کودکان تیزهوش از نظر شخصیت
تیزهوش ناموفق (کم آموز):
تیز هوش ناموفق به کودکی گفته می شود که کار کرد مدرسهای او با برآورد معلم از توانایی یادگیریش تطبیق نمیکند یا به جای نظر معلم ممکن است نمره IQ املاک متفاوت قرار گیرد. به این ترتیب، از کودکی با IQ نسبتاً بالا انتظار می ورد که در خواندن یا انجام دادن سایر درون نیز عملکردی متناسب با آن IQ داشته باشد.
این توقع ناشی از رابطه آماری بین IQ بالا و کار کرد در مواد درس از قبیل رو خوانی توانایی تخمین بالا، عملکرد خوبی در مدرسه ندارد در چنین مواردی باید علت مغایرت را جستجو کرد، تا مشخص شود که مثلا آیا احتمال علل جسمانی، اجتماعی، یا عاطفی مانع فراگیری کودک می شود. بنابراین، والدین باید بین عدم موفقیت واقعی که میتواند معلول مسائل جدید که نیازمند به توجه باشد، و استفاده غلط این واژه در مورد کودکانی که صرفا مانند (همه مردم) عملکرد عادی دارند تمایز قایل شوند.[1]
تیزهوشان سر آمد:
تیز هوشان سرآمد یک تصور ذهنی است. اگر کودکی در سطح بالاتر از آنچه که ما طور معمول Over Achiver-1 [2] انتظار داریم، عمل نماید تخمینهای ما اشتباه بوده نه عملکرد کودک، کودکانی هستند که با حداکثر ظرفیت خودکار می کنند و کارشان این تلاش آنها را منعکس می سازد، آنها ممکن است به مثبتی بر انگیخته به وسیله جاه طلبی والدین به تلاش غیرعادی سوق داده شوند. اما، دلیل هر چه باشد، عملکرد نمی تواند از ظرفیت تجاوز کند.[3]
نابغه:
در محافل آموزشی اصطلاح نابغه به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد. این اصطلاح مخصوص انسانهای نادری است. که دانش و توانایی هایشان بیانتهاست و به نحو باور نکردنی بر جسته و درخشان به نظر می رسند، ما می توانیم این اصطلاح را برای هنرمندان، موسیقیدانان ، نویسندگان و شاعران نظیر میکل آنژ، بهتون و شکسپیر به کار ببریم و گاهی به دانشمندان
1- Geinivs
سهم ارزنده ای در دانش بشری داشتهاند نسبت دهیم، نظیر انیمیشن اینها افراد برجستهای هستند که دستاوردهای آنها منحصر به فرد است. آنها تیزهوشان موفق هستند.
کارشان تعلیم و تربیت زمانی اصطلاح نابغه را به هر کودکی که دارای بهرههوشی یا نمرهای بالاتر از 140 در آزمون ویژهای به نام آزمون هوش استنفررد بینه بود نسبت میدادند، کاربرد این واژه صرفا به این دلیل بود که لویس تورمن این اصطلاح را در مورد 1000 کودک تیزهوش مورد مطالعهاش در کتاب مشهورش تحت عنوان مطالعات ژنتیکی نابغه به کار برد، که این کتاب برای اولین بار در سال 1926 منتشر شد. ناگفته نماند که تعریف نابغه معنای واقعی خود را در سومین چاپ فرهنگی بینالمللی جدید و بشر یافته است: (شخصی با برتری ذهنی، نیروی ابداع و ابتکار، توانایی برتر از حد معمول . . . . شخصی با بهره هوشی بالا معمولا در حدود 140 یا بالاتر، مترادف . . . . . . موهبت).
قبلا از اینکه تعاریف به کودکانی که دارای نمرات در سطح بالایی بودهاند بچهها (ترمن) گفته می شد. این علت تحقیقات وی در زمینه انطباق آزمون های بینه سیمون از زبان فرانسوی با کار خود بود.[4]
تیز هوش و با استعداد:
اصطلاح متداولتر کنونی تیز هوش و با استعداد است، در هر حل هنوز اختلاف نظر زیادی در باره معنی این اصطلاح وجود دارد. این اصطلاحات اغلب بر حسب اهداف برنامههای ویژه تعریف میشوند. مجلس قانونگذاری آمریکا از طریق بررسیهای ویژه درباره وضعیت آموزشی تیزهوشان در ایالت متحده به یک تعریف گسترده رسید:
کودکان تیزهوش و با استعداد، آنهایی هستند که اشخاص محبوب واجد، شرایط آنها را شناسایی میکنند و به دلیل برخورداری از تواناییهایشان در حد عالی و درخشان در آموزش، عملکرد بالایی دارند. این کودکان به برنامهها و خدمات آموزشی متمایزی، فراتر از آنچه که در برنامه مدارس عادی ارائه میگردد، نیاز دارند تا دینشان را نسبت به خود و جامعه ادا نمایند.
در این قسمت، عبارت کودکان تیزهوش و با استعداد[5] به معنای کودکان و در صورت اقتضا، جوانانی است که در سطح پیش دبستانی ، ابتدایی، یا متوسط در زمینههای هوش، خلاقیت، عمل فرهنگی ویژه یا توانایی رهبری، توانایی در هنرهای نمایشی و بصری، توانایی های بالقوه و بالفعلی دارند که دلیل بر قاطعیت آموزش و عملکرد آنها در سطح بالاست و به همین جهت، به خدمات و فعالیت های بیشتری نیازمندند که توسط مدرسه ارائه نمیگردد. [6] این تعاریف واژه تیزهوش و با استعداد را با هم تلفیق می کند. بهتر است که این اصطلاحات را به زبان کاربردی تعریف کنیم. به قول پی، دبیلیو، بریجین برنده
[1] – ارلیج، کودکان تیز هوش، کلانکی، 1371 ، ص 23.
[2] – Over Achiver
[3] – ارلیج، کودکان تیزهوش، کلانکی 1371، س 24.
[4] – Genius
[5] – Gilfted and Talenrted
[6] – قانون آموزش کودکان تیزهوش و با استعداد مصوب 1978، بخش 902.
کودکان تیزهوش از نظر شخصیت
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات ۵
۱-۱: مقدمه ۶
۲-۱ بیان مسئله ۸
۳-۱: هدف تحقیق ۹
۴-۱: فرضیههای تحقیق ۱۰
۵-۱: روش تحقیق ۱۰
۶-۱: جامعه آماری ۱۰
۷-۱: نمونه و نحوه گزینش ۱۱
۸-۱: ابزار جمعآوری اطلاعات ۱۱
۹-۱: روش آماری ۱۲
۱۰-۱: اهمیت و ضرورت تحقیق ۱۳
۱۱-۱: محدودیتها ۱۵
۱۲-۱: تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق ۱۶
فصل دوم :ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۷
درونگرایی – برونگرایی: ۱۸
با ثبات هیجانی – بیثبات هیجانی: ۱۸
موفقیت در آزمون استعدادهای درخشان: ۱۸
تیزهوش موفق (پیش آموز): ۱۸
تیزهوش ناموفق (کم آموز): ۱۹
تیزهوشان سر آمد: ۱۹
نابغه: ۲۰
تیز هوش و با استعداد: ۲۱
پراکندگی جنسی: ۳۳
تعریف هوش: ۳۳
نظریه رشد شناختی پیاژه ۳۷
نظریه شناختی کرول درباره هوش: ۳۸
در زیر نمونههایی از تکالیف شناختی ابتدای مطرح شدهاند: ۴۰
بهره هوشی: ۴۱
مقایسه شغلی تیزهوشان و افرادی عادی: ۴۶
این مقایسه یافتههای زیر ارائه می دهد: ۴۶
نقش تیز هوش در جامعه : ۴۶
۱- نقش تیز هوش در فعالیتهای اجتماعی ۴۶
۲- نقش تیز هوش در توسعه اقتصادی : ۴۷
۳- نقش تیزهوش در رهبر و سیاست گذاری مملکتی ۴۷
۴- نقش تیز هوش در امنیت ثابت و بقای اجتماعی : ۴۸
۵- نقش تیزهوش در تعالی فرهنگی : ۴۸
۶- نقش تیزهوشان در حیثیت جهانی ممالک : ۴۹
پیامدهای اجتماعی و عدم توجه به تیزهوش : ۵۰
۱- آسیب روانی تیزهوش: ۵۰
۲- بزهکاری اجتماعی تیزهوش: ۵۰
۳- استبداد سیاسی: ۵۱
۴- استثمار بشری: ۵۱
۵- آسیبهای ارزش: ۵۱
۶- بحران اطلاعات: ۵۲
۷- تکنولوژی زیان بار: ۵۳
بررسی نظام انگیزشی تیزهوشان: ۵۴
۱- شناخت: ۵۴
۲- پیشرفت علمی: ۵۵
۳- سرگرمیهای اقتصادی: ۵۵
۴- قوام فردی: ۵۵
۵- تعاون ۵۶
۷- نظم: ۵۶
۸- امنیت: ۵۷
مسائل انگیزشی:
منبع ندارد(لطفا قبل از خرید توجه کنید)
کودکان تیزهوش از نظر شخصیت – ;,n;hk jdc i,a hc kzv aowdj
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید