طراحی آسانسور
فهرست مطالب
مقدمه۳
فصل اول۴
معرفی آسانسور
فصل دوم۸
طراحی ابعاد واندازه ها
فصل سوم۱۳
سیستم تعلیق کابین ومکانیزم تعادل
طراحی فنر بین کابل وکابین
طراحی فنربین وزنه تعادل وکابل
فصل چهارم۳۰
انتخاب موتور
طراحی حلزون وچرخ حلزون
محاسبه ظرفیت حرارتی
طراحی محورها
طراحی یاتاقان ها
فصل پنجم۷۸
طراحی ترمز
طراحی ریل راهنما
ضربه گیرها
فصل ششم۱۰۶
طراحی اتصالات
مراجع
طراحی آسانسور
مقدمه:
هدف ازانجام این پروژه طراحی آسانسوری برای حمل انسان دریک ساختمان مسکونی میباشد بطوریکه این آسانسوربتواند ۸ نفررادر ۱۰طبقه بتواندجابجا کند بطوریکه فاصله بین طبقات ۳٫۵ متر باشد.
دراین پروژه مسائل زیرگرداوری شده است:
• معرفی آسانسوروانواع آن
• ارائه استانداردهای آسانسور
• طراحی وانتخاب سیم بگسل، قرقره هاوانتخاب آنها
• طراحی فنر
• انتخاب موتور
• طراحی کامل گیربکس (یاتاقان ها،شفت ها،…)
• طراحی ریل وترمز
• طراحی اتصالات
بخشی از پروژه:
آسانسور چیست ؟
آسانسور وسیله ایست متشکل ازکابین و معمولاوزنه تعادل که برای حمل انسان ویاکالا بین طبقات میباشد، بطوریکه قسمتی ازآن درداخل ریل های راهنما که بصورت عمودی یامورب نصب شده حرکت میکند.
آسانسورها باچندین مشخصه گروه بندی میشوندمهمترین مشخصه طریقه رانش آسانسوراست که باعث طراحی وساخت متفاوت قطعات آن میشود.
گروه بندی آسانسورهابطریق زیراست:
۱) آسانسوربرقی
۲) آسانسورهیدرولیکی
۳) آسانسورپنوماتیکی
آسانسوربرقی ممکن است دارای رانش کششی(TRACTION DRIVE) ،رانش مثبت(DRUM DRIVE)،رانش باموتورمغناطیسی خطی(LIM)
دراین پروژه آسانسورازنوع برقی ودارای رانش کششی (سیم بگسل ها بعلت اصطکاک باشیارهای فلکه کششی که متصل به گیربکس است به حرکت درمی آید ) میباشد.
شکل ۱-۱ اجزای آسانسورر ابخوبی نشان داده است.
دراین پروژه تا آنجایی که امکان داشته است ازجداول ابعاد واندازه های استاندارد آسانسورEN-81 ومبحث 15 استفاده شده است وسعی میشود مناسبترین اندازه ها وابعاد استفاده گردد.
طراحی ابعاد واندازه ها آسانسور
الف)کابین
کابین جزئی ازآسانسوراست که مسافریا باررا درون خود جای میدهد.سطح مفیدکابین سطحی است که برای ایستادن مسافرویاگذاشتن باربه کارگرفته میشودومساحت کابین برای جلوگیری ازاضافه بار بایدمحدودگردد.
بخش های از فصل سوم
فصل سوم پروژه طراحی آسانسور
سیستم تعلیق کابین ومکانیزم تعادل
طراحی فنر بین کابل وکابین
طراحی فنربین وزنه تعادل وکابل
کابین
کابین ووزنه های تعادل توسط سیم بگسل های فولادی ویازنجیرها نگاهداشته میشوند،وچون آسانسورهای زنجیری متداول نیستند دراین قسمت سیم بگسل فولادی موردبررسی قرارمیگیرد.شکل 3-1
سیم بگسل ها به بالای کابین متصل میشوند وپس ازعبور ازسیستم تعلیق وپولی ها به وزنه های تعادل متصل میشوند.حداقل تعداد سیم بگسل درآمریکا 3عدد ودرانگلیس 2 عدد میباشد.یک وسیله اتوماتیک برای تنظیم کشش سیم بگسل بایدحداقل دریکی ازدوانتها وجودداشته باشد
بخش های از فصل چهارم پروژه طراحی آسانسور
- انتخاب موتور
- طراحی حلزون وچرخ حلزون
- محاسبه ظرفیت حرارتی
- طراحی محورها
- طراحی یاتاقان ها
محاسبه توان
انتخاب موتور مناسب برای به حرکت در آوردن سیستم از طریق محاسبه توان یا قدرت انجام می پذیرد.این توان مکانیکی به عنوان قدرت خروجی هر موتور در پلاک آن ذکر شده است وبه پارامترهای زیر بستگی دارد:
1- بار کابین
2- سرعت کابین
3- راندمان کلی سیستم
میزان بارمجاز درگیربکس های حلزونی استفاده شده در آسانسور برمبنای محاسبات ظرفیت حرارتی بدست می آید.
برای محاسبه توان ورودی گیربکس یا توان موتور باید توان لازم برای حمل بار را از فرمول کلی زیر محاسبه کرد:
Recent search terms:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- پشتیبانی واتساپ در صورت هرگونه مشکل (لطفا واتساپ)
- راهنمای خرید