پاورپوینت ارگ بم دوره ی اشکانی ، ساسانی و اسلامی

نوع فایل
پاورپوینت - ppt
تعداد صفحات
36 اسلاید
دسته بندی
تعداد بازدید
2089 بازدید
8,900 تومان

پاورپوینت ارگ بم

( جنوب شرق ایران)
درس ساسانی
رشته باستان شناسی

بخشی از پاورپوینت ارگ بم  :

موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی و تقسیمات سیاسی بم

فلات ایران وسعتی حدود ۲۶۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع از کمربند خشک نیمکره شمالی را در برگرفته که دارای شرایط آب و هوایی خشک و نیمه خشک تا شدیداً کویری است و حدوداً ۶۲% سرزمین امروزی ایران و باقیمانده آن قسمتی از پاکستان و قسمتی از افغانستان را شامل می شود.

مثلث کویر ایران دقیقاً در دل فلات جای گرفته و سرزمین وسیعی از آن را اشغال کرده که شدیدترین و مخوف ترین کویرهای جهان را شامل می شود. شهرهای قم، سبزوار و ایرانشهر را می توان سه گوشه این مثلث نامید. بم هم مثل سایر شهرهای حاشیه­ای از یک طرف به کویر و از طرف دیگر به دشت پایکوهی ارتباط دارد ولی این شهر از ویژگی های خاصی برخوردار است. بخش کویری بم، پست­ترین کویر بوده و تاثیرات منفی بسیاری روی شهر دارد و از طرف دشت پایکوهی به قلل بلندی مانند کوه بارز در سلسله جبال بارز با ارتفاع تقریبی ۴۰۰۰۰ متر می رسد که بلندترین قله های حاشیه کویر هستند.

بم در جنوب شرق استان کرمان در ΄۴۳ ˚۵۷ تا ΄۳۴ ˚۵۹ طول شرقی ΄۰۵ ˚۲۸ تا ΄۳۶ ˚۲۹ عرض شمالی و در ارتفاع ۱۰۶۴ متر از ابهای ازاد واقع شده است. این شهرستان از شمال با شهرستان کرمان، از غرب با شهرستان جیرفت، از جنوب با شهرستان کهنوج، و از شرق با استان سیستان و بلوچستان همسایه است.

از نظر جغرافیای طبیعی، محدوده بم خصوصاً در قسمت‌های شمالی، دره‌ای وسیع و کوهپایه‌هایی در حاشیه کویر لوت است. قسمت‌های غربی و جنوب غربی را کوهپایه‌های ارتفاعات جبال بارز فرا گرفته، از جنوب و شرق همچنین قسمت‌هایی از شمال شرق تحت تأثیر کویر زنگی قرار دارد و شامل واحه هایی (همچون نرماشیر فهرج و ریگان) در حاشیه کویر لوت زنگی احمد است. در قسمت شمال هم کوه خاتون و کوه جمالی قرار دارند (جغرافیای کامل ایران،۱۳۶۶ :۹۳۵).

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید