پاورپوینت آشنایی با مرمت ابنیه مسجد و مدرسه سردار – قزوین

نوع فایل
پاورپوینت - ppt
تعداد صفحات
81 اسباید
تعداد بازدید
4111 بازدید
45,000 تومان 24,000 تومان٪47 تخفیف

مرمت ابنیه مدرسه و مسجد

زیباترین مدرسه قزوین در روزگار قاجار توسط دو برادر که دارای منصب سرداری بوده و درجنگ های ایران و روس به شجاعت و لیاقت شهرت داشتند ساخته شد . حسین خان و حسن خان سردار در سال ۱۲۳۱قمری با احداث این مجموعه شاهکاری از معماری و هنر قاجاری را به وجود آورده اند.

آشنایی با مرمت ابنیه
آشنایی با مرمت ابنیه

فهرست عناوین پاورپوینت:

شکل گیری مسجد-مدرسه در ایران

شکل گیری مسجد-مدرسه در ایران-نمونه های اولیه مسجد مدرسه در ایران

عملکرد مسجد مدرسه

سازمان دهی و استفاده از فضاها

اجزائ اختصاصی مدارس

فضاهای خدماتی

انواع مسجد – مدرسه‏ها را به لحاظ کالبدی

معرفی استان قزوین

جغرافیایی ،تاریخی،فرهنگی ،اقلیمی و…

مسجد و مدرسه صالحیه

مسجد و مدرسه ابراهیمیه

مسجد و مدرسه ی شیخ الاسلام

مدرسه علوم دینی التفاتیه

مسجد و مدرسه سردار

تاریخچه مسجد مدرسه سردار قزوین

بافت ناحیه مسجد-مدرسه سردار قزوین:

عناصر سایت

زیباترین مدرسه قزوین در روزگار قاجار

سبک معماری  و ویژگیهای  سبک قاجار

معماری قاجار،شکوفایی فضا وافول پرداخت

ویژگی معماری قاجار:

تزئینات دوره قاجار

رنگ مسلط به بنا در دوره قاجار

به همراه عکس ها و توضیحات روی عکس

فعالیت‏های آموزشی، از جمله‏ ی آموزش خط و کتابت، از همان آغاز گسترش اسلام در مساجد صورت می‏گرفت و زمان پرداختن بدان به نحوی بود که موجب بروز اشکال در فعالیت‏های عبادی نمی‏شد. برخی از علما حتی در منزل خود به تدریس می‏پرداختند،اما گسترش فعالیت‏های متنوع آموزشی و مذهبی موجب شد که مراکز خاص دیگری برای آموزش علوم مذهبی و سایر علوم مربوط با آن شکل گیرد.

در اواخر قرن سوم هجری قمری، به تدریج مراکزی با عنوان «دارالعلوم» از سوی علما و امرا تأسیس شد و تفاوت عمده‏ی آنها با کتابخانه‏ها در این بود که نه تنها برای امر تعلیم، بلکه برای اقامت طلایی که بعضا از شهرهای دور راهی مرکزی علمی می‏شدند تسهیلات و از جمله اقامتگاه‏هایی در نظر می‏گرفتند با طراحی و احداث مساکن ساده، آن هم در کنار فضاهای آموزشی، نوع ویژه‏ای از آموزشگاه‏ها که تلفیقی از سکونتگاه و فضای آموزشی بود، شکل گرفت و به تدریج الگوی طراحی مدرسه ‏های علمیه گردید و تکامل یافت.

گویا از اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم هجری قمری بود که مکان‏هایی به نام مدرسه ساخته شد و در همین دوره است که احداث مدرسه‏ای را در آمل به ناصر کبیر (متوفی ۳۰۴ ه.ق) و نیز داعی صغیر که از فرمانروایان علوی این خطه بودند نسبت داده‏اند.

در قرن چهارم هجری قمری، چندین مدرسه در قلمرو حکومت غزنویان و نواحی دیگر ساخته شد که درآثار تاریخی و ادبی بدانها اشاره شده است اسنادی از دو مدرسه متعلق به دوره‏ی سلجوقی وجود دارد که نشان می‏دهد طرح نخستین مدرسه‏ها با الهام از طرح‏های خانه‏های درون‏گرا بوده که بعدها دچار دگرگونی‏هایی نیز شده است.

در مدرسه‏های ساخته شده تا دوره‏ی ایلخانان، متناسب با شرایط، امکانات و نیازها، از یک فضای ساده هم به عنوان مسجد استفاده می‏شد.

 اما از دوره‏ ی ایلخانان و به خصوص از دوره‏ ی تیموریان و بعد از آن به تدریج در مدارسی که دارای طرحی معمارانه بودند و نیز در بسیاری از مدرسه‏ های بزرگ، فضای خاصی را به مسجد اختصاص می‏دادند، که این فضا غالبا به شکل گنبدخان ه‏ای (و در مواردی به صورت شبستانی) بود که در گوشه‏ای از بنا (به ویژه در مدارس دوره‏ی تیموری) یا در امتداد یکی از محورهای تقارن آن (بیشتر در دوره‏ ی صفویه) بنا می‏شد. این فضا به دلیل برخی خصوصیات ساختاری، از جمله وسعت، به گونه‏ای نبود که همیشه آن را به عنوان مسجد عمومی مورد استفاده قرار دهند. ولی البته از مساجد واقع در بعضی مدارس بزرگ (مانند مسجد مدرسه‏ ی چهارباغ در اصفهان یا مسجد مدرسه‏ی امام خمینی (سلطانی) در کاشان) در اوقات و ایام ویژه برای برگزاری نماز یا سایر فعالیت‏های عام مذهبی به صورت‏های عمومی نیز استفاده می‏شد.

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک پاسخ به “پاورپوینت آشنایی با مرمت ابنیه مسجد و مدرسه سردار – قزوین”