مقاله کیفیت زندگی شهری

نوع فایل
word
تعداد صفحات
18 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1792 بازدید
4,800 تومان

 کیفیت زندگی شهری

مفهوم کیفیت زندگی درشهر به دوران ارسطو در ۳۸۵ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در آن دوران ارسطو «زندگی خوب» یا «خوب انجام دادن کارها» را به معنی شاد بودن در نظر گرفته است، لیکن در عین حال به تفاوت مفهوم شادی در افراد مختلف پرداخته است و ذکر نموده است سلامتی که باعث شادی در ۱ فرد بیمار می‌شود با ثروت که فرد فقیری را شاد می‌کند یکسان نمی‌باشد و به طور مشخص بیان نموده است که شادی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بلکه برای ۱ فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یکسانی نخواهد داشت. واژه کیفیت زندگی نخستین بار توسط  pigou  در سال ۱۹۲۰ در کتاب «اقتصاد و رفاه» مورد استفاده قرار گرفت. او در این کتاب در مورد حمایت از اقشار پایین و تأثیر آن بر زندگی آنها و سرمایه‌های ملی به بحث پرداخته بود. این مطلب تا بعد از جنگ جهانی ۲ مسکوت ماند تا اینکه در اثر ۲ حادثه مهم مورد توجه قرار گرفت.

کیفیت در زندگی شهری

مفهوم کیفیت زندگی شهری به دوران ارسطو در۳۸۵ سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد. در آن دوران ارسطو«زندگی خوب» یا « خوب انجام دادن کارها» را به معنی شاد بودن در نظر گرفته است، لیکن در عین حال به تفاوت مفهوم شادی در افراد مختلف پرداخته است و ذکر نموده است سلامتی که باعث شادی در یک فرد بیمار می شود با ثروت که فرد فقیری را شاد می کند یکسان نمی باشد و به طور مشخص بیان نموده است که شادی نه تنها برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بلکه برای یک فرد نیز در شرایط متفاوت معنی یکسانی نخواهد داشت.

واژه کیفیت زندگی نخستین بار توسط  pigou  در سال ۱۹۲۰ در کتاب « اقتصاد و رفاه » مورد استفاده قرار گرفت. او در این کتاب در مورد حمایت از اقشار پایین و تأثیر آن بر زندگی آنها و سرمایه های ملی به بحث پرداخته بود. این مطلب تا بعد از جنگ جهانی دوم مسکوت ماند تا اینکه در اثر دو حادثه مهم مورد توجه قرار گرفت.

کیفیت زندگی شهری اول آنکه سازمان بهداشت جهانی تعریفی از سلامت منتشر کرد که شامل سلامت جسمی، روانی و اجتماعی بود. این امر منجر به بحث گسترده ای در مورد سلامت و چگونگی اندازه گیری آن شد. دومین اتفاق وجود نابرابری های گسترده اجتماعی در جوامع غربی و سایر کشورها به دنبال پیامد های جنگ جهانی و پیشرفت در زمینه علوم انسانی و علوم تجربی بود که موجب افزایش فعالیت های اجتماعی و در نتیجه ابتکارات سیاسی گردید.

مقدمه :

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۲۰ این رقم به حدود ۶۰ درصد می‌رسد. شهرهای دیروز به مترو پلیس ها و مترو پلیس ها به مگالاپلیس ها تبدیل‌شده‌اند. پدیده شهرنشینی اجتناب‌ناپذیر و غیر قابل‌برگشت است.

با وجود فواید زیاد شهرنشینی، بسیاری از سیاست‌گذاران در کشورهای مختلف روند فزاینده شهرنشینی را زنگ خطری می‌دانند. آنها تأثیر عمیق بر سنت‌ها و روابط مرسوم و مشکل تدارک و آماده سازی خدمات و زیرساخت‌های عمومی، تکثیر سکونت گاههای غیر رسمی، بدتر شدن شرایط محیطی، و افزایش مسائل اجتماعی مربوط به بیکاری و کم کاری را خاطر نشان می‌کنند.

در بسیاری از نواحی شهری به‌ویژه نواحی شهری کشورهای در حال توسعه بیکاری و مسائل اجتماعی در حال افزایش است، شرایط محیطی و سلامت در حال زوال می‌باشند، نابرابری در دسترسی به درآمد و خدمات عمومی در حال رشد است و شواهد فقر، آسیب پذیری و ناامیدی به طور فزاینده‌ای در میان مردم نواحی شهری قابل مشاهده است.

این مسائل و مشکلات باعث توجه فزاینده محققین رشته‌های گوناگون به مطالعه کیفیت زندگی، کیفیت مکان و بهزیستی انسانی در نواحی شهری کشورهای مختلف به عنوان ابزاری برای پشتیبانی از سیاست گذاریهای عمومی، تدوین و پایش استراتژیهای مدیریت و برنامه ریزی شهری و درک و اولویت بندی مسائل اجتماع شده است.

اما این مطالعات از جنبه‌های متعددی مانند مقیاس مطالعه، قلمروهای مورد استفاده و روش‌های سنجش کیفیت زندگی متفاوت هستند. به این ترتیب که روش‌های گوناگونی برای مطالعه کیفیت زندگی در نواحی شهری کشورهای مختلف به عنوان ابزاری برای پشتیبانی از سیاست گذاری‌های عمومی، تدوین و پایش استراتژی‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و درک و اولویت‌بندی مسائل اجتماع شده است. اما این مطالعات از جنبه‌های متعددی مانند مقیاس مطالعه، قلمروهای مورداستفاده و روش‌های سنجش کیفیت زندگی متفاوت هستند.

به‌این‌ترتیب که روش‌های گوناگونی برای مطالعه کیفیت زندگی در نواحی شهری به‌کار گرفته‌شده است. بااین‌وجود، کمپ و همکارانش در سال ۲۰۰۳ معتقدند که تاکنون چارچوب جامعی برای مطالعه کیفیت زندگی به‌صورت یکپارچه و کل گرایانه و متکی بر شاخص‌های فیزیکی، مکانی و اجتماعی ارائه نشده است، از طرف دیگر، کیفیت زندگی اغلب با استفاده از شاخص‌های عینی یا شاخص‌های ذهنی و به‌ ندرت با استفاده از هر دو نوع شاخص‌ها اندازه‌گیری شده است. شاخص‌های ذهنی از پیمایش ادراکات، ارزیابی‌ها و رضایت ساکنین از زندگی شهری به‌دست می‌آیند، در حالی که شاخص‌های عینی مربوط به حقایق قابل‌مشاهده هستند…

 

چکیده:

بررسی و شناخت وضعیت شهرستان ها، قابلیت ها و تنگناهای آن در برنامه ریزی ناحیه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه آگاهی از نقاط ضعف و قوت نواحی، نوعی ضرورت جهت ارایه طرح ها و برنامه ها محسوب می شود. به طوری که استفاده از شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و غیره می تواند معیار مناسبی برای تعیین جایگاه آن نواحی و همچنین عاملی در جهت رفع مشکلات و نارسایی های مبتلا به خود برای نیل به رفاه اقتصادی و سلامت اجتماعی جهت رسیدن به توسعه باشد.

دراین تحقیق( کیفیت زندگی شهری) شهرستان های استان لرستان با استفاده از تحلیل عاملی که بخشی از آمار چندمتغیره محسوب می شود . در سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ رتبه بندی شدند که در نتیجه آن از جمع ۹ شهرستان استان لرستان درسال ۱۳۸۵، شهرستان های خرم آباد و بروجرد در رده اول و دوم قرارگرفتند و شهرستان کوهدشت در رده آخر قرار گرفت. در مقایسه با ابتدای دوره ده ساله قبل یعنی ۱۳۷۵ برخی از شهرستان ها دارای ارتقا در رتبه بوده و در برخی از شهرستان ها تنزل در رتبه مشاهده شده است.

شهرستان هایی که دارای ارتقا در رتبه بودند عبارتند از : دلفان با دو رتبه صعود و الیگودرز ، درود و سلسله با یک پله صعود و شهرستان هایی که دارای کاهش در رتبه بودند عبارتند از : پلدختر و ازنا با دو رتبه نزول و کوهدشت با یک پله نزول می باشند . شایان ذکر است در سال ۱۳۷۵ نیز شهرستان های خرم آباد و بروجرد در رتبه اول و دوم و شهرستان کوهدشت در رتبه آخر قرار دارد.

 

فهرست مطالب:

چکیده۲

مقدمه۳

کیفیت زندگی شهری ۴

تعریف کیفیت زندگی ۴

ویژگی های کیفیت زندگی شهری ۴

کاربردهای اندازه گیری کیفیت زندگی ۵

شاخص های مؤثر در کیفیت زندگی شهری۶

بهبود کیفیت زندگی و آموزش خرد زندگی ۶

ابعاد کیفیت زندگی ۶

تأثیر پارادایم پایداری بنگاه بر کیفیت زندگی ۷

تئوری های کیفیت زندگی شهری۷

کیفیت زندگی شهری در لرستان ۸

نحوه سنجش کیفیت زندگی شهری ۹

فرایند دستیابی به کیفیت زندگی و رضایت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ۱۰

شاخص توسعه انسانی ۱۱

سنجش کیفیت زندگی در ۱۰۰ شهر بزرگ جهان۱۱

ارزش های میانگین رضایت از معرف های مختلف قلمروهای سه گانه در خرم آباد در سال ۹۰-۹۲ ۱۲

رضایت از کیفیت زندگی در شهر خرم آباد در سال ۹۰-۹۲ ۱۲

جداول کیفیت زندگی شهری  ۱۴

منابع و ماخذ  ۱۸

 

پیشنهاد پایان نامه برنامه ریزی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهری

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید