جو سازمانی در دانشکده ها
چکیده پایان نامه
این تحقیق با عنوان ‹‹ بررسی مقایسه ای جو سازمانی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند درسال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ ›› به بررسی جوهای حاکم بر دو دانشکده مذکور براساس انواع جوهای پیشنهادی هالپین وکرافت می پردازد که عبارتند از: جو باز، خودگردان، کنترل شده، دوستانه، پدرانه وبسته ودارای ابعاد هشتگانه : روحیه، صمیمیت، بازدارندگی، عدم تعهد شغلی، نفوذ، مراعات، تأکید برتولید وفاصله گیری است.
دراین پژوهش هست سئوال براساس ابعاد هشتگانه جو پیشنهادی هالپین وکرافت مطرح گردیدکه درنهایت فرضیات ۱و۲و۳و۵ رد نمی شوند و فرضیات ۴و۶و۷و۸ رد می شوند.
دراین سوألات به ترتیب مطرح شده بود:
سوأل ۱- آیا روحیه سازمانی در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟
سوأل ۲- آیا صمیمیت سازمانی در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟
سوأل ۳- آیا بازدارندگی سازمانی دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تراست؟
سوأل ۴- آیا عدم تعهد شغلی دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تر است؟
سوأل ۵- آیا مراعات در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟
سوأل ۶- آیا نفوذ در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟
سوأل ۷- آیا تأکید برتولید دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تر است؟
سوأل ۸- آیا فاصله گیری دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تر است؟
درنهایت محققین پس از بررسی داده های بدست آمده به این نتیجه گیری می رسند که هیچ کدام از دو دانشکده بطور مطلق دریکی از انواع جوهای پیشنهادی هالپین وکرافت قرار نمی گیرند اما محققین حدوداً مشخص می سازند که دانشکده ادبیات دارای جوی دوستانه ودانشکده علوم جوی مابین باز، دوستانه وپدرانه دارد.
مقدمه
استادان ومدیران بخصوص آنهایی که سابقه کاری زیادی دارند، غالباً بااین تجربه آشنا هستند که درانتقال ازیک دانشکده به دانشکده دیگر احساس کرده اند به محیط تازه ای که با محیط قبلی متفاوت است قدم می گذارند. آنچه که موجب چنین احساسی می شود جو سازمانی است.
جو سازمانی چیز معمولی نیست،. بنابراین، به استناد چه شواهدی می توان از جو دانشگاه ها وتفاوت آنها سخن گفت؟
مشاهده رفتارکارکنان دانشگاه شواهدی بدست می دهند مثلاً دربرخی سازمان ها، کارکنان، آسوده خاطرند، با یکدیگر روابط متقابل صمیمانه ای دارند. شایسته وبا صلاحیت به نظر می رسند به گونه ای اعتماد واطمینان ناظر رابه خود جلب می کنند اما دربرخی سازمان ها که تنش وکشمکش حکم فرماست این عامل درچهره کارکنان، رفتار وگفتار آنان، درروابط ایشان بایکدیگر به وضوح دیده می شود وبعضی سازمان ها پرحنب وجوش وکارآمد هستند.
برخی دیگر بی قید وبی تفاوت، برخی بسیار انسانی عمل می کنند برخی سرد وسخت گیرند این تفاوت ها که محیط روانی واجتماعی سازمان ها را مشخص می کنند، به جوسازمانی دانشگاه هم مربوط می شوند.
دراین تحقیق سعی خواهد شد پژوهش در راستای شناخت و مقایسه جو سازمانی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ودانشکده علوم دانشگاه بیرجند براساس نظریه ‹‹ آندرو هالپین ›› و ‹‹ دان کرافت›› صورت گیرد و وخرده مقیاس های موجود درجو سازمانی تعیین گردد.
( علاقه مند – علی، فصل نامه مدیریت آموزش وپرورش، شماره مسلسل ۲۰)
بیان مسأله
‹‹ نیازیعنی، فاصله میان آنچه هست وآنچه باید باشد. یک مسأله، یک نیاز انتخاب شده است که برای کاهش یا رفع آن باید اقدام شود.››
( راجرز کاخمن، جوی، هرمن، ترجه فریده مشایخ و عباس بازرگان ۱۳۷۴ ص ۱۴۶)
با توجه به تعریف فوق مسلماً شناسایی فاصله بین وضع موجود، و وضع مطلوب از نظر جو سازمانی حاکم بردانشکده های مورد مطالعه جهت بهسازی مدیریت دراستفاده بهینه از منابع موجود سازمانی، نیازی است که مدیران ودست اندرکاران تعلیم وتربیت جهت رفع آن باید اقدامات لازم را مبذول دارند. اما قبل ازهرگونه اقدام، مدیران وبرنامه ریزان باید جو سازمانی موجود دانشده ها را شناسایی کرده وسپس ملاک هایی برای آن تبیین نمایند.
مسلماً یافته های تحقیق پیشنهادی با هدف شناخت ومقایسه جو سازمانی دانشکده های مورد مطالعه با جو سازمان پیشنهادی هالپین و کرافت زمینه ای خواهد بود تا مدیران دریابند جو سازمانی دانشکده های تحت تصدی آنها طبق نتایج تحقیق پیشنهادی هالپین وکرافت درچه وضعیتی قرار دارد، تا با به کارگیری پیشنهادهای تحقیق مذکور درمساعد سازی جو موجود دربه نتیجه رساندن برنامه ها اقدام لازم را مبذول دارند.
نام مقاله : رشته علوم تربیتی :: بررسی مقایسه ای جو سازمانی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی
همراه با پرسشنامه
پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی
فهرست مطالب::
فصل اول : کلیات
– مقدمه ۲
– بیان مسأله ۳
– اهمیت تحقیق ۴
– فرضیه های پژوهش ۵
– تعاریف عملیاتی ۶
فصل دوم: مروری بر ادبیات پیشینه تحقیق
– مقدمه
۱- بخش اول: ادبیات ومعانی نظری ۱۱
– انواع جو سازمانی ۱۵
۲- بخش دوم: پیشینه پژوهش ۲۱
– پژوهش های خارجی ۲۱
– پژوهش های داخلی ۲۱
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
– نوع تحقیق ۲۴
– جامعه آماری
– نمونه آماری ۲۴
– نحوه جمع آوری داده ها وکسب اطلاعات ۲۵
– ابزار اندازه گیری ۲۵
– روایی وپایانی ابزار اندازه گیری ۲۵
– روش نمره گذاری پرسشنامه یافته های مربوط به آن ۲۷
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
– مقدمه ۲۹
– تجزیه وتحلیل توصیفی ۳۰
فصل پنجم: خلاصه ونتیجه گیری داده ها – مقدمه ۶۳
– خلاصه ونتیجه گیری ۷۷
– پیشنهادها ۷۸
– محدودیت ها ۷۸
– منابع ومآخذ ۸۰
ضمائم: پرسشنامه توصیف جو سازمانی ۸۲
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید