چگونه درس تلخ ریاضی شیرین می شود

نویسنده:

ریاضی

نام تحقیق : چگونه درس تلخ ریاضی شیرین می شود تحقیق رشته علوم تربیتی ( مدیریت و برنامه ریزی آموزشی )

درس ریاضی

با توجه به اینکه تقریباً یک ماه است از شروع کلاسها می گذرد ، سواد آموزان بنده هنوزحاضر به پذیرفتن درس ریاضی به عنوان یک درس مهم و ضروری نمی باشند و همواره از یادگیری آن کناره می گیرند .

علل و فرضیات موجود از نظر اینجانب :

ریاضیات درسی سخت و غیر قابل فهم است
ریاضیات در زندگی آنها کاربرد ندارد
شاید از کاربرد درس ریاضیات در زندگی آگاهی ندارند
ریاضیات درس خسته کننده و یکنواخت است

علل و عوامل موجود از نظر سواد آموزان :

ریاضیات یک درس بی مصرف و بلافایده است و معتقدند که در زندگی آنها هیچگونه کاربردی ندارد. آنها بدون خواندن ریاضیات قادر به حساب و کتاب مسائل روزمره زندگی خود به صورت ذهنی می باشند در موقع خواندن درس ریاضی گیج و سردرگم می شوند

بعضی از آنها بعد از ساعت ریاضی سردرد می شوند به طوری که بعد از آمدن به کلاس درس صرفنظر کرده بیزاری نشان می دهند طراحی و صفحه بندی کتاب ها ازنظر آنها شلوغ و آشفته است می خواهم از درد های کهنه و زخم های التیام نیافته آموزش و پرورش و آموختن بگویم .

ریاضیات

درد هایی که از اولین سالهای دبستان شروع و معضل ضعف و ناتوانی در سالهای بعدی زندگیم را به دنبال داشت و هرگز نگذاشت آنگونه که باید وشاید موفق باشم . وقتی که کوچکتر بودم نمی توانستم بفهمم که چه چیز باعث عدم یادگیری عمیق و ضعف و نقصان اساس یادگیری و پایه تحصیلی من بوده است .

ولی هم اکنون که خود را در جایگاه یک آموزشیار یافتم توانستم بفهمم آنچه باعث عدم یادگیری ، و ضعف و ناتوانی خیلی از دوستانم بوده است مشکلات آموزشی و پرورشی عمیقی بوده است که سیستم تعلیم و تربیتی ما کما کان با آن دست به گریبان بوده و هنوز همانگونه که باید و شاید ، از این سیستم رفع و رجوع نشده است .

از جمله آن مشکلات قالب بندی غیر استاندارد کتب درسی و مهمتر از همه به کار گماردن معلمانی که متأسفانه به نحو مطلوب تعلیم و تربیت داده نشده بودند و بدون اینکه از فنون معلمی چیزی بدانند مشغول به کار میشدند و از بار علمی بسیار اندک و ناچیزی برخوردار بودند و از روانشناسی کودکان چیزی نمی دانستند و بسیاری از دانش آموزان را با چوب تحقیر و تنبیه خرد کرده و کنار می زدند و روحیه اعتماد به نفس را که از همان اوان کودکی و دبستانی شکل می گرفت درهم می شکستند و مجال رشد و نمو به آنها نمی دادند .

هرگز از خاطرم نمی رود روزی را که معلم من در حل یکی از مسائل ریاضی عاجز ماند و حل آن را به روز بعد موکول کرد . آنوقت چگونه می توان از شاگردان انتظار داشت که ریاضی را خوب بفهمند و درک کنند .

ولی بسیار خوشحال و خرسندم که طی چند سال اخیر کتب درسی به نحو مطلوب و جالبی تغییر و تحول یافت و این تحول بسیار عمیق به یادگیری عمیق تر و ماندگارتر دانش آموزان کمک شایانی کرده و می کند . معلمانی کارآزموده و تعلیم یافته که بیشتر فنون معلمی را در نظر گرفته و روحیات شاگردانشان را در نظر می گیرند و این گامی بزرگ در راه موفقیت فردای نو آموزان ماست .

از جمله آموزش به طریق روش مجسم و نیمه مجسم و مجرد که بسیار مفید و جذاب است . در صورتی که در سیستم آموزشی قدیم ما به هیچ عنوان از روش مجسم استفاده نمی شده است .

ولی با این حال اینکه به طور تئوری و سمبولیک به آموزشیاران و مربیان بگوئیم که از روش مجسم استفاده کنید و دروس را برای نوآموزان عینی و ملموس نمائید به تنهایی و به خودی خود کفایت نمی کند بلکه می بایست تمامی امکانات برای آموزش به طریق مجسم فراهم آمده و در اختیار آموزشیار قرار گیرد، از جمله کیت های آموزشی و …. هم چنین استفاده از رسانه در امر آموزش انواع دروس بالاخص درس ریاضیات بسیار مفید فایده است و در این راستا لازم است که درس ریاضیات را در قالب شعر و بازی به صورتی منظم و مدون تهیه و برنامه ریزی کرد و آن را در قالب نوارها و CD ها ی آموزشی ثبت و ضبط نمود و به نوآموزان ارائه داد و خوبست که این نوارها به گونه ای تهیه شود که برای آنها ملموس و قابل درک و فهم باشد .

مثلاً برای سواد آموزان روستائی مثالهایی از تعداد گوسفندان ، تعداد نان هایی که آنها می پزند ، و از محصولات کشاورزی که با آن سر و کار دارند و یا مقدار پول مثال زد چون آنها آنها این مثالها را خیلی خوب درک و هضم می نمایند .و از آنجایی که تهیه اینگونه نوارهای آموزشی در حیطه توانایی آموزشیاران نیست و اگر باشد آنها حاضر به هزینه کردن این رقم نمی باشند .

از اداره محترم تقاضا دارم اقدام به تهیه و تدوین این گونه نوارها و CD های آموزشی نموده و تعدادی دستگاههای CD خوان در اختیار آموزشیاران به صورت امانت قرار داده تا آنها بتوانند درس تلخ ریاضی را به درسی شیرین و در واقع به نوعی بازی و سرگرمی مبدل کنند. البته بازی و سرگرمی که با مجاز سواد آموزان و سن و سال و حال و هوای آنها مناسبت داشته باشد و آنها را با علاقه بپذیرند و درس ریاضی به صورت یک فیلم سینمایی از مقابل دیدگان آنها عبور کند و در ذهن آنها جای بگیرد .

مشکل تدریس ضرب و یادگیری آن در پایه سوم :

یکی دیگر از شاخه های ریاضی  در مقطع ابتدایی و تکمیلی نهضت آموزش بحث جدول ضرب و یادگیری سخت آن توسط نوآموزان است  بطوری که شاید 2 تا 3 سال طول بکشد که آن را یاد گرفته و انجام دهند .

و راه حلی که بنده برای حل این مسئله ارائه می دهم این است که هر یک از ضربهای سخت ریاضی را به نام یکی از سواد آموزان نسبت دهیم تا باعث تمرین و تکرار زیاد شده و زودتر فرا بگیرند .

مثلاً خانم فاطمه محمدی دارنده ضرب 7*6 می باشد که پاسخ آن 42 است و هنگامی که می گوئیم خانم 7*6 باید سریعاً بگوید 42 و بعد دوباره به سوال معلم توجه کند یا خانم 7*9 که سریعاً باید فرد دارنده این ضرب پاسخ را بگوید و این باعث تمرین و تکرار مکررات شده و به آموختن کمک می کند ، هم چنین بهتر است دروسی مثل ریاضی در شیفت صبح و در زنگ اول و ساعت اول قرار داده و گنجانیده شود .
تا اینکه با توجه شادابی و نشاط اول ساعت و آن انرژی که دارند آن را بهتر فرا گرفته و درک و فهم کنند و بعد به تدریس درس فارسی ، قرآن و …. بپردازیم .