پاورپوینت معماری تجزیه تحلیل فضای شهری میدان تجریش

پاورپوینت معماری تجزیه تحلیل فضای شهری میدان تجریش
نوع فایل
پاورپوینت - ppt
تعداد صفحات
85 اسلاید
تعداد بازدید
2808 بازدید
35,000 تومان 19,900 تومان٪43 تخفیف

تحلیل فضای شهری میدان تجریش

مقدمه تحلیل فضای شهری میدان تجریش

منطقه موسوم به شمیرانات در کوهپایه های البرز واقع گشته که از حیث آب و هوای مطبوع و تفرجگاهها و مناظر کوهستانی جایگاه ویژه ای را در کل نظام شهری تهران بخود تخصیص داده است، هوای لطیف شمیران  همواره عده زیادی از ساکنان تهران را بسوی خود جذب نموده و اقشار مرفه، این منطقه را از حیث سکونت برنواحی دیگر ترجیح  می دهند..
منطقه شمیران که اینک یکی از مناطق بیست گانه تهران بزرگ می باشد (منطقه یک) در گذشته متشکل از تعدادی روستاهای پراکنده در دامنه های ارتفاعات شمالی بوده که علل استقرار این روستاها نیز عمدتاً در ارتباط تنگاتنگ با مسیر و عبور رودخانه هایی است که از وسط یا  کنار آنها می گذرندکه با گذشت زمان(امروزه ) تبدیل به محله های بزرگی شده اند .

میدان تجریش در شمالی‌ترین منطقه تهران، که زمانی طجرشت خوانده می‌شد، قرار دارد و از شمال به دربند، از جنوب به خیابان ولی‌عصر و از شرق به خیابان دکتر شریعتی منتهی می‌شود.     میدان تجریش‌ در حال حاضر، مجموعه‌ای ناهماهنگ از مراکز تجاری‌- اداری و مسکونی است که به علل مختلف در نیم قرن گذشته دست نخورده و از منطقه ای ییلاقی در حومه تهران به منطقه ای پر رفت وآمد شامل:
مبدا خطوط تاکسی واتوبوس،
مراکز خرید،
محل عبور کوه نوردان و… تبدیل شده است

وبه دلیل قرار داشتن در انتهای جاده ای که از شهر به کوهپایه می رسید اکنون گذر گاه پر رفت و آمدی است که شباهت چندانی به مکان های ییلاقی ندارد.
بنا بر روایتی بومی تجریش محل مرگ طغرل ،پادشاه سلجوقی، است که در سال ۴۵۵ه.ق،در دهکده تجریش وفات یافت وجسدش رابه ری بردند.

تحلیل فضای شهری میدان تجریش
تجزیه تحلیل فضای شهری میدان تجریش

پاورپوینت فضای شهری میدان تجریش

میدان تجریش

توسعه شهر تهران و همچنین روی آوری اقشار مرفه به شمال شهر، بورس بازی در اراضی این منطقه نیز رواج یافته و طبعاً بورس بازان زمین جهت انتفاع هر چه بیشتر، توجهی به مسیر و حریم مسیل ها و رودخانه ها نداشته واین راضی را به قیمت های گزاف بفروش رساندند، ضمناً اتصال نقاط روستایی این منطقه به یکدیگر نه در یک نظام مطالعاتی و طرح ریزی موزون، بلکه در چارچوب سازماندهی فضا بر اساس منافع گروهی بورس بازان زمین و اقشار مرفه صورت گرفته است و در این راستا مسیل ها و رودخانه ها نیز ارتباط منطقی و طبیعی خود را از دست داده اند

کاربری های فضای شهری میدان تجریش

—عملکرد این میدان نیز بمانند اکثر میادین سنتی آمیخته ای است از فعالیت های فرهنگی – مذهبی (امامزاده صالح)، تجاری (بازار سرپوشیده – مراکز خرید جدید- لبه خیابان) بوده که در دهه های اخیر عملکردهای اداری و درمانی نیز به آن افزون گشته است.

— اتصال شهری شمیران به تهران بزرگ و همچنین روی آوری ساکنان مرکزی تهران قدیم جهت سکونت عملاً این منطقه را )میدان تجریش (بعنوان مرکز منطقه شمیرانات محل تجمع اکثر ادارات شمیران (منطقه یک) بوده که راسته بازار آن به انضمام عملکرد تجاری لبه خیابانهای منتهی به آن و همچنین پایانه ترافیکی بودن در ارتباط با ترددهایی که بین شهر تهران و نقاط تفرجگاهی و کوهستانی درکه، شیرپلا، دربند، تله کابین توچال در جریان است، به این میدان هویت مشخصی را در کل نظام شهری تهران بزرگ مطرح نموده است.
—

—همچنین این منطقه دارای باغات وسیعی بوده که متأسفانه به مرور زمان به قطعات کوچکتر تفکیک و در آنها احداث بنا گردیده است.  بافت های روستایی این منطقه بنابر مقتضیات بورس زمین و مسکن و تردد ماشین و از طرف دیگر با از هم پاشیدگی نظام محله ای این منطقه، با حداکثر تراکم نوسازی گردیده و می گردد.

پاورپوینت رشته معماری

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *