مقاله همکاری رانندگان و سازمان ها در یک سیستم اطلاعاتی همراه

نویسنده:

سیستم اطلاعاتی همراه در همکاری رانندگی

چکیده:

امروزه با رشد جمعیت، جابجایی های درون شهری و سفرها رشد فزاینده ای پیدا کرده است. در این میان ناوگان حمل و نقل جاده ای و وسایل نقلیه از اهمیت خاصی برخوردارند.

این روش جابجایی بنابه خصوصیات و قیمتی که دارد توسط تعداد زیادی از مشتریان حمل و نقل استفاده می شود. بالا بردن کیفیت رانندگی وابسته به تلاش و همکاری مردم و نهاد های اجرایی و نظارتی می باشد.

در این مقاله پس از بر شمردن تعدادی از نیاز ها و انتظارات رانندگان، پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر ارگان های مرتبط، یک سیستم هوشمند حمل و نقل، طراحی شده و قابلیت های سیستم کمک راننده ی هوشمند بررسی و از جهات فنی، قابلیت های کنترلی، همکاری با سیستم ها و ارگان های دیگر و برنامه نفوذ در بازار تحلیل می شود، همچنین تأثیرات این سیستم بر حریم خصوصی رانندگان بررسی شده است.

سیستم طراحی شده با در نظر گرفتن رانندگان به عنوان  عامل های متحرک، بوسیله سیستم مکان یابی جغرافیایی و شبکه های موبایل ارتباط بین رانندگان و سامانه مرکزی را بر قرار می کند.

این مطلب را هم ببینید  سوالات آیین نامه پایه سوم و دوم سال 1400

– مقدمه

عبور از کنار یک صحنه دلخراش تصادف بی اختیار در ادامه راه توجه راننده را به یک نکته جلب می کند، فردی که حادثه دیده در صورت زنده ماندن دیگر یک فرد طبیعی نیست, اثرات روحی و روانی تصادفات تا مدتها در خود و خانواده شخص حادثه دیده باقی می ماند. امروزه در دنیای سرعت ، یکپارچه شدن و کاهش زمان پاسخ سیستم ها دو نیاز اساسی بیشتر سازمان ها است.

آگاهی از پیامدها، یکپارچه سازی و افزایش سرعت سیستم اطلاعاتی حمل ونقل، ضامن بالا بردن کیفیت و امنیت رانندگی به شمار می رود.

با توجه به آمارهای تصادفات و تحلیل های روی آنها می توان نتیجه گرفت در ۳۱۰۰۰ نفر مرگ و میر ناشی از تصادفات واقع شده در کشور سرعت غیر مجاز لحظه ای یا پیوسته در جاده ، سبقت غیر مجاز و نبستن کمربند ایمنی اصلی ترین علت تصادف بوده اند [۱] . در مقابل این عوامل و برای بدست آوردن نظم و ایمنی رانندگی تمهیداتی از قبیل جریمه وجود دارد که در مورد هر تخلف مجازات تعرفه و مقدار مشخص دارد.اما جریمه راه حلی بسیار محدود و ناکافی است .

اگر با افزایش سرعت گردش اطلاعات در سیستم مذکور [۲]، جریمه و پیغام هشدار در موقع شتاب گرفتن غیر عادی اتومبیل صادر شود و به دست رانند برسد، در مقابل عکس العمل غیرعقلانی احتمالی او در آینده سدی به نام قانون قرار می گیرد و این کار به افزایش عاقبت اندیشی و خودآگاهی در ذهن راننده کمک می کند.

پیشنهاد برای یکپارچگی سیستم اطلاعات حمل و نقل و مسافربری یک راه حل کلی و ناظر بر بیشتر جنبه های مبادله اطلاعاتی میان راننده و ارگان ها می باشد و سیستم پلیس راهنمایی رانندگی، سرویس دهی همراه و مدیریت ترافیک زیر سیستم های اساسی آن به شمار می روند. در ادامه انتظارات و فاکتورهای کلیدی موفقیت سیستم از دید راننده و ارگانهای مختلف بررسی خواهند شد .


بسته کامل  مقالات رشته جامعه شناسی و رشته روانشناسی