پایان نامه در مورد جو سازمانی در دانشکده ها

نوع فایل
word
تعداد صفحات
82 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
1805 بازدید
19,000 تومان

جو سازمانی در دانشکده ها

چکیده پایان نامه

این تحقیق با عنوان ‹‹ بررسی مقایسه ای جو سازمانی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند درسال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ ›› به بررسی جوهای حاکم بر دو دانشکده مذکور براساس انواع جوهای پیشنهادی هالپین وکرافت می پردازد که عبارتند از: جو باز، خودگردان، کنترل شده، دوستانه، پدرانه وبسته ودارای ابعاد هشتگانه : روحیه، صمیمیت، بازدارندگی، عدم تعهد شغلی، نفوذ، مراعات، تأکید برتولید وفاصله گیری است.

دراین پژوهش هست سئوال براساس ابعاد هشتگانه جو پیشنهادی هالپین وکرافت مطرح گردیدکه درنهایت فرضیات ۱و۲و۳و۵ رد نمی شوند و فرضیات ۴و۶و۷و۸ رد می شوند.

دراین سوألات به ترتیب مطرح شده بود:

سوأل ۱- آیا روحیه سازمانی در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟

سوأل ۲- آیا صمیمیت سازمانی در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟

سوأل ۳- آیا بازدارندگی سازمانی دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تراست؟

سوأل ۴- آیا عدم تعهد شغلی دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تر است؟

سوأل ۵- آیا مراعات  در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟

سوأل ۶- آیا نفوذ در دانشکده ادبیات نسبت به علوم بالاتر است؟

سوأل ۷- آیا تأکید برتولید دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تر است؟

سوأل ۸- آیا فاصله گیری دردانشکده ادبیات نسبت به علوم پایین تر است؟

درنهایت محققین پس از بررسی داده های بدست آمده به این نتیجه گیری می رسند که هیچ کدام از دو دانشکده بطور مطلق دریکی از انواع جوهای پیشنهادی هالپین وکرافت قرار نمی گیرند اما محققین حدوداً مشخص می سازند که دانشکده ادبیات دارای جوی دوستانه ودانشکده علوم جوی مابین باز، دوستانه وپدرانه دارد.

جو سازمانی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی
بررسی مقایسه ای جو سازمانی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی

مقدمه

استادان ومدیران بخصوص آنهایی که سابقه کاری زیادی دارند، غالباً بااین تجربه آشنا هستند که درانتقال ازیک دانشکده به دانشکده دیگر احساس کرده اند به محیط تازه ای که با محیط قبلی متفاوت است قدم می گذارند. آنچه که موجب چنین احساسی می شود جو سازمانی است.

جو سازمانی چیز معمولی نیست،. بنابراین، به استناد چه شواهدی می توان از جو دانشگاه ها وتفاوت آنها سخن گفت؟

مشاهده رفتارکارکنان دانشگاه شواهدی بدست می دهند مثلاً دربرخی سازمان ها، کارکنان، آسوده خاطرند، با یکدیگر روابط متقابل صمیمانه ای دارند. شایسته وبا صلاحیت به نظر می رسند به گونه ای اعتماد واطمینان ناظر رابه خود جلب می کنند اما دربرخی سازمان ها که تنش وکشمکش حکم فرماست این عامل درچهره کارکنان، رفتار وگفتار آنان، درروابط ایشان بایکدیگر به وضوح دیده می شود وبعضی سازمان ها پرحنب وجوش وکارآمد هستند.

برخی دیگر بی قید وبی تفاوت، برخی بسیار انسانی عمل می کنند برخی سرد وسخت گیرند این تفاوت ها که محیط روانی واجتماعی سازمان ها را مشخص می کنند، به جوسازمانی دانشگاه هم مربوط    می شوند.

دراین تحقیق سعی خواهد شد پژوهش در راستای شناخت و مقایسه جو سازمانی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ودانشکده علوم دانشگاه بیرجند براساس نظریه ‹‹ آندرو هالپین ›› و ‹‹ دان کرافت›› صورت گیرد و وخرده مقیاس های موجود درجو سازمانی تعیین گردد.

( علاقه مند – علی، فصل نامه مدیریت آموزش وپرورش، شماره مسلسل ۲۰)

بیان مسأله

‹‹ نیازیعنی، فاصله میان آنچه هست وآنچه باید باشد. یک مسأله، یک نیاز انتخاب شده است که برای کاهش یا رفع آن باید اقدام شود.››

( راجرز کاخمن، جوی، هرمن، ترجه فریده مشایخ و عباس بازرگان ۱۳۷۴ ص ۱۴۶)

با توجه به تعریف فوق مسلماً شناسایی فاصله بین وضع موجود، و وضع مطلوب از نظر جو سازمانی حاکم بردانشکده های مورد مطالعه جهت بهسازی مدیریت دراستفاده بهینه از منابع موجود سازمانی، نیازی است که مدیران ودست اندرکاران تعلیم وتربیت جهت رفع آن باید اقدامات لازم را مبذول دارند. اما قبل ازهرگونه اقدام، مدیران وبرنامه ریزان باید جو سازمانی موجود دانشده ها را شناسایی کرده وسپس ملاک هایی برای آن تبیین نمایند.

مسلماً یافته های تحقیق پیشنهادی با هدف شناخت ومقایسه جو سازمانی دانشکده های مورد مطالعه با جو سازمان پیشنهادی هالپین و کرافت زمینه ای خواهد بود تا مدیران دریابند جو سازمانی دانشکده های تحت تصدی آنها طبق نتایج تحقیق پیشنهادی هالپین وکرافت درچه وضعیتی قرار دارد، تا با به کارگیری پیشنهادهای تحقیق مذکور درمساعد سازی جو موجود دربه نتیجه رساندن برنامه ها اقدام لازم را مبذول دارند.

نام مقاله : رشته علوم تربیتی  :: بررسی مقایسه ای جو سازمانی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی

همراه با پرسشنامه

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت برنامه ریزی آموزشی

فهرست مطالب::

فصل اول : کلیات
– مقدمه             ۲
– بیان مسأله            ۳
– اهمیت تحقیق    ۴
– فرضیه های پژوهش    ۵
– تعاریف عملیاتی     ۶

فصل دوم: مروری بر ادبیات پیشینه تحقیق

– مقدمه
۱- بخش اول: ادبیات ومعانی نظری          ۱۱
– انواع جو سازمانی                      ۱۵
۲- بخش دوم: پیشینه پژوهش                  ۲۱
– پژوهش های خارجی                    ۲۱
– پژوهش های داخلی                             ۲۱

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

–  نوع تحقیق   ۲۴
– جامعه آماری
– نمونه آماری      ۲۴
– نحوه جمع آوری داده ها وکسب اطلاعات      ۲۵
– ابزار اندازه گیری                     ۲۵
– روایی وپایانی ابزار اندازه گیری  ۲۵
– روش نمره گذاری پرسشنامه یافته های مربوط به آن    ۲۷

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

– مقدمه     ۲۹
– تجزیه وتحلیل توصیفی        ۳۰

فصل پنجم: خلاصه ونتیجه گیری داده ها – مقدمه     ۶۳

– خلاصه ونتیجه گیری              ۷۷
– پیشنهادها                             ۷۸
– محدودیت ها          ۷۸
– منابع ومآخذ         ۸۰
ضمائم: پرسشنامه توصیف جو سازمانی   ۸۲

بخش های دیگر از پایان نامه جو سازمانی در دانشکده های ادبیات و علو انسانی

مقدمه

پس ازتهیه وتوزیع وجمع آوری پرسش نامه ها وطبقه بندی اطلاعات داده ها، نتایج حاصله را دراین فصل به طور مفصل توضیح وتشریح کرده ایم به امید اینکه نتایج بدست آمده مورد استفاده مسئولین استادان ودانشجویان دانشکده های مورد تحقیق ودیگرمراکز قرار گیرد.

فرضیه 1-1 : دربرابر این پرسش که اساتید وظایف خود را با جدیت انجام می دهند دردانشکده ادبیات %92 موافق و%8 مخالف بودند.که بیانگر آن است که روحیه سازمانی در این دانشکده بالا است و در دانشکده علوم %78 درصد و %82 مخالف بودند که بیانگر وجود روحیه سازمانی بالا در این دانشکده است و در مقایسه دانشکده ادبیات دارای روحیه سازمانی بالاتر از دانشکده علوم است لذا فرضیه را رد نمی شود. مطابق جدول(4-4)

فرضیه 1-9 : در برابر این پرسش که در جلسات آموزشی گروه اعضا کمک می کنند تا کارها انجام شود در دانشکده ادبیات%92 درصد موافق و %8 درصد مخالف بودند که بیانگر همکاری بالای اعضا در جلسات آموزشی گروه و روحیه بالای سازمانی است و در دانشکده علوم %85 موافق و %15 مخالف بودند که بیانگر همکاری بالا و روحیه بالای سازمانی در این دانشکده است و در مقایسه دانشکده ادبیات دارای همکاری و روحیه بالاتر سازمانی نسبت به دانشکده علوم است لذا فرضیه را در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (4-4)

فرضیه 1-17 : در برابر این پرسش که اساتید از تعلق به این دانشکده افتخار می کنند در دانشکده ادبیات %70 موافق و %30 مخالف بودند که بیانگر احساس افتخار بالا در بین اساتید این دانشکده و نهایتاً روحیه سازمانی بالااست بالااست و در دانشکده علوم  %64 موافق و %36 مخالف بودند که بیانگر حسن افتخار بالا در این دانشکده است اما در مقایسه باید گفت که میزان افتخار در اساتید دانشکده ادبیات نسبت به علوم بیشتر است لذا فرضیه را در این پرسش رد نمی شود. مطابق

جدول شماره (4-4)

فرضیه 1-25 : برابر این پرسش که اساتید کار خود را با حداکثر توان انجام می دهند در دانشکده ادبیات %62 موافق و %37 مخالف بودند که بیانگر بالا بودن فعالیت اساتید با حداکثر توان خود می باشد اما در دانشکده علوم  %53 موافق و %47 مخالف بودند که بیانگر استفاده اساتید از تمام توان خود برای انجام کارها می باشد در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به علوم برتری دارد و  لذا فرضیه را در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (4-4)

فرضیه 1-33 : در برابر این پرسش  که اساتید پس از کلاس به مشکلات آموزشی دانش آموزان رسیدگی می کنند در دانشکده ادبیات %96 موافق و %4 مخالف آن بودند که بیانگر بالا بودن فعالیت ذکر شده و وجود روحیه سازمانی بالا در دانشکده ادبیات است و در دانشکده علوم  %78 موافق و %22 مخالف بودند که بیانگر  بالای اساتید به مشکلات آموزشی دانشجویان است و در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به علوم برتری دارد لذا فرضیه را در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (4-4)

فرضیه 2-2 : در برابر این پرسش که اساتید دانشکده دوستان صمیمی یکدیگرند در دانشکده ادبیات %81 موافق و %19 مخالف بودند که بیانگر صمیمیت  بالا در دانشکده ادبیات است و در دانشکده علوم  %68 موافق و %32 مخالف بودند که بیانگر صمیمیت  بالا در این دانشکده است در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به علوم برتری دارد و  لذا فرضیه 2 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (5-4)

فرضیه 2-10 : برابر این پرسش که اساتید دانشکده از معاشرت و گفتگو با یکدیگر لذت می برند در دانشکده ادبیات %92 موافق و %80 مخالف بودند که بیانگر لذت بالا و در نهایت صمیمیت بالای سازمانی در این دانشکده است و در دانشکده علوم  %78 موافق و %22 مخالف بودند که بیانگر صمیمیت بالای سازمانی است و  در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به دانشکده علوم برتری دارد و  لذا فرضیه 2 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (5-4)

فرضیه 2-18 : در برابر این پرسش که در جلسات غیر رسمی محیط شادی و خنده در میان اساتید به چشم می خورد در دانشکده ادبیات %89 موافق و %11 مخالف بودند که بیانگر محیط شادی و خنده و صمیمیت بالای سازمانی در دانشکده ادبیات است و در دانشکده علوم  %78 موافق و %22 مخالف بودند که بیانگر وجود محیط شاد در جلسات غیررسمی و صمیمیت بالا در این دانشکده است اما در مقایسه دانشکده ادبیات برتر از دانشکده علوم است  لذا فرضیه 2 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (5-4)

فرضیه 2-26 : در برابر این پرسش که اساتید دانشکده به یکدیگر اعتماد ندارندو از تماس با یکدیگر دوری می کنند در دانشکده ادبیات %19 موافق و %81 مخالف بودند که بیانگر وجوداعتماد بالا و کذب پرسش مذکور در این دانشکده می باشد و در دانشکده علوم  %25 موافق و %75 مخالف بودند که بیانگر رد پرسش مذکور و وجود اعتماد بالا در دانشکده علوم است اما در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به علوم برتری دارد یعنی آنها بیشتر مخالف پرسش مذکور هستند  لذا فرضیه 2 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (5-4)

فرضیه 2-34 : در برابر این پرسش که روابط اساتید دانشکده با یکدیگر سرد و رسمی است در دانشکده ادبیات %8 موافق و %92 مخالف بودند که بیانگر رد این پرسش و وجود صمیمیت بالای سازمانی در دانشکده ادبیات است و در دانشکده علوم  %28 موافق و %72 مخالف بودند که بیانگر روابط سرد و رسمی در بین اساتید و قبول صمیمیت بالای سازمانی است در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به علوم در رد پرسش مذکور و مخالف با آن و وجود صمیمیت بالای سازمانی برتری دارد لذا فرضیه 2 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (5-4)

فرضیه 3-3 : در برابر این پرسش که برای تنظیم گزارشات تحصیل و نمرات دانشجویان وقت کافی در اختیار اساتید گذاشته می شود در دانشکده ادبیات %85 موافق و %15 مخالف بودند که بیانگر کافی بودن زمان برای تنظیم گزارشات دانشجویان است و در دانشکده علوم  %96 موافق و %14 مخالف بودند که بیانگر زمانی کافی برای تنظیم گزارشات تحصیلی در این دانشکده است و در مقایسه دانشکده علوم توافق بیشتری با این گزینه دارند لذا میزان بازدارنگی سازمانی کمتر است نسبت به ادبیات  لذا فرضیه 3 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (6-4)

فرضیه 3-11 : در برابر این پرسش که شرکت در جلسات و کمیسیون ها موجب وقفه در کارهای آموزشی و تحقیقاتی اساتید می شود در دانشکده ادبیات %37 موافق و %63 مخالف بودند که بیانگر رد سؤال مذکور از سوی اساتید دانشکده ادبیات می باشد و در دانشکده علوم  %46 موافق و %54 مخالف بودند که بیانگر این نکته است که جلسات و کمیسیون ها از نظر اساتید موجب وقفه کارهای آموزشی و تحقیقاتی نمی شود اما در مقایسه دانشکده ادبیات مخالفت بیشتری با گزینه مذکور دارد لذا فرضیه 3 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (6-4)

فرضیه 3-19 : در برابر این پرسش که وجو قوانین و مقررات موضوعه، تأثیر مثبتی در تدریس داشته است در دانشکده ادبیات %52 موافق و %48 مخالف بودند که بیانگر تأیید پرسش فوق است و در دانشکده علوم  %54 موافق و %46 مخالف بودند که بیانگر قبول و تأیید گزینه مطرح شده                می باشد اما در مقایسه دانشکده ادبیات نسبت به علوم در این گزینه برتری دارد لذا فرضیه 3 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (6-4)

فرضیه 3-27 : در برابر این پرسش تعداد زیاد دانشجو و مراجعات مکرر آنها باعث وقفه در کار اساتید می شود در دانشکده ادبیات %30 موافق و %70 مخالف بودند که بیانگر رد پرسش مذکور و در دانشکده علوم  %28 موافق و %72 مخالف بودند که بیانگر رد تأثیر مراجعات دانشجویان درکارهای اساتید می باشد در مقایسه دانشکده علوم نسبت به ادبیات برتری بیشتری دارد لذا فرضیه 3 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (6-4)

فرضیه 3-35 : در برابر این پرسش که هرگاه لازم باشد کتاب یا جزوه درسی تکثیر شود این کار بدون کاغذ بازی، در اسرع وقت انجام می شود در دانشکده ادبیات %26 موافق و %74 مخالف بودند که بیانگر وجود کاغذ بازی زیاد و رد پرسش مذکور می باشد و در دانشکده علوم  %39 موافق و %61 مخالف بودند که بیانگر وجود کاغذ بازی و امور اداری فراوان در هنگام تهیه کتاب و جزوه در مقایسه دانشکده ادبیات مخالفت بیشتری نسبت به علوم در مورد این گزینه داشته اند دارد لذا فرضیه 3 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (6-4)

فرضیه 4-4 : در برابر این پرسش که اساتید با علاقه مندی در جلسات آموزش گروهی شرکت  می کنند در دانشکده ادبیات %92 موافق و %8 مخالف بودند که نشان دهنده تعهد شغلی بالا و علاقه مندی زیاد اساتید درشرکت جلسات آموزش گروهی در دانشکده علوم  %85 موافق و %15 مخالف بودند که بیانگر علاقه مندی اساتید این دانشکده درشرکت جلسات آموزش گروهی در مقایسه اساتید دانشکده ادبیات علاقه و تعهد شغلی بیشتری در این گزینه  نسبت به علوم از خود نشان داده اند  لذا فرضیه 4 در این پرسش رد نمی شود. مطابق جدول شماره (7-4)

فرضیه 4-12 : در برابر این پرسش که در جلسات آموزش عمدتاً مباحث غیر ضروری و بی ربط در دانشکده ادبیات %30 موافق و %70 مخالف بودند که بیانگر رد پرسش مذکور است و در دانشکده علوم %21 موافق و %79 مخالف بودند که بیانگر رد پرسش مذکور از طرف اساتید دانشکده علوم است در مقایسه دانشکده علوم در رد این گزینه  نسبت به ادبیات برتری دارد لذا فرضیه 4 در این گزینه رد می شود. مطابق جدول شماره (7-4)

فرضیه 4-20 : در برابر این پرسش که افراد سعی دارند مسئولیت کارهای مختلف را از سر خود رفع کنند در دانشکده ادبیات %26 موافق و %74 مخالف بودند که بیانگر پرسش مذکور و وجود تعهد شغلی در دانشکده ادبیات است و در دانشکده علوم %39 موافق و %61 مخالف بودند که بیانگر انجام کارها از روی تعهد در این دانشکده است و رد گزینه مذکر از سوی اساتید دانشکده علوم اما در مقایسه اساتید دانشکده ادبیات مخالفت بیشتر با این پرسش دارند لذا فرضیه 4 در این گزینه رد نمی شود. مطابق جدول شماره (7-4)

 

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *