دانلود تحقیق فن آوریهای صفحات نمایشگر

نوع فایل
word
تعداد صفحات
24 صفحه
تعداد بازدید
2906 بازدید
1,900 تومان

بررسی فن آوریهای صفحات نمایشگر

فهرست مطالب:

بررسی فن آوریهای صفحات نمایشگر

نمایشگرهای کریستال مایع

اصول:

قواعد

نمایشگرهای DSTN

ایجاد رنگ

نمایشگرهای TFT

In -Plane Switching

Vertical Alignment

MVA

مقایسه ویژگیهای CRT

پانلهای Polysilicon

پانلهای دیجیتال

DVI

بخشی از مقاله:

بررسی فن آوریهای صفحات نمایشگر

CRT با یک تفاوت سابقه ۱۰۰ ساله در مقایسه با فناوریهای رقیب ، هنوز یک فناوری نیرومند است این فناوری مبتنی بر قواعدی است که عموما درک شده اند و موادی را به کار می گیرد که بطور عادی در دسترس قرار دارند . نتیجه این خصوصیات ، نمایشگرهائی با امکان تولید ارزان هستند که بازدهی فوق العاده ای را ارائه نموده و تصاویر پایداری را با رنگهای واقعی و وضوح نمایش بالا تولید می کنند.

با اینحال مهم نیست که این فناوری تا چه حد خوب است . بدیهی ترین نقایص CRT کاملا شناخت شده هستند .

–    این فناوری الکتریسته بسیار زیادی را می بلعد .
–    طراحی پرتوتک الکترونی آن مستعد عدم تمرکز است .
–    عدم تقارب واختلاف رنگ در سطح صفحه نمایشگر .
–    مدارات الکتریکی High – Voltage و میدانهای مغناطیسی قوی آن ، تشعشع الکترومغناطیسی مضری را ایجاد می کنند .
–    وبه سادگی بیش از حد بزرگ است .

حتی با وجود صرف مبالغ هنگفت در زمینه تحقیقات و توسعه CRT توسط آنهائیکه بیشترین توجه را به این فناوری معطوف کرده اند پیروزی یکی از چندین فناوری نمایشگرهای Flat panel در یک دوره طولانی ،اجتناب ناپذیر است . با اینحال ،این مسئله بیش از آنچه که درابتدا تصور می شد طول کشیده است وارزیابیهای کنونی حاکی از آن هستند که به نظر نمی رسد Flat panel ها تا پیش از سال ۲۰۰۴ به بیش از ۵۰ درصد بازار دست یابند .

نمایشگرهای کریستال مایع

کریستالهای مایع برای اولین بار در اواخر قرن ۱۹میلادی توسط یک گیاه شناس اطریشی با نام  friedrich Reinitzerکشف شدند ، خود عبارت کریستال مایع ( Liquid Crystal) نیز مدت کمی پس از آن توسط یک فیزیکدان المانی به نام Otto Lehmann به آنها اطلاق شد .
کریستالهای مایع ، مواد نسبتا شفافی هستند که خصوصیات هر دو نوع مواد جامد و مایع را از خود نشان می دهند نوری که از میان کریستالهای مایع عبور می کند ازامتداد مولکولهای که آنها را تشکیل می دهند . پیروی می کنند ( یک خصوصیت ماده جامد ) در دهه ۶۰ میلادی کشف شد که شارژ کریستالهای مایع با الکتریسته

امتداد مولکولی

آنها ودرنتیجه میسر عبور نور از میان آنها را تغییر می دهد ( یک خصوصیت مایعات )
از زمان ظهور آن بعنوان یک رسانه نمایشگر در سال ۱۹۷۱ نمایشگرهای کریستال مایع به حوزه های متنوعی نظیر تلویزیونهای مینیاتوری دوربینهای ویدیوئی و عکسبرداری دیجیتال و صفحه نمایشگرهای کامپیوتر راه یافته اند و امروزه افراد زیادی بر این باور هستند که LCD به احتمال قوی همان فناوری جانشین نمایشگرهای CRT است .

فناوری درگیر با این نمایشگرها از زمان پیدایش خود بطور قابل ملاحظه ای پیشرفت نموده است تا جائیکه محصولات امروزی هیچ شباهتی به ابزارهای تک رنگ و بد ترکیب قدیمی ندارند . این فناوری نسبت به سایر فناوریهای صفحه تخت دارای سابقه بیشتری بوده و موقعیت ظاهرا بی تردیدی در نت بوکها و  های دستی دارد که هر دو قالب مختلف قابل دسترس هستند .
( dual Scan Twisted Nematic) DTSN ارزانقیمت
( Thim film Transistor ) TFT با کیفیت بالای تصویر

اصول :

LCD یک فناوری انتقالی است نمایشگر به این ترتیب کار می کند که به مقادیر مختلفی از نور سفید پشتی ( backlight)  با شدت ثابت ( Fixed – Intensity) اجازه می دهد تا از میان یک فیلتر فعال عبور نماید عناصر قرمز ، آبی و سبز یک پیکسل از طریق فیلتر سازی ساده نور سفید بدست می آیند .
اکثر کریستالهای مایع ، ترکیبات الی حاوی مولکولهای بلند میله مانند هستند که در وضعیت طبیعی ، خود را طوری مرتب می نمایند که محورهای بلند آنها با یکدیگر تقریبا موازی باشد .

امکان کنترل دقیق امتداد این مولکولها با روان نمودن کریستال مایع در امتداد سطحی با شیارهای فوق العاده ظریف ، امکانپذیر است امتداد مولکولها از شیارهای سطح پیروی می کنند در نتیجه اگر شیارها کاملا موازی باشند امتداد مولکولها نیز کاملا موازی می شود .

مولکولهای LCD در وضعیت طبیعی خود با شکلی نامرتب به موازات محورهای بلند خود قرار دارند با اینحال وقتی آنها با سطحی که شیارهائی در یک جهت ثابت دارد تماس حاصل می کنند ، بطور موازی در امتداد شیارها مرتب می شوند .

اولین اصل یک LCD ساندویچ نمودن کریستالهای مایع در بین دو سطح با شیارهای ظریف است که شیارهای موجود بر روی یک سطح عمود ( با زاویه ۹۰ درجه ) بر شیارهای موجود بر روی سطح دیگر هستند اگر مولکولها در یک سطح بصورت شمالی – جنوبی و مولکولهای موجود بر روی سطح دیگر بصورت شرقی  و غربی قرار گرفته باشند مولکولهای میان آن دو به یک پیچش ۹۰ درجه ای وادار می شوند . نور از امتداد مولکولها پیروی می کند . در نتیجه نور نیز هنگام عبور از میان کریستالهای مایع ۹۰ درجه چرخش می کند .

با اینحال هنگامیکه ولتاژی بر روی کریستال مایع اعمال شود مولکولها خود را بصورت عمودی مرتب کرده و به نور امکان می دهند که بدون چرخش از میان آنها عبور نماید . اصل دوم یک LCD  بر خصوصیات فیلترهای پولاریزه و خود نور تکیه دارد . امواج طبیعی نور در زوایای تصادفی منتشر می شوند یک فیلتر پولاریزه صرفا یک هدایت موازی با خطوط است در نتیجه یک فیلتر

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید