همه چیز در مورد هنر ایران
فهرست مطالب
بخش اول : هنرهای دستی
فصل اول : نقاشی
ـ تعریف نقاشی ۱
ـ تاریخ نقاشی ۱
ـ درباره رنگ ۲
ـ تکنیکهای نقاشی ۳
ـ حلالهای رنگ۴
ـ سبک های معروف نقاشی ۴
ـ اصطلاحت معمول نقاشی ۵
فصل دوم : خوشنویسی
ـ خط و خوشنویسی۶
ـ خط کوفی۸
ـ کوفی بنایی (معقلی۹
ـ خط محقق۱۰
ـ خط ثلث و نسخ۱۱
ـ خط تعلیق و دیوانی۱۲
ـ خط رقعه۱۵
ـ خط نستعلیق ۱۵
ـ ارزشهای بصری خط کوفی۱۶
ـ ارزشهای بصری خط ثلث و نسخ۱۶
ـ ارزشهای بصری خط نستعلیق۱۶
ـ ارزشهای بصری خط شکسته نستعلیق۱۶
فصل سوم : تذهیب
ـ تعریف تذهیب ۱۷
ـ مکتبهای تذهیب ۱۷
ـ پیشینه تذهیب ۱۸
ـ چگونگی انجام یک اثر تذهیب ۱۹
ـ ابزارهای تذهیب ۲۰
ـ واژگان تذهیب ۲۳
فصل چهارم : مینیاتور
ـ مینیاتور و طراحی آن ۲۸
ـ روشهای مختلف طراحی مینیاتور ۳۰
ـ طراحی رنگی ۳۰
ـ بدون رنگ ۳۱
ـ طراحی سفید قلم ۳۱
ـ سیری در مینیاتور ایران ۳۱
ـ گفتگو با استاد حسن تقوی ( هنرمند مینیاتور نا شنوا ) ۳۳
بخش دوم : صنایع دستی
فصل اول : فرش ایران
ـ فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن ۳۵
ـ طرح های آثار باستانی و ابنیه اسلامی ۳۶
ـ طرح های شاه عباسی ۳۶
ـ طرح های اسلیمی ۳۶
ـ طرح های اقتباسی ۳۶
ـ طرح های افشان ۳۷
ـ طرح های واگیره ای ( بندی ) ۳۷
ـ طرح های بته ای ( بته جقه ۳۷
ـ طرح های درختی ۳۷
ـ طرح های ترکمن ۳۸
ـ طرح ها ی شکا رگاهی ۳۸
ـ تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و … ۳۸
ـ نقوش گلستان ۴۴
ـ نقوش لچک و ترنج ۴۶
فصل دوم : سفالگری
ـ مقدمه ۴۸
ـ چکیده ۴۹
ـ تقسیم سفال با کفش کنده ۴۹
ـ نقوش سفال در ادوار اسلامی ۵۰
ـ فن و هنر سفالگری ۵۰
ـ مهمترین تکنیکهای تزئین ظروف در نیشابور ۵۲
ـ سفال با پوشش گلی ۵۳
ـ سفالینه یا نقوش رنگارنگ ۵۳
ـ سفالینه با تزئین زرین فام ۵۳
ـ سفالینه با کفش کنده ۵۳
ـ سفالینه یا لعاب یک رنگ ۵۴
ـ کلیاتی درباره سفال اسلامی ۵۴
ـ سفال گبری ۵۵
ـ سفال سلجوقی ۵۶
ـ سفال مینائی ایران ۵۶
ـ سفال دوره عثمانی ۵۶
ـ سفال دوره صفویه ایران ۵۷
ـ هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی ۵۷
– بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان بینی عرفانی ۵۷
ـ بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم ۵۸
ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات ۵۸
ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی ۵۸
ـ جام با گلابه ی سفالگری ۶۱
ـ کوزه ۶۲
فصل سوم : نگارگری
ـ تعریف نگار گری ۶۴
ـ تذهیب ۶۴
ـ تشعیر ۶۵
ـ ابزار و مواد اولیه ۶۵
ـ قلم مو ۶۵
ـ رنگها ۶۶
ـ رنگهای گیاهی ۶۶
ـ رنگهای معدنی ۶۶
ـ رنگهای شیمیایی ۶۶
ـ رنگ گذاری ۶۶
ـ رنگهای جسمی ۶۶
ـ رنگهای روحی ۶۶
ـ بست ۶۷
ـ مراحل کار ۶۷
ـ کارگاه نگار گری سازمان میراث فرهنگی کشور ۶۷
فصل چهارم : معرق
ـ معرق ۶۹
ـ معرق زمینه رنگ ۶۹
ـ معرق زمینه پازلی ۶۹
ـ معرق زمینه آجری ۶۹
ـ نازک بری در معرق ۶۹
ـ معرق منبت ۶۹
ـ ابزار کار در معرق ۷۰
ـ مواد اولیه ۷۰
ـ مراحل اجرای یک طرح معرق ۷۰
ـ مختصری از کارگاه منبت و معرق ۷۱
فصل پنجم : خاتم کاری
ـ تعریف خاتم کاری ۷۲
ـ تا ریخچه ی خاتم کاری ۷۲
ـ آثار و نمونه های تاریخی ۷۲
ـ خاتم کاری در ادبیات ۷۳
ـ آشنایی با هنر خاتم کاری ۷۴
ـ تعریف خاتم ۷۴
– قدیمی ترین آثار هنری خاتم کاری شده با قی مانده ۷۴
ـ مواد اولیه در ساخت خاتم ۷۵
ـ وسایل و ابزار کار در هنر خاتم سازی ۷۵
ـ مراحل تولید خاتم۷۵
ـ خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب و هنری ۷۶
فصل پنجم: قلم زنی
ـ تاریخچه ۷۸
ـ وسایل و ابزار قلم زنی . ۷۹
ـ روش کار ۸۰
ـ شیوه های قلم زنی ۸۰
ـ کارگاه قلم زنی سازمان میراث فرهنگی ۸۱
بخش سوم : رشته های دانشگاهی
فصل اول : رشته ها
رشته نقاشی ۸۲
ـ مقدمه ۸۲
ـ دروس اختیاری ۸۲
ـ سطوح رشته ۸۳
ـ درس های رشته ۸۳
ـ صنعت و بازار کار ۸۴
رشته هنر های تجسمی ۸۴
ـ مقدمه ۸۴
ـ نحوه آموختن ۸۵
ـ سطوح رشته ۸۵
ـ درس های رشته ۸۵
ـ صنعت و بازار کار ۸۸
رشته صنایع دستی۸۹
ـ مقدمه ۸۹
ـ سطوح رشته ۸۹
ـ درس های رشته ۹۰
ـ صنعت و بازار کار ۹۱
فصل دوم : دانشکده هنر نیشابور
ـ تاریخچه ۹۲
ـ فضاهای آموزشی دانشکده ۹۲
ـ دوره ها ی آزاد ۹۳
ـ رؤسای دانشکده هنر از بدو تأسیس ۹۴
ـ معاونان دانشکده از سال ۷۸ تا کنون ۹۴
ـ مدیران گروههای آموزشی دانشکده از سال ۷۸ تا کنون ۹۴
نتیجه گیری ۹۵
منابع ۹۶
مقدمه :
هنر نزد ایرانیان است و بس
هنر یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است ، متمایزترین شکل فعالیت اجتماعی که به طور قطع در پیدایش و تکامل شخصیت و بهبود و پالایش روان وی سهم بسزایی داشته است زایشی مطلقاً شاق و طاقت فرسا و رنج آور که مولودی شادی آور الهام بخش ، اقناع کننده و سرشار از زیبایی پدید می آورد .
اشتیاق انسان به هنر عمیق و ریشه دار است و از ماقبل تاریخ تاکنون نمایان و شهود آنچه از بشر اولیه می دانیم مطالعه هنر دوستی اوست و انسان محصور در اندیشه بقاء ، معیشت ، هراسها ، شکستها و … از زیبایی و گویایی هنر بوجود می آمده واز طریق آن اندیشه ها و عواطفی که در ذهن داشته متجلی می ساخته است ، او با افزودن خطوط و پیچ و خم های اضافه بار ابزار کار و زندگی اش علاوه بر سودمندی به زیبایی ، در جهت خط و چشم و روانش می اندیشیده .
هنر جلوه ی انسانیت انسان است ، یک حقیقت متعالی و پاسخ گوی نیاز های انسان ، همچون کمال جویی ، معنویت طلبی ، احراز و اعلام هویت ودر مراتب پایین تر تبعیت ، تقلید ، تحصیل، رفاه مادی و پر کردن اوقات فراقت .
آثار هنری جلوه گاه ذات شاعرانه و تفکر و کار انسانی هستند و از این رو نفوذ تعال بخش فوق العاده ی نیرومندی بر انسان و جامعه اعمال می کنند .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید