پاور پوینت عناصر و جزییات ساختمانی قطعات کامپوزیت ها

تعداد بازدید
1846 بازدید
4,900 تومان

پاورپوینت کامپوزیت ها

آشنایی با کامپوزیت ها

در کاربرد های مهندسی ، اغلب به تلفیق خواص مواد نیاز است . به عنوان مثال درصنایع هوا فضا ، کاربرد های زیر آبی ، حمل و نقل و امثال آنها ، امکان استفاده از یک نوع ماده که همه خواص مورد نظر را فراهم نماید ، وجود ندارد ، درصنایع هوا فضا به موادی نیاز است که ضمن داشتن استحکام بالا، سبک باشند ، مقاومت سایشی خوبی داشته باشند و… از آنجا که نمی توان ماده ای یافت که همه خواص مورد نظر را دارا باشد باید به دنبال چاره ای دیگر بود کلید این مشکل استفاده از کامپوزیت ها است .کامپوزیت ها مواد چند جزئی هستند که خواص آنها در مجموع از هر کدام از اجزا بهتر است .

ضمن آن که اجزای مختلف کارائی یکدیگر را بهبود می بخشند . اگر چه کامپوزیت های طبیعی ، فلزی و سرامیکی نیز در این بحث می گنجند ، ولی در اینجا ما تنها به کامپوزیت های پلیمری می پردازیم .

 

اجزاء کامپوزیت ها :

درکامپوزیت های پلیمری حداقل دو جزء مشاهده می شود :
فاز تقویت کننده که درون ماتریس پخش شده است .

فاز ماتریس که فاز دیگر را در بر می گیرد و یک پلیمر گرما سخت یاگرما نرم می باشد که گاهی قبل از سخت شدن آن را رزین می نامند .

خواص کامپوزیت ها به عوامل مختلفی از قبیل نوع مواد تشکیل دهنده و ترکیب درصد آنها ، شکل و آرایش تقویت کننده و اتصال دو جزء بهیکدیگر بستگی دارد .از نظر فنی ، کامپوزیت های لیفی ، مهمترین نوع کامپوزیت ها می باشند که خود به دو دسته الیاف کوتاه و بلند تقسیم می شوند .

الیاف می بایستی استحکام کششی بالایی داشته ، خواصلیف آن (در قطر کم ) ازخواص توده ماده بالاتر باشد . در واقع قسمت اعظم نیرو توسط الیاف تحمل می شود و ماتریس پلیمری در واقع ضمن حفاظت الیاف از صدمات فیزیکی و شیمیایی ، کار انتقال نیرو به الیاف را انجام می دهد ، ضمنا ماتریس الیاف را به مانند چسب کنار هم نگه می دارد و البته گسترش ترک را محدود می کند .

مدول ماتریس پلیمری باید از الیاف پائینتر باشد و اتصال قوی بین الیاف و ماتریس بوجود بیاورد . خواص کامپوزیت بستگی زیادی به خواص الیاف و پلیمر و نیز جهت وطول الیاف و کیفیت اتصال رزین و الیاف دارد . اگر الیاف از یک حدی که طول بحرانی نامیده می شود ، کوتاهتر باشند ، نمی توانند حداکثر نقش تقویت کنندگی خودرا ایفا نمایند . الیافی که درصنعت کامپوزیت استفاده می شوند به دو دسته تقسیم می گردند :

الف- الیاف مصنوعی
ب- الیاف طبیعی

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *