مقاله ارزش گذشت

نویسنده:

ارزش گذشت

مقدمه – هنر عفو و بخشش –  قدرت تشکر کردن- و ۱۰ موارد درباره گذشت

مقدمه:
گذشت و ایثار دو واژه مقدس در ادبیات ماست . همیشه و هر زمان در طول تاریخ بشریت ” از خود گذشتگی ” جایگاهی بسی ژرف در ارزش های گذشتانسانی داشته است و از جمله خصوصیات اخلاقی والا به شمار می رفته است .

ذشت و ایثار دو واژه مقدس در ادبیات ماست . همیشه و هر زمان در طول تاریخ بشریت ” از خود گذشتگی ” جایگاهی بسی ژرف در ارزش های انسانی داشته است و از جمله خصوصیات اخلاقی والا به شمار می رفته است.

هر جامعه ای بسیاری از پیشرفت های خود را مرهون و مدیون افرادی بوده است که در راه ایجاد آبادی و ترقی سرزمین خود از خواسته ها و امیال خود گذشتند و رفاه و آسایش و امنیت مردم را بر رفاه و آسایش و امنیت خود ترجیح دادند.

چنین اشخاصی تاثیرگذارترین افراد هر جامعه ای هستند. چه در میان بزرگان و اندیشمندان هر سرزمین مانند امیرکبیر که بزرگترین نقش را در زمان خود در پیشرفت و ترقی ایران داشت و در نهایت جان خود را در این راه فدا نمود و چه در واحدهای کوچکتر مانند خانواده که ممکن است که یکی از اعضاء آن مانند پدر،مادر یا برادر زندگی هر یک از دیگر اعضاء خانواده را دگرگون نماید.

اینکه انسان تنها خود را نبیند و فقط به خواسته های خود فکر نکند، برای دیگران ارزش قایل شود و به خواسته های آنها بهاء دهد بزرگواری است و آنجا که به خاطر دیگری تمایلات خود را زیر پا بگذارد ، گذشت و فداکاری است .

برای گذشت و ایثار باید خیلی بزرگوار بود و برای بزرگوار بودن باید خیلی انسان بود.اما برای انسان های واقعی این گذشت و بزرگواری آنچنان دلپذیر و لذت بخش است که هرگز آن را با خودخواهی های دیگران عوض نمی کنند و احساس رضایت حاصل از این ایثار را بر حس خودخواهی ترجیح می دهند.فداکاران از فداکاری خود خشنودند اما هرگز ظالمان از ظلم خود لذت نمی برند مگر آنکه شخصیتی بیمارگونه داشته باشند.هرآنچه که انسان را به انسان بودنش نزدیک می کند و او را در مسیر تکاملی خود پیش می برد احساس والایی از هستی به او می بخشد و هر آنچه که او را در مسیر حیوانی پیش می برد احساس پستی و رذالت را در او زنده می کند و بسوی درجات پایینی از انسان بودن سوق می دهد.

دکتر فرانکل پزشک روان شناسی بود که در سال های جنگ جهانی به جرم یهودی بودن سالها در اردوگاههای آلمان اسیر بود .

همه افراد خانواده او به دست نازی ها در کوره های آدم سوزی کشته شدند.

او که در بیمارستان و دانشگاه اتریش برای خود موقعیتی داشت و پزشک و محقق موفقی به شمار می رفت زمانی که به دست نازی ها اسیر شد،هرگز با او رفتاری انسانی نکردند.دکتر فرانکل پس از آزادی تمامی خاطرات دوران اسارت خود را در کتابی به نام “انسان در جستجوی معنی ” به رشته تحریر درآورد.

او در تحقیقات و نتیجه گیری های خود برای هستی و زندگی و بودن مفهومی انسانی پیدا کرد و هر کس که در این درجه از درک مفهوم زندگی و انسان عاجز می ماند، یا در ناامیدی می مرد و یا با خشم و نفرت زندگی می کرد.

او در تمام سال های سخت اسارت هرگز ارزش های اخلاقی و انسانی را زیر پا نگذاشت و حتی از سربازان آلمانی یاد کرده که در موقعیت های سخت بدون اطلاع مافوق های خود به اسرای بیمار کمک می کردند و این کار در آن شرایط برای یک سرباز که می دانست در صورت اطلاع مافوقش چه مجازاتی در انتظار اوست گذشت و فداکاری است .در میان اسراء نیز کسانی بودند که حاضر می شدند از قرص نان خود کمتر بخورند و قسمتی از آن را به دوست بیمارشان بدهند.

در شرایط سخت و بحرانی است که خوبی کردن مفهوم واقعی خود را می یابد و به قولی روزگار سخت است که خمیره و ذات انسان ها را می نمایاند . چراکه در روز خوشی گذشت و نیکی کردن چندان زحمت و انرژی نمی برد .

شما اگر ده میلیون تومان پول داشته باشید صد هزار تومان آن را می توانید به کسی که به سختی به آن محتاج است ببخشید اما اگر همین صد هزارتومان را داشته باشید چه ؟ مسلما پاسخ این پرسش به منش و دیدگاههای افراد بستگی دارد.

دکتر فرانکل در کتاب خود به این نکته اشاره کرده که آنهایی که بهترین بودند هرگز بازنگشتند و در حقیقت آنقدر از خود برای دیگران مایه گذاشتند که دیگر از خودشان چیزی باقی نمانده .آیا می ارزد به خاطر چند سالی یا چند صباحی بیشتر عمر کردن انسانیت را بفروشیم.آیا در این معامله سود می کنیم.پایمال کردن حق دیگران به خاطر کمی بیشتر خوردن یا پوشیدن یا داشتن.آیا این داشتنها ارزش این همه فرومایگی را دارد.

سعی کنید در زندگی گاهی خود را به جای دیگران بگذارید.فقط از زاویه دید خود به مسائل نگاه نکنید. فقط خود را نبینید.در این جهان میلیون ها انسان زندگی می کنند. حس بشردوستانه احساس تنهایی و انزوا را می زداید.اگر ذره ای به خدا ایمان دارید بدانید که پاداش و ثمره گذشت شما هرگز بی پاسخ نخواهد ماند.

آنچه را که از خود برای دیگران خالی می کنید خداوند برای شما پرخواهد کرد. شما اگر راه لذت بردن از زندگی را بیابید از یک دسته گل به اندازه یک گلستان رایحه استنشاق خواهید کرد و اگر فقط حرص و طمع داشتن را داشته باشید نه تنها از آنچه که دارید لذت نخواهید برد بلکه فقط بیش از پیش انباشته کرده و در طمع بازهم بیشتر داشتن خواهید سوخت.

به ملاحظه ارزش های اخلاقی مطمئن باشید هرگز پشیمان نخواهید شد از این که در حق دوست ، خانواده یا همسایه خوبی کرده باشید. این یک سخن قدیمی است که می گویند از انسان یکی خوبی می ماند و یکی بدی .

مسلما شما خود این را تجربه کرده اید .اگر در شرایط سختی بسر برده اید و دوستی دست شما را گرفته و نجاتتان داده ، هرگز فراموش نمی کنید و دور از انصاف است که فراموش کنید و اگر کسی دلتان را شکسته یا نمکی روی زخمتان ریخته بازهم فراموش نمی کنید و حتی دیدن آن شخص شما را به یاد زخم زبانهای او می اندازد حتی اگر شما بزرگی کرده و او را بخشیده باشید.معمولا آینده غیر قابل پیش بینی است .هر شرایطی ممکن است برای انسان پیش آید.

اگر شما صاحب یک زندگی معمولی باشید و اتفاقی برای یکی از نزدیکان شما رخ دهد چقدر احساس مسوولیت می کنید؟ برادر یا خواهری به همراه همسرش در تصادفی کشته شوند و تنها کودک خردسالی از این واقعه تلخ برجای بماند که به جز شما کسی را ندارد.

او را چقدر به آغوش می فشارید.در خانواده خود می پذیرید؟ با او مانند فرزندانتان رفتار می کنید؟یا فقط متاسف می شوید و فکر می کنید در قبال این حادثه شما مسوول نیستید.اگر وضع مالی خوبی دارید و برادری دارید که از لحاظ مالی در مضیقه به سر می برد حاضرید سهم الارث خود را به برادرتان ببخشید یا فکر می کنید وضع نامناسب او ربطی به شما ندارد و ارث پدری حق شماست .

آیا گذشتن از اندکی پول لذتبخش تر از داشتن کمی پول اضافی نیست ؟ در رفع مشکلات اعضای خانواده ، خواهر ،برادر ،فرزند یا دوست چقدر نقش دارید.حاضرید کمتر سیگار بکشید و یک بسته مداد رنگی به فرزندتان بخرید. حاضرید از وقت استراحت خود بزنید و به دیدن خاله یا عمه ای بروید که به کمک فکری یا درد دل با شما نیاز دارد. حاضرید چند روزی به جای همکار بیمارتان بیشتر کار کنید. در غم و شادی با دیگران شریک باشید زیرا در گروهها غمها تقسیم می شوند و شادیها ضرب می شوند.نترسید که نیکی کنید و فراموش شود من هرگز محبت دیگران را فراموش نکردم.دیگران هم هرگز محبت شما را فراموش نمی کنند.

بخشش
بخشش

هنر عفو و بخشش

یادیگیری و آموختن گذشت و عفو در زندگی و گذشت در مورد کسانی که باعث رنجش ما می شوند ، می تواند ما را به ژرفای روحمان رهنمون شود و به سودی سرشار نایل آید. این راهی است نو و بی تنش برای صیانت نفس و راهی برای مقابله با فشارهای عصبی و شاید مهمترین راه بهبود سلامت باشد.

یست که نیش خیانت و رفتار ناشایست و یا سوءاستفاده و شیادی را تحمل نکرده باشد؟ کیست که از نتیجه خشم و غضب و بیماری آگاه نباشد ، همه ما سخت به نتیجه این اعمال آگاهیم ،اما دیگران این طور نیستند.نتیجه آخرین تحقیقات نشان می دهد که یادیگیری و آموختن گذشت و عفو در زندگی و گذشت در مورد کسانی که باعث رنجش ما می شوند ، می تواند ما را به ژرفای روحمان رهنمون شود و به سودی سرشار نایل آید. این راهی است نو و بی تنش برای صیانت نفس و راهی برای مقابله با فشارهای عصبی و شاید مهمترین راه بهبود سلامت باشد.

کنفرانسی که در شهر آتلانتا برگزار شد ، متجاوز از چهل محقق نتایج آخرین تحقیقات و یافته هایشان را درباره گذشت و عفو در بوته نقد و بررسی گذاشتند که چطور به آرامش دست یابیم .

یکی از بررسی ها نشان می دهد که ما با چشم پوشی نسبت به اشتباهات دیگران و لجوج نبودن و رشک نبردن می توانیم رنج ها و آلامی که در طول زندگی به وجود می آید ، را کاهش داده و التیام بخشیم . یافتن راه حل هایی که مانع از گذشت و اغماض ما نسبت به یکدیگر می شود ، و نیز راه حل نزاع و کشمکش های طولانی و تداوم آنها در میان زنان از جمله موارد دیگر است.

در واقع ما می بایست گذشت را جایگزین این کدورت ها کنیم. یکی از مسایلی که به طور اجمالی مورد بحث و بررسی واقع شده ، تحقیقی است که در کمپین برای مرکز تحقیقات عفو و گذشت صورت گرفته ،آنها از MRI برای ثبت و کاوش در مغز و فعالیت های آن استفاده کرده اند تا دریابند، مغز انسان چطور درباره مسایلی مثل آشتی فعالیت می کند.

در این تحقیقات به این نکته پی برده اند که در قسمت چپ مغز و قسمت های به هم چسبیده بین شیارهای آن فعالیتی در جریان است به نام مرکز دماغی و دارای تورفتگی هایی می باشد ، همه ما در مغزمان دارای چنین بخشی هستسم که به آن گذشت می گویند.

همچنین در قسمت فوقانی مغز بخشی است به نام مرکز احساسات ، این بخش سعی در پاکروبی و ترمیم بخش هایی دارد که ما در خلال زندگی روزمره مان دچار عصبیت و یا آسیب های جسمانی می کند.همچنین این بخش کمک به بهبودی روح و جسم ما می کند و سبب ترمیم بخش هایی می شود که آسیب دیده اند .ولی ما چطور این کار را انجام می دهیم ؟ و معنی و رابطه آن با عفو و گذشت چیست ؟

لاسگین مدیر پروژه عفو و گذشت دانشگاه استفورد و نویسنده کتاب گذشت به خاطر خوبی یکسان است تاکید بسیار دارد برای این که گذشت و عفو الزاما به معنای چشم پوشی کامل از گناه کسی نیست و نباید فرد را کاملا گناهکار قلمداد کرد،بلکه می بایست هر دو طرف منازعه را مقصر دانست .

داوطلبانی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته اند بر این امر صحه می گذارند.همچنین این پژوهش نشان می دهد به لحاظ شرایط روحی و جسمانی این افراد شاداب ترند و خواب بهتری دارند.لاسکین می گوید : هیچ چیز کشنده تر از این نیست که با ما رفتاری توام با خشم و غضب یا با حالتی تند و گزنده صورت گیرد.

به این دلیل است که ما از هر واقعه ای به شدت روی گردان می شویم، کینه و عدواتی که تدریجا به وجود می آید خونمان را به جوش می آورد و تبدیل به یک معضل لاینحل می کند.

در این لحظات است که بدن ما هورمون های آدرنالین و کورتیزول را با شدت هرچه تمام تر و بلادرنگ منتشر می کند،قلب ما به تپش افتاده ،نفسمان به شماره می افتد و صدای ضربان قلبمان را در شقیقه مان می شنویم.به همراه این فعل و انفعالات است که قند عضلات را به گردش در می آورد و عامل موثری در لخته شدن سریع خون می شود .در عین حال همه اینها آسیبی به ما نمی رساند ، اگرچه در یک آن اتفاق می افتد (همچون حادثه ای ناگوار در بزرگراه ). اما خشم و غضب بمثابه حادثه ای بی انتهاست و بازگشت هورمون ها به مفهوم حفظ ما در برابر این سموم منتشره است .

در اثر افسردگی کورتیزل باعث بی نظمی در سیستم ایمنی بدن می شود.بروس مک اوین ، و مدیر آزمایشگاه عصب شناسی غدد مترشحه داخلی از دانشگاه راکفلر در نیویورک سیتی می گوید : کورتیزول سبب کاهش توانایی های مغز می گردد که این امر منجر به ضعف عمومی بدن و کاهش ظرفیت حافظه می شود. همین عامل نیز باعث افزایش فشار و قند خون گشته ،انسداد شریان ها را سبب می شود و نهایتا به بیماری های قلبی منجر می گردد.

با ورود گذشت چنین به نظر می رسد جریان هورمون ها متوقف می شود .در بررسی که از طرف انجمن روان تنی آمریکا ارائه شده ، محققین دانشگاه ویسکانسین -مدسن ۳۶ نفر سرباز کارآزموده مرد را استخدام کردند که دچار بیماری انسداد سرخرگ شرایین قلب شده بودند .

بیماری بعضی از آنها به جنگ مربوط می شد ، بعضی مرتبط با زناشویی و خانوادگی و بعضی مربوط به مشکلات کاری و یا آسیب های روحی دوران طفولیتشان بود.

نیمی از این مردان با با تمرین و ممارست عفو و گذشت را آموزش دیدند تا به حالت اولیه اشان بازگردند، اما موثر واقع نشد،زیرا موافق چنین کاری نبودند،اما نیمی دیگر که آموزش دیدند مشاهده شد که خون بیشتری در قلبشان جریان یافته است .

دقیقا می توان با فکر کردن راجع به حل یک مشکل روحی برآن فائق آمد.شارلوت ون این ویت ولت روانشناس ،از کالج هوپ واقع در هلند و میشیگان در یک بررسی ۲۰۰۱ نفری به نتایج مهمی دست یافت.

این نتایج حاکی از آن است که از میان دانشجویان مورد بحث ۷۱ نفر زندگی توام با ریا و همراه با توهین و تحقیر، خیانت و افشای اسرار به دست افراد فامیل و دوستان داشتند. چنین گفته شده که فرض گذشت در مورد مجرمین ،همین موضوع را تایید می کند و تجربه ثابت کرده که میزان فشارخونشان دو درصد کمتر، زمانی به وجود می آید که آنها به لجاجت فکر می کنند.ویت ولت می گوید :ظهور عفو وگذشت می تواند پادزهر بسیار قوی برای رفع خشم و غضب باشد ،که سریعا مانع بالارفتن فشارخون و عدم افزایش خطر بیماری قلبی می شود .

بسیاری از ما علیرغم منفعتی که عفو و گذشت برای ما دارد حتی نمی خواهیم به یک خصیصه آن بیندیشیم .ویت ولت می گوید که این اشتباه بزرگی است : تعلیق رنج و آلام برای ماه ها و سال ها ، بدین معنی است که ما خود را ملزم به تداوم آن کرده ایم و همین باعث باقی ماندن خشم و غضب ماست .

لاسکین می گوید : حل این قبیل مسائل مانند خشم و غضب با جایگزینی یک حس خوب و مثبت به جای یک حس بد یا دشمنی راحتی و آرامش بیشتری را در شما بوجود می آورد، و در نتیجه سبب افزایش سلامتی شما می گردد.

وی ۱۷ نفر را از ایرلند شمالی که به خاطر خشونت ،ارعاب و تهدید با اقوام نزدیکشان قطع رابطه کرده بودند مورد بررسی قرار داد و دریافت که آنها چهل درصد دچار بیماری های روحی و روانی و ۳۵ درصد دچار سردرد و بی خوابی شده اند،لاسکین به مدت یک هفته به آنها آموخت تا گذشت را تجربه کنند.

جین سی فر روان درمانگر اهل نیویورک سیتی و نویسنده کتاب بخشیدن و نبخشیدن می گوید اگرچه بعضی از تصمیم گیری ها و مصالحه ها ی مردم گاه راه حل صحیحی محسوب نمی شود.اما در صورتی که شما نگران موقعیت کینه توزانه ای نباشید. آنگاه می توانید به آرامش دست یابید. هیچ حد معینی برای حل مسئله سنگدلی وجود ندارد.

درهر صورت اگر شما خشم خود را فرو بنشانید، عفو و گذشت توان بیشتری می یابد و هنگامی که قادر به تغییر گذشته نیستید، مشکلات را در نوردید و به خرسندی ، سلامتی و تندرستی در آینده رهنمون شوید

● در خاتمه پنج راهی را که ما را به آرامش می رساند را چنین می توان برشمرد:

۱) بر گناه و واقعیت تمرکز کرده بیندیشید.
۲) چشمانتان را به روی واقعیت اطراف نبندید، و همواره سعی کنید به درک آنچه شما را به سوی آن سوق می دهد ،نایل آیید.
۳) حقیقت احساسات خود را بکاوید و سعی در فردی کردن آن نکنید،زیرا تنها شما نیستید که آسیب می بینید.
۴) تنها بر رفتار آزار دهنده افراد پافشاری نکنید.
۵) به خاطر خودتان ببخشید نه به خاطر کسی دیگر( اما پیش از اینها به خاطر خدا ببخشید تا بخشش را بیاموزید).

تشکر کردن
تشکر کردن

قدرت تشکر کردن

همچنین بخوانید متن تقدیر و تشکر از اساتید و پدر و مادر

برای رعایت نزاکت و احترام در محیط کار وقت نداریم. به راستی این رسوم قدیمی به فراموشی سپرده شده است.

از این‌ها گذشته چطور راضی می‌شوید، در حالی که وقت خود را به خوش‌مشربی می‌گذرانید؛ رقبای‌تان روز به روز پیشرفت کنند.

مقاله‌ای که در پیش رو دارید یک مؤعظه درباره‌ بی‌توجهی به قوانین اجتماعی نیست، بلکه این نوشتار برای به کار بردن اهرم‌های فراموش‌شده در بازاریابی میباشد.

امروزه بهره‌گیری از ارزش‌های قدیمی عامل مهمی برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی است. بله دوستان عزیزم، گفتن عبارت” متشکرم“ به یک فرمول در رقابت تبدیل شده است.

عده کمی از مردم هنوز هم چنین عباراتی را به زبان می‌آورند(طبق نظر‌سنجی ضوابط اخلاقی لینوکس، از هر ده نفر، پنج نفر هیچ‌گاه تشکر نمی‌کنند)و این عده به دلیل به کار بردن این جمله‌ی به ظاهر کوچک و کم اهمیت، به فرصت‌های زیادی دست پیدا می‌کنند. هم‌چنین از طریق ارتباطات ایجاد‌شده توسط این جمله می‌توان به فرصت‌های جدید شغلی نایل شد.

و این هم چند روش آسان، سریع و رایگان. به یاد داشته باشیدکه: هیچ‌گاه نباید قدرت تشکر را نادیده گرفت.

 

۱٫ اقدام به انجام برخی کارهای ابتکاری

در نیویورک، یک مؤسسه‌ارتباطی، همه‌ مشتریان خود را به یک جشن سالانه برای تشکر کردن دعوت می‌کند. این واقعه ”ارتباط با مشتری“ نام دارد و در سالن بزرگی با میزهای متعدد برگزار می‌شود. به این ترتیب شرکت کنندگان امکان صحبت با یکدیگر و تشکر دارند. در این میهمانی حدود ۴۰۰ مشتری تلفنی حضور دارند. روی کوتایا، مدیر اجرایی Telx می‌گوید:”معمولاً این قبیل میهمانی‌ها میلیون‌ها دلار درآمد به دنبال دارند”.

۲٫ رفتار گرم و صمیمی.

آخرین دفعه‌ای که یک یادداشت یا ایمیل تشکرآمیز نوشته یا دریافت کردید، چه زمانی بوده است؟ منظورم متنی صرفاً برای قدردانی است و نه مقدمه‌ای برای درخواست‌های بعدی.

مشتریان به چنین نکاتی دقت بسیار می‌کنند. می‌توانید با توجه به نوع شغل و فعالیت خود، متن نامه را صریح و بدون حاشیه انتخاب کنید.

جوزف آنگوکو، مدیر یک آژانس در امور تهیه‌ اجناس مد روز و زینتی در نیویورک است. از نظر او یادداشت‌های تشکر، کلید حفظ روابط فردی هستند.

اما ظاهر یادداشت باید بیان‌گر نوع و چگونگی فعالیت‌های مؤسسات باشد.

او به تازگی تعداد زیادی کاغذ یادداشت‌ سفارشی با یک حرف نشانه (monogram) شخصی تهیه کرده است.

رنگ پاکت نامه‌ها با کارتهای ویزیت شغل او جور در می‌آید. او می‌گوید مردم در زندگی صنعتی، همان انتظاری را از یادداشت‌ها دارند که از یک دسته گل دارند. در دنیای امروز دست نوشته‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند.

۳٫ زمان اهمیت بسیاری دارد.

از طرف دیگر برای بیشتر شغل‌ها یک قدردانی تأثیرگذار بیش از آنکه مربوط به هزینه یا خلاقیت باشد فقط به بجا آوردن اصول اخلاقی ارتباط پیدا می‌کند. دریافت یک یادداشت یا یک ایمیل بلافاصله پس از انجام کار (مثلا” پس از گذشت ۴۸ ساعت) بیش از یک تیتر از پیش نوشته شده‌ خشک و بی‌احساس، اهمیت دارد.

۴٫راه‌های قدردانی و تعریف کردن از افراد را بیاموزید.

اگر می‌خواهید از موضوعی تشکر کنید که تأثیر بسیار زیادی در بهبود فعالیت‌های شما داشته است از افعال سوم شخص استفاده کنید.

این ارتباط باعث تشویق گیرنده پیغام می‌شود. یک گروه غیر انتفاعی به نام “هدیه‌ای برای تعلیم” در اورلاندو، مدارس رایگانی در فلوریدای مرکزی احداث می‌کند. در پنج سال گذشته این گروه مبلغی به ارزش ۹ میلیون دلار به ۲۷۸ مدرسه کمک کرده است. کیلن پترین، مبلغ سابق گروه، می‌گوید تنها چیزی که ما از آموزگاران می‌خواهیم، نوشتن یادداشت‌های تشکر آمیز است. دریافت این یادداشت‌ها، بزرگترین موفقیت ما است.

این نظر فقط به جمعیت‌های غیر انتفاعی محدود نمی‌شود. به تعریفاتی فکر کنید که مشتریان، کارکنان و فروشندگان ابراز می‌کنند.

۵٫علاوه بر پیغام‌های قدردانی، مطالب با ارزش دیگر را نیز برای مشتریان خود بفرستید.

الکس رامسی، مدیر مؤسسه جهانی Lodestar یک مؤسسه مشاوره شغلی در دالاس می‌گوید “ما پرونده‌های مقالات نوشته شده یا هر آنچه به موقعیت شغلی ما مربوط باشد نگهداری می‌کنیم و اینها را برای مشتریان خاص یا علاقمندان خود می‌فرستیم”.

هر چه که توجه شما را به خود جلب می‌کند از گزارش‌ها گرفته تا توضیحات صنعتی یا مسائل مربوط به مؤسسات رقیب را در موقعیت مناسب برای مشتری بفرستید. مطمئن شوید همه اینها را به موقع می‌فرستید اما حتی اگر مشتری قبلاَ آن را دیده باشد قطعاَ از توجه شما به علایقش قدردانی خواهد کرد.

۶٫سعی کنید مطالبی بفرستید که تأثیر زیادی داشته باشد.

در Suredeposit یک شرکت در لیوینگستون، که مدیر امنیتی خانه‌های اجاره‌ای برای صاحبان املاک است، مشتریان و فروشندگان در روز ولنتاین از هم تشکر می‌کنند. نینا دیتریش سخنگوی این مرکز می‌گوید:” این بهترین زمان برای برگزاری این مراسم می‌باشد زیرا تعطیلات به پایان رسیده و همه چیز آرام است.” امسال این مرکز، هدایایی برای مؤسسات تولیدکننده آدامس فرستاد!

۷٫از روش‌های عجیب و خارق‌العاده استفاده کنید.

روش دیگری که شما را در خاطر مشتریان زنده نگاه می‌دارد، استفاده از هدایای خاص و غیر معمول است. جودی کتس، مدیر یک مؤسسه انتشاراتی در نیویورک، یادداشت‌های تشکرآمیز همراه با گنجشک‌های اسباب‌بازی مخملی می‌فرستد. او می‌گوید:” همه مشتریان ما یک گنجشک اسباب‌بازی هدیه می‌گیرند. افراد با دیدن آنها واقعاَ هیجان‌زده می‌شوند. به کار بردن این روش تغییر زیادی در شغل من ایجاد کرده است.“

۸٫از کارکنان خود قدردانی کنید.

ابراز قدردانی، نسبت به کارکنان مزایای زیادی در بر خواهد‌داشت.

با این روش شما در کارمندان خود وفاداری (همه ما می‌دانیم که تغییر کارکنان چه میزان وقت و پول تلف می‌کند) ایجاد می‌کنید. علاوه بر این تولید را افزایش می‌دهید که این امر به نوبه‌ی خود موجب رضایت مشتری می‌شود. بنا به نظرسنجی عمومی Maritz تا کنون عده کمی از مدیران به این مسأله توجه کرده‌اند. تنها ۱۰% کارمندان، ناظرانی داشته‌اند که روزانه به خاطر کارشان از آنها تشکر کرده‌اند.

۵۵% کارمندان می‌گویند که هیچ گاه از آنها تشکر نشده یا به ندرت یا گاه گاه از آنها قدردانی شده است.

۹٫از مشتریانی که از شما انتقاد می‌کنند تشکر کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مشتریان ناراضی می‌توانند به خود زحمت انتقاد کردن ندهند و به سادگی کیف‌هایشان را در جیب گذاشته، به جای دیگر بروند. یعنی شکایت‌ها و انتقادات مشتریان، هدایایی است که نکات قابل توجه را گوشزد می‌کنند. گالاقر مشاور آموزشی HR در لس‌آنجلس می‌گوید:” یک مشتری ناراضی هنوز می‌خواهد با شما ارتباط شغلی داشته باشد. در حقیقت او با این رفتار از شما می‌خواهد مشکل را رفع‌کنید. بنابراین از او به خاطر این فرصت دوباره تشکر کرده، همه تلاش خود را برای راضی نگه‌داشتن او به کار گیرید.”

۱۰٫به اندازه‌ خدمت افراد از آنها تشکر کنید.

اگر کسی شغل ”مهمی“ را به شما پیشنهاد می‌دهد یا درآمد بالای شما نتیجه فعالیت‌های اوست، می‌توانید او را به شام دعوت کرده یا بلیط‌های یک مسابقه‌ی ورزشی را به او بدهید. با توجه به نوع رابطه می‌توانید او را به یک گردهمایی تفریحی دعوت کنید.

در عین حال سعی کنید پس از تشکر، هیچ انتظاری نداشته باشید و به طور آشکار به تبلیغ فعالیت‌های خود نپردازید، زیرا با این کار مشتری را فراری می‌دهید. البته معنی ”مهم“ با توجه به نوع محصولات و قیمت‌ها تغییر می‌کند. روت فرمن، نویسنده آزاد و متصدی امور تبلیغات در لاس‌وگاس، به تمام کسانی که حداقل ۵۰۰$ از او خرید کرده‌اند؛ هدایایی می‌فرستد. او می‌گوید:” من با فرستادن این هدایا هیچ انتظاری ندارم، اما می‌دانم رابطه‌ای صمیمی بین ما ایجاد می‌شود.

یک تشکر کوچک می‌تواند شامل یک کارت با دستخط او حاوی جمله ”از شما بسیار متشکرم“ باشد.“

۱۱٫احساس قدرت

گفتن متشکرم، ساده یا پیچیده با ایمیل یا با پست معمولی همواره مؤثر است. تنها زمانی عمل می‌کند که از ته دل قدردان باشید. ویلیام آرودا یک مشاور شغلی در نیویورک می‌گوید:” تشکر کردن نیاز به صداقت و قدرت دارد.“