دانلود زندگی نامه توماس آلوا ادیسون(رایگان)

نویسنده:

توماس الوا ادیسون

دانلود زندگی نامه توماس الوا ادیسون

توماس الوا ادیسون مخترع وبازرگان امریکایی، در 11فوریه سـال 1847 میلادی در شهر میلان ایالت اوهایو متولد شد وسالهای کودکی را در پـورت هرون میشیگان بسربرد. »ال« بیش از یک سال نتوانست به مدرسـه بـرود ودوران نوجـوانی را بـا کارهایی چون فروختن ساندویچ و آب نبات در کنار ریل قطار و یـا سـبزی فروشی گذراند .او که برای فروش اجناس خود مرتباً با ترن میـان پـورت هرون ودیترویت دررفت و آمد بود، توانست از شرکت راه آهن نماینـدگی توزیع یک روزنامه ی دیترویتی را بدست آورد با پس انداز پول حاصـل از فروش روزنامه ، آل توانست یک ماشین چاپ دست دوم خریداری کنـد . او دستگاهش را در یک واگن بارکشی نصب کرد ودر سـن 15سـالگی اولـین شماره ی روزنامه ی خودرا با نام » ویکلی هرالد « منتشر ساخت.این نشریه که تمام کارهایش را ادیسون خود انجام میداد ، نخستین وتنها روزنامـه ای بود که در یک قطار در حال حرکت حروفچینی وچاپ میشد.

در سال 1862وی اتفاقاً با تلگراف که در آن زمان وسیله ی نوظهوری بـود آشناشد و با وجود کم شنوایی چندی بعد توانست دراداره ی راه آهـن بـه عنوان تلگرافچی شغلی برای خود بیابد و با تمرین زیاد یکی از چابک دست ترین مأموران تلگراف در امریکا شود ادیسون هنگامیکه فقط بیست و یک سال داشت ، اولین اختراع خود را که در یک دستگاه الکتریکی شمارش آراء بود عرضه کـرد . آن دسـتگاه فـروش نرفت واو تصمیم گرفت که دیگر تا احتیاج وتقاضای عامه ایجاب نکند به فکر اختراع دیگری نیافتد.

درسال 1869ادیسون که اداره ی راه آهن را ترک کرده بود ، بـه عنـوان سرپرست فنی به استخدام یک موسسه ی صرافی بزرگ در نیویورک درآمد . دراین مقام او توانست نخستین اختراع موفقش را که نوعی تلگـراف چـاپی بود ، به نام خود ثبت کند . تلگراف ادیسون برخلاف انواع رایج کـه علائـم مورس را به صورت صداهای کوتاه و کشیده به گوش اپراتور میرسـانیدند ، آنها را به شکل خط ونقطه برروی نوارکاغذی چاپ میکرد . او حـق امتیـاز اختراعش را در مقابل چهل هزار دلار به مدیر صرافخانه واگذار کـرد و بـا پول آن در شهر نیوآرک ایالت نیوجرسی یک کارگاه تحقیقاتی بـرای خـود برپانمود.

درمحل جدید او علاوه بر تکمیل لوازم جـانبی تلگـراف، یـک سامانه ی پیشرفته ی نمایشگر اطلاعات بورس را طراحـی کـرد کـه سـود هنگفتی از آن حاصل آمد.
ادیسون مدتها این فکر را درسرداشت که کارگـاهش را بـه محـل بـازتر و بزرگتری منتقل کند . بافراهم شدن سرمایه ی کافی، سرانجام در سال 1876
در منطقه »منلوپارک« نیوجرسی یک لابراتوار پژوهشی مجهز بنیـاد نهـاد وگروهی از افراد لایق و مستعد را به همکاری فراخواند.

تاسیس این آزمایشگاه نقطه ی عطفـی دررشـته فعالیتهـای ادیـسون واز بزرگترین ابتکارهای او به شمار میرود . آزمایشکاه منلـو پـارک نخـستین
موسسه ای بود که منحصراً با هدف تولید وتکمیل ابداعات علمی برپا شـد و آن راباید نمونه ی اولیه ی آزمایشگاه های تحقیقاتی بزرگی دانست کـه از
آن نظارت و سازماندهی توماس ادیسون وکار گروهی کارمندان وی صدها اختراع کوچک وبزرگ دراین موسسه به ثمر رسید که البته همگی بـه نـام
ادیسون تمام شدند .

گرامافون

از قدیم الایام ، داشتن وسیله ای که بتوان بـا آن صـدا را ضـبط کـرد از آرزوهای بشر بوده است . قبل از آنکه توجه ادیسون به این مقوله جلب شود، لئون اسکوت مارتین ویل فرانسوی ) 1857م(. ودیگران تحقیقاتی کـرده و گام هایی در این راه برداشته بودند ؛ اما دستگاههای آن هـا عمـلاً قابـل استفاده نبود زیرا تنها با یک دور گوش دادن ، صدای ضـبط شـده از بـین میرفت .

در سال 1877ادیسون موفق به ساخت وسیله ای شد که واقعاً کار میکـرد، یعنی میتوانست صدا را ضبط ودوتا سه بار پخش کند » ضبط صوت « ادیسون که فنوگراف )آوانگار( نام گرفته بـود ، سـاختمانی ساده داشت : استوانه ای فلزی بود با یک دسته ی گرداننده که در یک انتهای آن سوزنی همراه با یک بوق تعبیه شده بود . وقتی کسی اسـتوانه را مـی چرخاند ودرون بوق صحبت می کرد ، براثر ارتعاش سوزن روی ورقه نازک حلبی دور استوانه خراش هایی می افتاد .برای شنیدن صدای ضبط شده نیز کافی بود سوزن را به ابتدای مسیر برگردانده ودوباره استوانه را به چرخش در آورند.

کیفیت صدا البته بسیار پایین بود وصفحه حلبی هم پس از چندبار استفاده خراب میشد . با این حال همین وسیله ابتدایی در نظر مردم بـسیار شگفت انگیز مینمود وبه شدت مورد استقبال قـرار گرفـت. روزنامـه هـای ادیسون را » جادوگر منلوپارک « لقب دادند . حتی دولت رسـماً وی را بـه واشنگتن دعوت کرد تا اختراعش را دربرابر مقامات به نمایش بگـذارد . ده سال بعد ) 1877م(. ادیسون ، استوانه ی مومی را جایگزین ورق حلبی کرد وبالاخره امیل برلینر مخترع امریکایی آلمانی تبار با تبدیل استوانه ی مومی به صفحه ی پلاستیکی ، گرامافون را به شکل امروزی درآورد .

لامپ الکتریکی

سابقه ی سیستم روشنایی الکتریکی به اواسط قرن نوزدهم میرسد . در سـال 1854 م. هاینریش گوبل نخستین لامپ برق را اختراع کردکـه حـدود 400 ساعت نور میداد اما آنرا به نام خود به ثبـت نرسـاند . پـس از وی جیمـز وودوارد ، ویلیام سایر، متیو ایوانز و جوزف سووان مدلهای دیگر چراغهـای الکتریکی را ارائه کردند .
 

کمی پیش از آنکه ادیسون نیز وارد این عرصـه ی جدیـد شـود ، والـیس صنعتگر آمریکایی نوعی چراغ برق را روانه ی بازار کرده بود که نمونـه ای از آن به دست ادیسون رسید ) (.1877دستگاه والیس از چارچوبی با یـک حباب ودومیله ، فلزی متحرک که به هر کدام تکه ذغالی متصل بود ، تشکیل میشد.

عبور جریان برق از میله ها باعث میشد که دو قطعه ذغـال بـسوزند ومیانشان قوس الکتریکی بسیار درخشانی به رنگ آبی پدیدار شـود . ایـن چراغ الکتریکی ابتدایی بازده پایینی داشت زیرا مصرف برق آن زیاد و عمر ذغال هایش کم بود . با این وجود ، ادیسون که به اهمیت اختراع والیس پی
برده بود ، تصمیم گرفت آن را اصلاح کند وبه جای ذغال مـاده ی مناسـب تری بیابد که با برق کمتر مدت زیادی روشنایی بدهد و به مرور زمان نسوزد
واز بین نرود .
پس از یک سال تلاش بی وقفه و آزمـایش صـدهای مـاده ی گونـاگون ، سرانجام ادیسون و همکارانش توانستند با خالی کردن هوای داخل حباب و استفاده از نخ معمولی کربونیزه )ذغالی شده ( لامپی بسازند که تـا چهـل ساعت نور بدهد این موفقیت اولیه موجب شد تا آن ها با پشتکار بیشتری بـه تحقیقات خود ادامه دهند وزمانی که موفق شدند عمر متوسط چراغ بـرق را به پانصد ساعت برسانند ، ادیسون تشخیص داد که زمان مناسب برای نمایش
آن فرارسیده است .

او از روزنامه نگاران و صاحبان سرمایه دعوت کـرد تادرشـب 31دسـامبر 1879 برای دیدن اختراع جدیدش به منلوپـارک بیاینـد . بـه دسـتور او آزمایشگاه و اطراف آن را با صدها لامپ برق آراستند به طوریکه محوطه ی منلوپارک و جاده ی منتهی به آن غرق در نور شده بود . ادیسون میهمانـان خودرا با چیزی روبرو کرده بود که برایشان سابقه نداشت . منظره ی لامـپ های نورانی بازدیدکنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار داد ، بـه طوریکـه وقتی ادیسون نقشه ی خودرا برای تأسیس یک کارخانه ی بزرگ الکتریسیته در نیویورک مطرح کرد پیشنهادش با استقبال گـرم سـرمایه داران حاضـر روبرو شد .

عصر الکتریسیته

در 27ژانویه 1880ادیسون تقاضانامه ی دریافت امتیـاز اختـراع »لامـپ روشنایی الکتریکی« را به اداره اختراعات آمریکـا تـسلیم کـرد امـا بـا درخواستش موافقت نشد . کارشناسان سازمان معتقد بودند کـه طراحـی و ساخت لامپ ادیسون برمبنای مطالعات ویلیام سـایر انجـام شـده اسـت ، بنابراین تنها امتیاز اختراع رشته ی ذغالی شده پر مقاومت )ماده ی تولیـد کننده ی نور لامپ ( به ادیسون تعلق گرفت . در 13فوریه 1880وی به کشف یک پدیده ی مهم فیزیکی نائـل آمـد کـه اکنون به اثر ادیسون معروف است . دوسال پس از نمـایش عمـومی لامـپ الکتریکی ساختمان کارخانه مرکزی تولید برق موسوم به »ایـستگاه پـرل استریت « به پایان رسید و در چهارم سپتامبر همان سـال نخـستین سیـستم توزیع نیروی الکتریسیته در جهان با قدرت 110ولت و 59مشتری در پـایین محله ی منهتن به دست ادیسون افتتاح گردید . چندی بعد ادیسون کوشید تا حق امتیاز لامپ برق را در انگلستان از آن خود کند وبررقیبش جوزف سووان – که مستقل از ادیسون موفق به اختراع لامپ حرارتی رشته کربنی شده بود – پیروز شود اما پس از یک دعوای حقوقی بی حاصل ، دو طرف با یکدیگر به توافق رسیدند و برای بهره مند شدن از منافع اختراعشان در بریتانیا شرکت »ادیسون « را تأسیس کردند . این شـرکت در سال 1892جزئی از کمپانی بزرگ جنرال الکتریک )متعلق بـه ادیـسون ( گردید .

بیشتر اختراعات ادیسون حاصل تکمیل ایده های دیگران و کار دسته جمعی گروه بزرگی از تکنسین ها وکارمندانی بود که تحت نظارت او بـه تحقیـق و آزمایش می پرداختند . لوئیس لاتیمر دستیار آفریقایی – آمریکایی ادیسون که در پروژه ی چراغ الکتریکی نقش مهمی داشت ، از جمله ی ایـن افـراد است.

اگر امروز کمتر نامی از کسانی مانند او به میان می آید ، به این دلیل است که ادیسون غالباً همکاران خودرا در افتخار و اعتبار اختراعاتش سـهیم نمیکرد. با این همه شکی نیست که بدون قدرت سازماندهی و خصوصاً همت بلند ادیسون دست یافتن به این همه موفقیـت ممکـن نبـود . نـیکلا تـسلا فیزیکدان بزرگ ویکی از همکاران ادیسون درباره ی روش او بـرای حـل مسائل می نویسد : » اگر ادیسون میخواست سوزنی را درانبار کاهی پیدا کند با پشتکار فـراوان دانه به دانه رشته های کاه را کنار می زد تا بالاخره سوزن نمایـان شـود .

بارها با تأسف شاهد بودم که چگونه بخش اعظم وقت و انرژی او صرف یافتن یک فرمول جزئی یا انجام دادن محاسبه ای کوچک میشد .« ادیسون خـود نیز در این باره گفته است » : نوآوری عبارت است از یک درصد الهام روح و نود ونه درصد عرق ریختن و تلاش کردن « دراول فوریه 1893ادیسون ساختمان »بلک ماریـا « نخـستین اسـتودیوی تصاویر متحرک را در دست اورنج نیوجرسی به پایـان بـرد .او کوشـید تـا اختراع دوربین فیلم برداری را تماماً به خود نسبت دهد و حـق اسـتفاده ی انحصاری از آن را به دست آورد اما در 10مارس 1902ادعـای او دریـک دادگاه استیناف ایالات متحده رد شد. در 1894او درزمینه ی ترکیب فیلم و صدا تحقیقاتی انجام داد که سـرانجام به اختراع کینه توفون انجامید . این دستگاه که ترکیـب نـاجوری از کینـه توسکوپ وگرامافون استوانه ای بود با استقبال مردم مواجه نشد .

ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست 2500امتیـاز اختـراع را در ایالات متحده ی امریکا ، انگلستان ، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که رقمی حیرت انگیز و باورنکردنی به نظر میرسد . واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شده ی کارهای دانشمندان پیشین بودنـد و ادیـسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوری هایش یاریش میکردند دهنی ذغالی تلفن ، ماشین تکثیر ، میکروفن ، گرامافون ، دیکتافون ، کینـه توسـکوپ )نـوعی دستگاه نمایش فیلم ( ، دینام موتور و لاستیک مـصنوعی از جملـه مـوارد و وسایلی هستند که به دست ادیسون وهمکارانش ابداع یا اصلاح شدند .

دروصف شخصیت ادیسون باید اذعان کرد که او انسانی بسیار سخت کـوش بود . ادیسون نه تنها یک پژوهشگر توانا بود ، بلکه هنر او بیـشتر در حیطـه عرضه و فروش زیرکانه ی تولیدات جلوه گر میشدند و متأسفانه در رقابت با دیگر شرکتهای تولید و فروش اجناس مـشابه ، از هـیچ تلاشـی فروگـذار نمیکرد.دعواهای قضایی او دربرابر شرکتهای دیگررقمی اعجاب انگیز دارند.

در 6ژانویه 1931ادیسون درخواست نامه ی ثبت آخـرین اختـراع خـود »وسیله نگهدارنده ی اشیاء هنگام آبکاری« را به اداره ی اختراعات فرستاد اما پیش از دریافت پاسخ در اواخر همان سال در سن 84سالگی درگذشت 

 نام فایل :زندگی نامه توماس آلوا ادیسون
  حجم : 76 کیلوبایت
  دسته بندی: زندگی نامه ها مشاهیر
  فرمت : pdf
  صفحات :11

 قیمت : رایگان
  رمز فایل: bazar4h.ir
 منبع : همپا فایل

دانلود فایل