هنر در اندیشه امام خمینى (ره) گروه رشته هنر و گرافیک
خون صدها هنرمند فرزانه در جبهههاى عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه زوال ناپذیر هنرى است که به تناسب عظمت و زیبایى انقلاب اسلامى، همیشه مشام جان زیباپسند طالبان جمال حق را معطر مى کند.
تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدىصلى الله علیه وآله، اسلام ائمه هدىعلیهم السلام، اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد. هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهدارى مدرن و کمونیسم خون آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بى درد و در یک کلمه اسلام امریکائى باشد.
هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و نظامى است. هنر در عرفان اسلامى، ترسیم روشن عدالت، شرافت، انصاف و تجسم تلخ کامى گرسنگان مغضوب و قدرت و پول است. هنر در جایگاه واقعى خود تصویر زالو صفت انى است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا لذت مى برند. تنها به هنرى باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران شرق و غرب و در راس آنها امریکا و شوروى را بیاموزد.
هنرمندان ما زمانى مى توانند بى دغدغه، کوله بار مسؤولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکاى به غیر و تنها و تنها در چارچوب مکتب شان به حیات جاویدان رسیدهاند و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدس این گونه بودند تا به ملاء اعلا شتافتند و براى خدا، عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزى اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بى درد را رسوا نمودند خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.
روح الله الموسوى الخمینى 30/ 6 / 67
امروزه مقوله هنر، از مقولاتى است که با نظام حساسیتها، تمایلات مردم و اجتماع رابطه کاملا محسوسى را ایفا کرده و در حقیقت جهتدهى فرهنگى در بسیارى از ابعاد معیشت فردى و اجتماعى آنان، ناشى از القائات مقولهى هنر مىباشد.
در حقیقت هنر نقش بسیار مهمى در پرورش ایمان و باورهاى قلبى افراد دارد و از طریق آن مى توان ارزشهاى مقدس و الهى را در متن جامعه و جهان جریان داد. بنابراین در نظام جمهورى اسلامى که از آن «به معجزه قرن» یاد مى نمایند، بسیار نیکو و بجاست که در برخورد با هنر، چهره او را از آلودگى هاى مادى که براساس هوى و هوس مادیت غبارگرفته، زدود و آن را به عنوان یکى از ابزارهاى اساسى در پرورش و اقتدار حکومت اسلامى قرار داد; زیرا هنر از عمده عوامل قوى در تغییر فرهنگ ارتکا ذات و تعلقات عمومى مردم است و نقشى بس مهم در حفظ تعادل روحى و روانى جامعه بر عهده دارد.
امروزه از برکت «نظام مقدس اسلامى» است که هنرمندان مىتوانند «روح استقلال طلبى و آزادى خواهى اسلام» را در مردم زنده نگه دارند و همه اینها مرهون آن امام همام است که با طرح انقلابى الهى، موضوعات جدیدى را براى کار هنرى هنرمندان ایجاد نمود. از اینرو بر هنرمندان ما واجب است که با هنر خویش به ترویج اخلاق اسلامى و اعتقادات الهى و تبیین وقایع تاریخ انقلاب اسلامى بپردازند و در عمل و صحنه عینیت، این حقیقت را بر کرسى واقعیت قرار دهند که هنر در نظام تفکر اسلامى با تعریف هنر در دستگاههاى غیر الهى تفاوتهاى اساسى دارد; زیرا هنر الهى، عامل پدید آوردن انقلاب اسلامى و هنر غیرالهى غرق شدن در گرداب دنیا خواهى و توسعه آن است. نظر به این که هنر در نظام طاغوت و غیرالهى، به عنوان یکى از قوىترین اهرمهاى تحریک و هوى پرستى
و دنیاپرستى قلمداد مى گردد و در نظام اسلامى از جایگاه رفیع و مقدسى براى تحریک انگیزههاى الهى در رشد تعلقات دینى و مذهبى مردم – در جهت حفظ و تحقق اصول انقلاب اسلامى- برخوردار است، لذا باید مقوله «هنر» را از زوایاى مختلف مورد بررسى قرارداد تا بسیارى از ابهامات پیرامون آن مرتفع گردد.
از اولین سؤالاتى که در باب هنر مطرح مىگردد، این است که به راستى آیا هنر بر دو دسته اسلامى و غیراسلامى تقسیم مى شود؟ جایگاه هنر و نقش آن در نظامهاى الهى و غیرالهى چیست؟ و دیگر آن که اصول موضوعه و شاخصه هاى هنر اسلامى چه مى باشد؟
در بیت الغزل این مقال که مزین به کلام نورانى امیر انقلاب اسلامى گشت، معظم له در تقسیم هنر، اشاره نمودند که هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه دارى مدرن و کمونیسم خونآشام باشد. به راستى چه رابط هاى بین هنر و چهره کفرستیزى در شکلهاى گوناگون وجود دارد؟
گروهى با طرح این مطلب که «علم با کاربرد علم مجزا است» خواسته اند هنر را این گونه معرفى نمایند که داراى هیچ گونه جهت گیرى خاصى نمى باشد و مىتوان آن را در هر دستگاهى با هر قصدى به کار گرفت.
امام امت قدس سره در کلام خویش با تقسیم نمودن هنر به دو دسته مى فرمایند: « هنر به معنى اعم کلمه (نقاشى – خط – شعر قصه نویسى – فیلم – تئاتر) بر دو دسته مى باشد، یا مورد قبول قرآن هست یا نیست.»
حضرت امام قدس سره شاخصه هنر قرآنى را این گونه تعریف مى نمایند که «مشام جان زیباپسند طالبان حق را معطر کند» آیا به راستى هنرى که زیبایى را در جمال حق مى بیند، با هنرى که کتاب آیات شیطانى را زیبا و داراى ارزش معرفى مى کند، یکسان است؟
براى وارد شدن در این که هنر داراى جهت گیرى خاصى مى باشد، ضرورى است که به فلسفه هنر توجه گردد. هنر در حقیقت مبتنى بر جهان بینى و فرهنگ مى باشد; زیرا زبان هنر در هر مکتبى مبتنى بر فرهنگ آن مکتب است که فرهنگ هم مبتنى بر جهان بینى و نوع تلقى از جهان و انسان شناسى صاحبان آن مکتب مى باشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید
سلام و عرض ادب و احترام، از وبگاه بسیار خوبتان تشکر می کنم.
خوبی هایی این وبگاه:
۱- حذف تبلیغات
۲- صریح و روشن
۳- ارائه دیدگاه
۴- حفظ حرمت جامعه
۵- . . .
ای کاش دیگر وبگاه ها، به این مهم توجه می نمودند، هدف از ارائه وبگاه افزایش سطح آگاهی مردم در جهت عالم شدن برای راه مستقیم و زندگی سعادتمندانه است، نه تشویق نمودن به انسان های مصرف گرا که نتیجه ای جزء خسران در پی نخواهد داشت.