وضعیت مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سالمندان ایرانی

 نام مقاله ::وضعیت مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در سالمندان ایرانی طی سال‌های ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷

حجم فایل :: ۳۳۲ کیلوبایت

 دسته بندی:: رشته علوم اجتماعی

بخشی از مقاله:

چکیده :

مقدمه
در سالمندان نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی بالاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ‌۲۰ درصد افراد سالمند، یک بار در سال در شهرها دچار حوادث ترافیکی می‌شوند.

مواد و روشها

این تحقیق از نوع مقطعی توصیفی می‌باشد. اطلاعات جمع آوری شده از مراکز پزشکی قانونی کل کشور در سال های ۱۳۸۵ الی ۱۳۸۷ جمع‌آوری و سپس تحلیل‌های لازم صورت گرفت.

نتایج

در مجموع  تعداد ۱۲۰۲۹ مرگ به دنبال تصادفات رانندگی در افراد بالای ۶۰ سال در این سال ها رخ داده است.به طور متوسط در هر سال ۶۵% مرگ و میر در سنین young- old ، ۳۴٫۵% در سنین old  و حدود ۰٫۵% در سنین old- old  رخ داده است. به طور متوسط ۲/۱۹% متوفیان راننده ، ۹/۵۶% را عابرین ، ۲/۲۳% را سرنشینان تشکیل می دهند. همچنین در هر سال ۴۶% مرگ و میر در حوادث درون شهری ، ۳/۴۶% مرگ و میر در حوادث برون شهری و ۸/۶%  مرگ و میر در جاده های روستایی رخ داده است.

بحث و نتیجه گیری

میزان حوادث جاده‌ای در ایران تقریباً ۲۰ برابر بیشتر از سایر نقاط دنیاست. میزان مرگ و میر در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷در گروه سنی old و old- old با شیب ملایمی افزایش یافته و در گروه  young-old کاهش یافته است.
فراوانی نسبی مرگ و میر سالمندان  طی سه سال مطالعه در جاده های برون‌شهری کاهش یافته اما در جاده‌های درون شهری افزایش پیدا کرده است.

کلمات کلیدی:

مرگ و میر سالمندان، تصادفات، علت فوت

مقدمه:

سالمندی (Aging) از دیدگاه پزشکی همان فرایند تدریجی تغییرات جسمی و روانی می‌باشد که در اثر بیماری و حوادث پیش نیامده بلکه بطور اجتناب ناپذیر فراروی کلیه جانداران از جمله انسان قرار گرفته و افت عملکرد فرد سالمند را بدنبال خود دارد.سازمان بهداشت جهانی (WHO) در کشورهای در حال توسعه به افراد 60 سال به بالا سالمند اطلاق می کند و به 3 گروه تقسیم می‌نماید: افراد 60 تا 74 سال را سالمند جوان (Young-Old)، افراد 75 الی 90 سال را سالمند (Old) و افراد بیش از 90 سال را سالمند سالخورده (Old-Old) می‌نامند.[1] توسعه جوامع با افزایش امید به زندگی همراه است که در نتیجه موجب افزایش جمعیت سالمندان می‌شود. شمار جمعیت سالمندان در 50 سال گذشته سه برابر شده و پیش‌بینی می‌شود در 50 سال آینده نیز سه برابر شود.

در سال 1950 نزدیک به 200 میلیون سالمند در جهان وجود داشت. طبق برآورد سازمان ملل متحد جمعیت سالمندان جهان در سال 2000 میلادی بیش از 600 میلیون (10 درصد کل جمعیت جهان) نفر بوده است و تخمین زده می‌شود که این رقم در سال 2025 میلادی دو برابر شود. علاوه بر این میزان رشد جمعیت سالمندان (9/1%) نیز بیش از میزان رشد کل جمعیت(2/1%) می‌باشد و پیش بینی می‌شود در فاصله سالهای 2030-2025 میزان رشد جمعیت سالمندان 5/3 برابر بیشتر از میزان رشد کل جمعیت شود[2] ایران نیز مثل سایر کشورهای درحال توسعه از روند رشد سالمندان به دور نمانده است.

در سرشماری نفوس و مسکن در سال 1385 از کل جمعیت 000/472/70 ایران،000/123/5 نفر(25/7در صد) سالمند بوده‌اند و تخمین زده می‌شود که این جمعیت در ده سال آینده از مرز 10 درصد جمعیت کل کشور بیشتر شود. در ایران با ظاهر شدن آثار کنترل جمعیت از سال 1370 به تدریج از نسبت افراد کمتر از 15 ساله کاسته و بر نسبت افراد میانسال (64-15 ساله) افزوده شده است. استمرار این وضع در آینده می تواند ترکیب نسبی جمعیت را تغییر داده و به نحو محسوسی از جمعیت افراد زیر 15 سال بکاهد و جمعیت را به سالخوردگی سوق دهد[3] براساس ارزیابی‌های جمعیت شناختی در صورتی که سن امید به زندگی در ایران 75 سال و میزان رشد جمعیت 5/1 درصد در نظر گرفته شود، جمعیت کشور در سال پایان چشم انداز 20 ساله کشور 107 میلیون نفر خواهد بود که از این تعداد 7/14 درصد از جمعیت یعنی بیش از 5/15 میلیون نفر را سالمندان تشکیل خواهند داد. به عبارتی دیگر، می توان گفت جمعیت سالمند در عرض 20 سال (1405-1385) نزدیک به 3 برابر خواهد شد[4]


بسته کامل  مقالات رشته جامعه شناسی و رشته روانشناسی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *