتابزدگی به هویت واقعی این دوره از آموزش ها و نتایج اثر بخش آن بر سرنوشت تربیتی کودکان کمک کرده اند ( مفیدی ، 1372 ).

ضرورت آموزش پیش ازدبستان

از اوایل سالهای 1900- یعنی درحدود 95 سال – آموزش وپرورش پیش از دبستان بخشی از زندگی وساختار عمومی واساسی آموزش وپرورش بسیاری ازکشورهاست (سیفلدروباداور،ص11، کاترون وآلن 1993).درحالی که با توجه به ابهام ها ، تضادها وتفاوت سلیقه های بسیار در بعضی از کشورها از جمله جامعه آموزشی خوب ما، این دوره از آموزش ها هنوز در جست وجووتکاپوی خود- آگاهی است .

این گرایش حتی در دانشگاههای ما نیز شکل گرفته ولی هنوز به عنوان رویکردی هماهنگ ویا برنامه ای منسجم و مدون برای مراقبت و آموزش و پرورش کودکان تدارک دیده نشده است . هنوز هم آموزش و پرورش در این سطح به مفهومی از خود و پنداره ای صحیح و مثبت دست نیافته است وبه عنوان رشته و حوزه ا ی تخصصی که به کودکان ازهنگام تولد تا هشت ونه سالگی خدمت می کند – به علت سطحی نگری ها و جایگزینی های نادرست شغلی ونیز به دلیل کمبود اطلاعات وپیامدهای برگرفته از این دوره – در کارآیی دوره های بعدی ، احساس هویت وشایستگی نمی کند.

 

 نام پروژه :: بررسی نگرش والدین ،مربیان و دانشجویان درمورد ضرورت آموزش پیش از دبستان

حجم فایل :: 161 کیلو بایت

دسته بندی:: رشته علوم تربیتی و آموزشی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *