بررسی وضعیت سلامت مراجعه‌کنندگان به مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی قبل و بعد از ترک اعتیاد

طرح پژوهشی
بررسی وضعیت سلامت مراجعه‌کنندگان به مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی قبل و بعد از ترک اعتیاد

۱ـ کلیات
۱ـ۱ـ مقدمه

سازمان ملل در تعریف خود از توسعه انسانی، شاخص برخورداری از زندگی طولانی همراه با تندرستی و سلامت را مورد توجه قرار داده است. بنابراین، بدون توجه به عوامل تهدید کننده سلامت انسانها، نمی‌توان به نحو مطلوب در مسیر توسعه و رفاه پایدار قدم برداشت. گام  اول برای رسیدن به این مهم، شناخت وضع سلامت و عوامل تهدید‌کننده آن در میان گروه‌های مختلف اجتماعی در سطوح محلی،  منطقه‌ای و یا ملی  بشمار می‌رود.

که نتایج این شناخت برای سازمان‌های متولی امر پیشگیری و درمان از ابعاد مختلف مانند برنامه‌ ریزی‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی و … حائز اهمیت است.

وضعیت سلامت مراجعه‌کنندگان به مراکز ترک اعتیاد
وضعیت سلامت مراجعه‌کنندگان به مراکز ترک اعتیاد

در سطح اجتماعی در کنار خیل عظیمی از بیماری‌ها، رفتارهای مخاطره‌آمیزی هم وجود دارند که تهدید‌کننده تندرستی افراد و زمینه‌ساز بروز اختلالات جسمانی، روانی و اجتماعی در زندگی آنهاست. یکی از این رفتارها، که به‌‌صورت گسترده سلامتی انسان‌ها را در معرض تهدید جدی قرار می‌د هد اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر (Drug Abuse) است.

سوء مصرف مواد مخدر پدیده‌ای است که بشر تقریباً در تمام جوامع و در اغلب زمان‌ها به نوعی درگیر آن بوده است. صرف‌نظر از نوع ماده مورد استفاده، آنچه در مورد این پدیده، مهم و در اغلب اجتماعات انسانی مشترک به نظر می‌رسد، پیامدهای جسمانی ، روانی و اجتماعی آن است که تا حدود زیادی با پیامدهای منتسب به اکثر بیماری‌ها متفاوت به نظر می‌رسد.

در بعد جسمانی اختلال در کارکرد فیزیولوژیک بدن بر اثر تأثیر مستقیم مواد، زمینه‌سازی برای بروز انواع بیماری‌های خطرناک نظیر سرطان، آسم، برونشیت و …، افزایش میزان خطر پذیری فرد هنگام قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک (حوادث و سوانح و …)

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هائی نظیر ایدز و هپاتیت در شکل‌های خاص سوء مصرف مواد (تزریق) ؛ در بعد روانی اختلال در تعادل روانی و شناختی و در بعد اجتماعی بروز ناهنجاری‌های رفتاری و اجتماعی در دو سطوح عملکردها و روابط خانوادگی، شغلی و … و بروز آسیب‌های اجتماعی و جرائم از پیامدهای این پدیده به شمار می‌رود . همچنین براساس شرایط فرهنگی و  اجتماعی برخی اختلالات اجتماعی نظیر انزوا () و تفکیک (segregation) نیز از پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر محسوب می‌شوند.

بنابراین عواقب ناشی از این پدیده آنچنان وسیع و گسترده و از نظر میزان تأثیر عمیق و مزمن به نظر می‌رسد که با پیامدهای بسیاری از بیماری‌ها و رفتارهای مخاطره‌آمیز قابل مقایسه نیست.

از آنجا که پدیده اعتیاد از نظر تعداد، میزان رشد و گروه سنی جمعیت درگیر، بخش قابل توجه و مهمی از جمعیت کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است، از این رو بررسی پیامدهای ناشی از آن بر سلامتی معتادان، علاوه بر خود آنها، بر سلامتی کل جامعه نیز تأثیر گذار خواهد بود.

سلامت یکی از بنیان‌های اصلی زندگی انسان و شرط ضروری ایفای نقش‌های اجتماعی وی به‌شمار می رود و انسان‌ها بویژه گروهایی که سلامتی آنها به نوعی در معرض خطر قرار دارد در صورتی می‌توانند به فعالیت‌های فردی و جمعی خود به نحو مطلوب ادامه دهند که خود را سالم احساس کنند و در عین حال جامعه نیز آنها را سالم بداند.
به‌طور کلی افراد جامعه هریک تصوری درست یا نادرست از سلامتی خویش دارند،اما در سطح اجتماعی ارزیابی سلامت یا عدم سلامت یک جمعیت به آسانی ارزیابی‌های فردی مبتنی براحساس یا تصور و یا مبتنی بر معیارهای پزشکی نیست. چنین کاری نیازمند انجام تحقیقات و پژوهش‌های جامعی است که بدون نیاز به معاینات بالینی و روش‌های فیزیولوژیکی بتوانند ابعاد مختلف سلامتی گروه‌های هدف را مورد بررسی قرار دهند.

از سوی دیگر هر چند سنجش سطح سلامت با معیارهای موجود پزشکی به لحاظ روش شناختی امری آسان و در عین حال زمان بر و هزینه زاست اما در سطح اجتماعی و با استفاده از معیارهای چندگانه و جامع نگر، به دلیل وجود رابطه با شرایط و واقعیت‌های اجتماعی (که خود موجب تعدد و گاه تفاوت تعاریف ارائه شده از مفهوم سلامت می‌گردد)

از پیچیدگی خاصی برخوردار است، در عین حال پیچیدگی یاد شده نباید مانع تلاش در جهت مشخص ساختن وضعیت سلامتی افراد و گروه‌های اجتماعی و تأثیر عوامل محیطی بر آن گردد، زیرا شناخت مجموعه متغیرهای مستقل و وابسته در این مسیر می‌تواند گامی موثر در برنامه‌ریزی های بهداشتی و درمانی بویژه برای گروه‌های در معرض تهدید باشد.

در کشور ما که داعیه گام برداشتن در مسیر توسعه را دارد. ارتقاء وضع سلامت مردم جایگاه ویژه‌ای را در برنامه‌ریزی سازمان‌های ذیربط به خود اختصاص داده است و این در حالی است که تلاش عملی قابل توجهی برای شناخت وضع موجود در سطح کل جامعه و نیز در سطح گروه‌های آسیب‌پذیر خاص که به جهت عوامل مختلف، سلامتی آنها دچار اختلال و آسیب‌ جدی شده، انجام نگرفته است، بنابراین به نظر می‌رسد گام نهادن در این مسیر در شرایط کنونی ضرورتی مضاعف یافته و از جهات مختلفی اهمیت داشته باشد:

منابع ندارد

راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
  • پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
  • راهنمای خرید

پشتیبانی واتساپ کلیک کنید