تحقیق در مورد عباس میرزا

نویسنده:

عباس میرزا عنوان :: تحقیق درباره عباس میرزا

حجم فایل :: 177 کیلو بایت

دسته بندی:: زندگی نامه مشاهیر

فرمت :: pdf

صفحات ::17

فهرست مطالب عباس میرزا:

مقدمه     1

کودکی و جوانی عباس میرزا    2

کشته شدن آقامحمدخان و پادشاهی فتحعلیشاه    3

انتخاب عباس میرزا به ولیعهدی    3

ازدواج و حرکت به سمت آذربایجان    5

نیروی نظامی و اقدامات عباس میرزا    7

حمله آقا محمد خان قاجار    9

شروع جنگ ایران و روس     11

شجاعت مهدیقلی خان و اجرای فرمان     12

نبرد اوچمیازین    13

داوری اسماعیل خان و عقب نشینی روسها    14

معرکه خونین رشت و پره باز    14

قتل سی سیانف و فتح گنجه    15

مرگ مشکوک عباس میرزا    17

مقدمه عباس میرزا :

این تحقیق درباره بزرگ مرد قاجار عباس میرزا نایب السلطنه فتحعلیشاه انجام گرفته است. در این تحقیق به دوران کودکی و پیروزیهای وی در جنگ های ایران و روس و مبارزه های او با سی سیانف سردار روس و در آخر به علل مرگ او پرداخته شده است و اشاره به برخی مبارزات او و مردم شجاع ایران در برابر حکومت ظالم روس و دلاوران گمنامی دارد که با وجود کمبود امکانات و قدرت فراوان دشمنان در مقابل آنها ایستادگی و مقاومت کرده و به پیروزیهایی نیز دست یافته اند.

عباس میرزا با وجود نالایقی شاه ( فتحعلیشاه )‌ و ناجوانمردی های دولت انگلیس و مذاکرات پشت پرده ابر قدرتها و حسادتهای فرزندان دیگر فتحعلیشاه با کمک مردم به دفاع از ایران پرداخت و ثابت کرد غیرت ایرانی در برابر هر تجاوزی ایستادگی خواهد کرد.

او برعکس پدر خود فتحعلیشاه مرد شجاع ، با تدبیر ، دلیر و وطن دوستی بود و اما از خصوصیات پدرش فتحعلیشاه ،‌او مردی خسیس بود و این خصیصه را از عموی خود به ارث برده بود همچنین خوشگذرانی و شهوت پرستی از خصوصیات او بوده است و در برخی از کتب برای او حدود 100 زن تعبیر کرده اند.
همسران او از قبائل و نژادهای مختلف بوده اند در این میان مادر عباس میرزا از بزرگان قاجار بوده است .

عباس میرزا اکنون در بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) مدفون شده است امید است این تحقیق برخی از ویژگیهای او و دلاورانی که در برابر ارتش روس و استبداد ایستادگی کردند را معرفی کرده باشد.

مرگ مشکوک عباس میرزا

مرگ مشکوک عباس میرزا سالیان متمادی بود که یک بیماری مزمنی که دستگاه گوارش و کلیه های عباس میرزا نایب السلطنه را مورد حمله قرار داده بود و مزاج این شاهزاده نیرومند و مقتدر را انحال اعتدال خارج ساخته بود .
 
طبیب مخصوص و معالج عباس میرزا، « دکتر کورمک » انگلیسی بود که همراه هیئت های سیاسی دولت انگلیس به ایران آمده و بواسطه خلاقیت و دقتی که در امر مداوا و معالجه چند بیمار از خودنشان داده بود فتحعلیشاه او را روانه اردوی فرزندش عباس میرزا کرده بود.
وقتی بیماری عباس میرزا شدت یافت و شاهزاده جنگاور و وطن خواه از درد کلیه بخود می پیچید «کورمک » به او خاطر نشان ساخت که بیماریش خطر
فوق العاده ای برای وی ندارد و هلاک آور و کشنده نیست و شما نباید نگران این قضیه باشید.
 
فتحعلی شاه که از بیماری فرزندش اطلاع یافته بود پس از عزیمت عباس میرزا به مشهد، « کورمک » را با اعتباری به مبلغ پنج هزار تومان برای معالجه عباس میرزا روانه مشهد نمود ولی کسی ندانست که چه اتفاقی افتاد و چه دستهای مرموزی به حرکت در آمد که این طبیب و حکیم حادق و معتمد در نزدیک شهر نیشابور در سر راه عزیمت به مشهد ناگهان فوت شد. کسالت و بیماری عباس میرزا در شهر مشهد، غفلت رو به شدت می گذارد تا جائیکه در پاهای او ورم های زیادی ظاهر می گردد، این ورم ها تدریج از پا به زانو بالا آمده و به نقاط بالاتر سرایت می نماید تا جائیکه یک قسمت از بدن او را فلج می نماید. بهر تقدیر، در شب نهم جمادى الآخر سال ۱۲۴۹ عباس میرزا پس از بازگشت از زیارت حضرت رضا (ع) دچار استفراغهای پی در پی می گردد که همه آنها خون آلود بود گویا با کبد وی ارتباط داشت که بیشتر ناشی از مسمومیتی مرموز بود.
 
این استفراغها طوری عباس میرزا را به رخوت و سستی و بیحالی دچار می گرداند که منتهی به درگذشت آن شاهزاده غیر تمند و دلاور می گردد.
در آن وقت بربالین وی تنها على اصغر خواجه نشسته بود و عباس میرزا که مرگ خویش را قطعی می بیند به خواجه وصیت می کند تا او را در صحن مطهر حضرت دارالحفاظ رضا بخاک بسپارند ، آن گاه کلمه توحید را بر زبان جاری ساخته و جان به جان آفرین تسلیم می کند ، او در این هنگام فقط ۴۷ سال داشت.

دانلود مقاله عباس میرزا

 

Recent search terms: