نظام آموزشی در قبرس(رایگان)

 نام پروژه :: نظام آموزشی قبرس

حجم فایل :: 574 کیلو بایت

 دسته بندی:: رشته علوم تربیتی و آموزشی

 ناشر: دفتر اطلاع رسانی و سنجش افکار

 قیمت : رایگان

 منبع : همپا فایل

دسته محصولات:

 

بخشی از مقاله :

از هزاره‌های چهارم و سوم پیش از میلاد، فرهنگ عصر جدید در جزیره قبرس وجود داشته است. در سال 800 پیش از میلاد، فنیقیها در قبرس ساکن شدند و پس از آن، حکومت قبرس بدست آشور و سپس مصرافتاد. در قرن ششم پیش از میلاد، ایرانیان بر قبرس دست یافتند و حکومت آنان بر قبرس حدود دو قرن طول کشید. در تمان این دورانها شاهان محلی حکمروایی داشتند. در طی سالهای 350 ـ 386 قبل از میلاد، شورشهایی از سوی حاکمان محلی قبرس بر علیه دولت ایران روی داد که سرانجامی جز سرکوب نداشت.

هنگامیکه اسکندر مقدونی به متصرفات هخامنشیان در آسیا حمله ور شد (در سال 333 قبل از میلاد)، قبرس نیز به تصرف لشکریان او درآمد. پس از مرگ اسکندر، دوباره مصر بر قبرس دست یافت تا آنکه در سال 58 قبل از میلاد ضمیمه روم شد. قبرس در آن دورانها پایگاه کشتیرانی مهمی در منطقه مدیترانه شرقی بود.

شهرت آن همچنین به مناسبت وجود معادن مس فراوانی بود که به کشورهای آن روز جهان صادر می‌کرد، بطوریکه نام مس در بعضی از زبانهای اروپایی، مأخوذ از نام این جزیره است.


در سال 395 میلادی بدنیال تجزیه امپراطوری روم، قبرس جزء دولت بیزانس (روم شرقی) شد. در قرن هفتم میلادی هنگامیکه قوای مسلمانان در حال پیشروی در تمام جهات بودند به مرزهای بیزانس رسیده و قصد تصرف قبرس را نمودند. نخستین لشکرکشی مسلمانان به قبرس در زمان معاویه روی داد (649 م) . از شرایط پیمان صلح سال 688 میلادی که میان عبدالملک ابن مروان خلیفه اموی و یوستی نیانوس دوم، امپراطور بیزانس منعقد گردید، تقسیم خراج قبرس میان طرفین بود.

ریچارد اول پادشاه انگلستان در سال 1191 میلادی قبرس را از دولت بیزانس گرفت و این جزیزه پس از کشمکشهای فراوان، سرانجام در سال 1192میلادی به خاندان اشرافی فرانسوی لوزینیان منتقل گشت. این خاندان تا سال 1489 بر قبرس حکومت کرد. در این مدت قبرس، متحدی نیرومند برای صلیبیون و تهدیدی بر ممالک مصر و شام بود. قبرس تا حدود سال 1370 رونق داشت و از آن پس رو به انحطاط رفت و عاقبت تابع و خراجگذار مصر شد.

در سال 1489، قبرس ضمیمه جمهوری و نیز شد. عثمانیها در عهد سلطان سلیم دوم قبرس را به تصرف خود درآوردند (1571) و این اشغال با قتل عام هزاران تن و تخریب نواحی مسکونی وسیعی صورت گرفت.در زمان حکومت ترکان عثمانی، شورشهای متعددی در قبرس روی داد ولی دولت عثمانی با استفاده از قوای نظامی آنها را سرکوب کرد.

در سالهای بعد جزیره قبرس بتدریج اهمیت تجاری خود را از دست داده و روی به انحطاط نهاد.در کنگره برلین، امپراطوری عثمانی بر طبق موافقتنامه جداگانه‌ای اداره قبرس را به بریتانا واگذار کرد.در سال 1914 میلادی، بریتانیا آن را به قلمرو خود ملحق کرد ودر سال 1925 قبرس یک مستعمره فرمانگزار شد.

در دوره حکومت انگلستان، نهضتی در میان یونانی نژادان جزیره برای پیوستن به یونان درگرفت.کار اعتشاشات بالاگرفت و در سال 1955، عملیات تروریستی آغاز شد. در سال 1956 مقامات بریتانیایی، اسقف اعظم، ماکاریوس سوم را که یکی از رهبران ملیون یونانی قبرس بود تبعید کردند و این امر بر وخامت اوضاع افزود.ترک‌نژاد جزیره که از حمایت ترکیه برخوردار بودند، خواستار تجزیه جزیره شدند جنگ داخلی براه افتاد.

عاقبت در سال 1959 راه حلی برای رفع این اختلاف پیدا شد. بر طبق این راه حل قرار شد که قبرس در سال 1960 بصورت کشوری مستقل در‌آید اما حاکمیت بریتانیا بر پایگاههای نظامی خود در جزیره باقی بماند. برطبق توسط ترک ‌نژادها انتخاب شوند.

از سال 1963مجدداً اختلافات نژادی وسیاسی میان ترکها و یونانیان مقیم قبرس بالا گرفت و خطر وقوع جنگ به حدی رسید که سازمان ملل در سال1964 به این سرزمین نیروهای حافظ صلح فرستاد. با این حال اختلاف ادامه یافت و سر انجام در سال 1974 ترکیه برای حمایت از ترکها قبرس به این سرزمین نیرو فرستاد و موجب شد تا قبرس به دو کشور ترک و یونانی به ترتیب در شمال و جنوب تجزیه شودکه تاکنون مذاکرات رهبران دو گروه برای اتخاذ مجدد بی‌نتیجه مانده است

رئیس جمهور قبرس از آغاز استقلال تا سال 1977 (از سال 1975 فقط رئیس جمهور ناحیه یونانی)، اسقف ماکاریوس سوم بود. پس از فوت ماکاریوس در سال 1977، اسپیروس کبیریانو به ریاست جمهوری ناحیه یونانی قبرس رسید. از سال 1974 تاکنون نیز رئوف دنکتاش رئیس جمهور ناحیه ترک نشین قبرس بوده است.

ملاحظات جغرافیایی نظام آموزشی قبرس

قبرس با 9.251 کیلومتر مربع وسعت (143 کشور جهان) در نیمکره شمالی، نیمکره شرقی، در غرب آسیا، در دریای مدیترانه، در جنوب سواحل ترکیه و غرب سواحل روسیه واقع شده است.

قبرس جزیره‌ای نیمه کوهستانی بوده و کوههای آن عمدتاً در نواحی شمالی و جنوب غربی واقع شده و دارای جلگه‌های وسیعی نیز در مناطق مرکزی می‌باشد. از روردهای آن می‌توان از پدیاس (پدیوس) نام برد. آب و هوای آن معتدل مدیترانه‌ای و نسبتاً پرباران است. بلندترین نقطه‌آن قله اولیمپوس با 1951 متر ارتفاع است.

ملاحظات سیاسی نظام آموزشی قبرس

حکومت این کشور جمهوری بوده و رئیس جمهور ترکها رئوف دنکتاش، رئیس جمهور یونانیها (رئیس جمهور رسمی قبرس) اسپیروس کبپریانو، و نخست وزیر ترکها مصطفی جغتای می‌باشد.

قوه مقننه از دو مجلس مجزا تشکیل یافته، مجلس ترکها با 40 عضو و مجلس یونانیها با 35 عضو.

قانون اساسی موجود در سال 1960 تدوین شده و براساس آخرین تقسیمات کشوری، قبرس از 6 ناحیه تشکیل گردیده که زیر نظر دولت مرکزی اداره می‌شوند. فعالیت احزاب در قبرس نسبتاً آزاد بوده و احزاب دموکراتیک، حزب کمونیست (آکل)، حزب سوسیالیست (ادک)، مهمترین احزاب منطقه یونانی نشین، و احزاب: اتحاد ملی، مردم، جمهوریخواه مهمترین احزاب ناحیه ترک نشین محسوب می‌شوند.قبرس در سال 1960 از انگلستان استقلال یافته و روز ملی آن اول اکتبر است.

در سال 1960 به عضویت سازمان ملل درآمده و در سازمانهای ملل مشترک المنافع ـ اسه ـ فائو ـ گات ـ یا اآ ـ بانک جهانی ـ ایکائو ـ ایلو ـ ایمکو ـ ایمف ـ ایتو ـ اواسی دی ـ یونسکو ـ یوپو ـ وهو ـ ومو ـ شورای اروپا رابطه بازرگانی با جامعه اقتصادی اروپا ـ سی سی دی ـ کشورهای غیرمتعهد نیز عضویت دارد:

ملاحظات اقتصادی نظام آموزشی قبرس

واحد پول آن پوند قبرس (c) معادل 1000 میل است که هر 1 پوند معادل 7/2 دلار است.

میزان تولید ناخالص ملی در سال 1978 حدود 5/1 میلیارد دلار بوده (درآمد سرانه 387/2 دلار) که 15% آن از صنایع و معادل و 18% از کشاورزی بدست می‌آید. هزینه‌هاینظامی کشور در سال 3/2% تولید ناخالص ملی می‌باشد. نرخ سالانه رشد تولید ناخالص ملی حدود 3/0% است. درآمد بودجه ملی در سال 1978 بالغ بر 268 میلیون دلار و هزینه های آن معادل 286 میلیون دلار بوده است.

واردات قبرس در سال 1980 حدود 2/1 میلیارد دلار بوده که بیشتر شامل: ماشین آلات، وسائط نقلیه، ابزار آلات و غذا بوده و اکثراً از کشورهای انگلستان (22%) آلمان غربی (9%)، ایتالیا (8% ) و یونان (7%) وارد می‌شود. میزان صادرات این کشور حدود 536 میلیون دلار است که بیشتر شامل: میوه و سبزیجات، آزبست، مس، آهن، کرم، سیب زمینی و شراب بوده و اکثراً به کشورهای انگلستان (23%) ، لبنان (9%)، عربستان سعودی (9%) و سوریه (5%) صادر می‌شود.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *