مقاله نقش انسان‌شناسی شهری در فرایند برنامه‌ریزی شهری ایران

نوع فایل
word
تعداد صفحات
17 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1680 بازدید
9,900 تومان

چکیده:

یکی از اساسی‌ترین سؤالات انسان‌شناسی به‌ خصوص در بحث کاربرد که مطرح‌ شده بود این‌ بود که آیا انسان‌شناسی می‌تواند در حوزه‌های شهری قابل کاربرد باشد. از زمانی که انسان‌شناسی به بازتعریف گفتمان خود پرداخت و نوعی خودسرزنشی نسبت‌ به موضوعی آن ایجاد شد پارادایم‌ انسان‌شناسی به جوامع پیچیده‌ کشانده شد تا بتوان موضوع فرهنگ منحصر به جماعت خاصی نکرده‌ و این مفهوم را در همه‌ مکان و زمان بررسی کند. زیرا رسالت انسان‌شناسی مطالعه انسان به‌مثابه‌ موجودی مبتنی بر یگانگی؛ دارای اصل واحدی است که سرشت این واحد را فرهنگ شکل می‌دهد. به‌همین‌جهت انسان و فرهنگ جامعه‌ی شهری نیز در پارادایم‌ انسان‌شناسی قرار گرفت یعنی در جایی‌که فرهنگ به پیچیدگی می‌رسد هم شناخت و معرفتی صورت گرفته‌ و هم مسائلی که در شهر می‌گذرد با نگاه کاربردی راه‌حل‌هایی برای آن انجام‌ گیرد.

حال سؤال اساسی آن‌ است‌که انسان‌شناس در فرهنگ شهری در چارچوب منطق علمی خود می‌تواند کاربرد داشته باشد یا می‌توان به حوزه‌های مطالعاتی دیگر بیان‌ها و منطق‌های علمی نزدیک‌شده و  به مطالعه‌ شهر و نهایتاً کاربردی همچون‌ راه‌حل‌ دست یابد؟. یکی از حوزه‌هایی که انسان‌شناسی شهری می‌تواند به‌گونه‌ای مؤثر ارتباط منطقی برقرار کند برنامه‌ریزی شهری است‌که نقایص و کمبودهای آن‌را دیده و از توانایی‌ها و نقش‌ تکمیل‌کنندگی خود برای برنامه‌ریزی شهری اقدام‌ ‌کند.

کلیدواژه: انسان‌شناسی‌ شهری، برنامه‌ریزی شهری، نسبی‌گرایی، التفاق‌گرایی.

مقالات رشته جغرافیا

فهرست مطالب

“لطفا قبل از خرید فهرست مطالب را با دقت مطالعه کنید “

چکیده:

مقدمه‌ و طرح مسأله

ماهیت‌ شهرهای ایران و دلیل کاربرد انسان‌شناسی شهری برای برنامه‌ریزی شهری

گفتمان‌ برنامه‌ریزی شهری در ایران

دشواری‌های برنامه‌ریزی شهری و نقش انسان‌‌شناسی شهری در تغییر گفتمان

مسأله نظری و تئوریک‌ برنامه‌ریزی شهری

مسأله‌ کثرت‌گرایی

مسأله طراحی شهری

مسأله ارزیابی برنامه‌ریزی شهری

بازتعریف گفتمان انسان‌شناسی در حوزه‌ شهری

نسبی‌گرایی فرهنگی

جریان تلفیق‌گرایی

نتیجه‌گیری

منابع و مآخذ

بخش ی از مقاله

مقدمه‌ و طرح مسأله

از زمانی که شهرنشینی مدرن با انقلاب صنعتی رشد پیدا کرد و حجم وسیعی از جمعیت را به درون شهرها کشاند؛ این حجم گسترده‌ با فضاهایی که اشغال می‌کرد بی‌نظمی‌های شهری گسترده‌ای را ایجاد ‌کرد که زندگی شهری را هم از نظر بافت کالبدی مادی آن و هم از نظر اجتماعی- فرهنگی به چالش کشاند. بنابراین نیاز به مطالعات و اقدامات لازم بود تا بتوان نوعی مدیریت در جامعه‌ شهری ایجاد کند. به‌همین‌ نسبت‌ مدیریت‌هایی درخصوص شیوه‌های شهرسازی و طراحی و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ ایجاد شد تا بتوان احیای شهر را بر مبنای یک قاعده‌ و منطق خاص قرار دهد تا مکانی که می‌رفت جای همه‌ مکان‌های زیست‌ جامعه‌ بشری را بگیرد خوب طراحی و طرح و بافت آن به‌صورت عقلانی شکل گیرد. شاید بتوان گفت برنامه‌ریزی شهری حاصل همین مدعا باشد که بتوان شهر را به‌گونه‌ای طرح و بافتش داد که زندگی در آن آسان باشد.

امّا یکی از مسائل اصلی‌ای که باید توجه داشت خود این مدیریت‌ها دارای ضعف‌ها و نقایص‌ فراوانی بود. معمولاً شهرها در طول چندین‌ نسل ساخته‌ می‌شوند و افراد زیادی هستند که آن محیط‌ها را به‌گونه‌‌های مختلف در مقاطع‌ مختلف در تاریخ‌ در مراحل مختلف زندگی‌شان و در فعالیت‌های مختلف موردنظر و قضاوت قرار می‌دهند.(ترنر تام، 1376، ص243) هر روش یا نظر یا برنامه‌ وطراحی ای که تک‌بعدی باشد برای شهرهایی که امروزه چند- همه‌چیزی هستند بی‌فایده‌اند. معمولاً شهرها امروزه‌ نیاز به برنامه‌هایی دارند که با مطالعه همه‌جانبه مرتبط باشد زیرا پیچیدگی در شهرهای امروزی گسترش زیادی پیدا کرده است.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *